Udostępnij

Francja odchodzi od samochodów spalinowych. Od 2040 roku planuje zakaz sprzedaży

08.07.2017

Nowy minister środowiska Francji Nicola Hulot zapowiedział właśnie, że rząd chce, by od 2040 roku obowiązywał w tym kraju zakaz sprzedaży samochodów napędzanych silnikami benzynowymi i diesla. Taka zapowiedź w kraju, który jest jednym z największych światowych producentów aut, zapowiada prawdziwą rewolucję. Tak też się o tym mówi.

To część większego planu, który ma pozwolić, by ślad węglowy Francji był w 2050 roku neutralny.

Jednocześnie zaprezentowano mniejszy, pięcioletni plan transformacji energetycznej, który ma pozwolić osiągnąć cele zakładane w paryskim porozumieniu klimatycznym. Zgodnie z nim do 2022 roku Francja ma przestać używać węgla do produkcji energii elektrycznej. 4 mld euro inwestycji mają też pomóc zwiększyć efektywność energetyczną i zmienić skład miksu źródeł energii, w którym udział elektrowni jądrowych ma spaść z 75 do 50 proc. Inne zamierzenia dotyczą między innymi ograniczenia importu towarów, które są uprawiane w sposób wpływający na wylesianie.

Wracając jednak do samochodów. Minister Hulot zapowiedział, że biedniejsi mieszkańcy kraju będą mogli liczyć na pomoc w wymianie pojazdów na nowe, „czystsze” alternatywy. Ma to także stanowić pomoc dla francuskich producentów, którzy będą musieli dostosować się do zmiany rynku. Zapewni im bowiem popyt na nowe modele. – Nasi producenci mają dość idei w swoich szufladach, które mogą wykorzystać, by dało się zrealizować tę obietnicę, która jest także sprawą ważną dla zdrowia publicznego – mówił i podkreślał, że jest to metoda na walkę z zanieczyszczeniem powietrza.

Francja nie jest jedynym krajem, który zapowiedział odejście od silników spalinowych – wcześniej zrobiła to Norwegia, a zapowiedzi pojawiły się też w Holandii i Niemczech. Jednak połączenie jej roli ogromnego producenta samochodów oraz zdecydowania deklaracji, powoduje, że ta jest brana bardzo poważnie. Zdaniem komentatorów, którzy wskazują, że zbiegła się ona w czasie z zapowiedziami Volvo, które ogłosiło właśnie, że od 2019 roku będzie produkowało jedynie samochody elektryczne i hybrydy, jest to także ważny sygnał zapowiadający zmiany i podobne rewolucje w innych krajach.

Do tego niewiele jest miejsc – pisze Feargus O’Sullivan z „The Atlantic” i CityLab – które położyły pod nadchodzącą zmianę tak mocne fundamenty jak Paryż, „gdzie nowe ograniczające ruch i anty-dieslowskie polityki zmuszają ludzi do przemyślenia ich relacji z samochodami. Ta radykalnie inna wizja przyszłości dla samochodów z pewnością niektórych niepokoi, ale być może Paryż wie, jak oswoić z nią ludzi”. – To dlatego, że właśnie teraz Paryż jest zaangażowany w ofensywę, która ma pokazać ludziom korzyści z pozbawionych samochodów ulic. Nieoficjalny plan jest taki, by pokazać ludziom, jak bardzo pokochają ulice, które nie są zastawione autami – dodaje i wskazuje, jak rozwija się program „Paryż Oddycha”, którego elementem jest wyznaczanie coraz większej liczby stref, które w niedziele są zamykane dla ruchu.

Fot. ilirjan rrumbullaku/Flickr.

Autor

SmogLab

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.