Udostępnij

Oslo odkłada cel „zero samochodów”. Zamiast tego zlikwiduje wszystkie miejsca parkingowe na ulicach centrum

24.07.2017

Władze Oslo ogłosiły niedawno, że stawiają sobie za cel pozbycie się wszystkich samochodów z centrum miasta. Powody były dwa. Jeden taki, że chciano wnieść tam więcej życia, a także zadbać o jakość miejskiej przestrzeni. Drugi to chęć ograniczenia emisji gazów cieplarnianych. Transport odpowiada za 61 proc. emisji CO2 w Oslo, a 39 proc. da się przypisać indywidualnym samochodom.

Na początek zdecydowano się na to, by strefę wewnątrz pierwszej obwodnicy, zmienić w przestrzeń „bez samochodów” i w ciągu kilku lat całkowicie zamknąć ją dla zmotoryzowanych. Liczono, że wprowadzanie zmian będzie bułką z masłem, bo jak wylicza brytyjski „The Guardian”, 88 proc. mieszkańców tej części miasta nie ma samochodu, a jedynie 8 proc. podróży wewnątrz „ringu” odbywa się w samochodach.

Okazało się jednak, że miało być łatwo, ale łatwo nie będzie. Władzom miasta postawiło się stowarzyszenie kupców, które podniosło argument mówiący, że klienci nie będą mieli jak dotrzeć do znajdujących się tam sklepów. Problemem, mówiono, będą też dostawy i handlowcy potrzebują więcej czasu, by dostosować się do nowych zasad. Uznano więc, że trzeba znaleźć kompromis.

Ratusz zdecydował, że tym będzie złagodzenie planowanych zmian i politykę „zero samochodów” zastąpił planem likwidacji wszystkich miejsc parkingowych w centrum miasta, by aut było najmniej jak to tylko możliwe. W najbliższym czasie – to pierwszy etap wdrażania nowych rozwiązań – z ulic zniknie więc 650 miejsc parkingowych znajdujących się w ścisłym centrum oraz przylegających do niego ulicach. W etapie drugim, który zaplanowano na przyszły rok, zostanie poprawiona infrastruktura dla pieszych oraz rowerzystów i w kilku miejscach pojawią się zakazy wjazdu dla prywatnych użytkowników samochodów. Etap trzeci zaplanowano na 2019 rok.

Ma on oznaczać zamknięcie centrum dla samochodów. Przewidziano dla niego jednak tryb warunkowy. – Zobaczymy, czy usunięcie miejsc parkingowych i ograniczenia w ruchu w śródmieściu okażą się wystarczające. Jeżeli okaże się, że zakaz dla samochodów jest konieczny, by osiągnąć nasze cele, to go wprowadzimy. Jednak przed 2019 rokiem będziemy obserwować, czy łagodniejsze zmiany nie okażą się wystarczające – mówi Lan Marie Nguyen Berg, która odpowiada za ich wdrażanie.

Tymczasem oprócz zakazów zdecydowano się przeznaczyć kilka milionów koron na to, by mieszkańcom miasta sprawić elektryczne rowery. Przygotowuje się też pokaźną sumę, która ma zostać wydana na zakup elektrycznych rowerów towarowych, które mają pomóc w zaopatrzeniu sklepów oraz lokali w strefach z ograniczonym ruchem samochodów. Pojawił się też pomysł zorganizowania systemu dostaw opartych właśnie o taki środek transportu. Dostawcy mieli by dowozić towar na obrzeża centrum, a tam trafiałby on na rowery cargo i do punktów docelowych.

Fot. Scott Edmunds/Flickr.

Autor

SmogLab

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.