Udostępnij

10 największych emitentów CO2 w Europie to elektrownie węglowe i Ryanair

04.04.2019

Komisja Europejska opublikowała dane dotyczące emisji dwutlenku węgla emitowanego przez firmy działające w Unii Europejskiej za rok 2018. Po raz pierwszy w pierwszej dziesiątce największych emitentów CO2  znalazł się przewoźnik lotniczy – irlandzka spółka Ryanair. 

Dane opublikowane przez Komisję Europejską rzucają nowe światło na problem emisji dwutlenku węgla w Europie.

Największym emitentem dwutlenku węgla w 2018 roku okazała się – podobnie jak w latach poprzednich – polska elektrownia w Bełchatowie, która wyemitowała 38,3 megaton CO2. Na kolejnych ośmiu miejscach znalazły się elektrownie oparte także na węglu brunatnym (7 niemieckich i 1 bułgarska), natomiast na 10 miejscu wspomniana już firma Ryanair, która wyprodukowała 9,9 megaton dwutlenku węgla.

Jak donosi m.in. „The Guardian” – po raz pierwszy tak wysoko w zestawieniu znalazły się linie lotnicze. Ryanair – przewożący rocznie 130 milionów osób – wyemitował w 2018 roku o 6,9 proc. więcej CO2 niż rok wcześniej, natomiast 49 proc. więcej niż przed pięcioma laty.

„Jeśli chodzi o klimat, Ryanair to nowy węgiel. Tendencja ta będzie się tylko utrzymywać do czasu, gdy Europa zda sobie sprawę, że ten niedoceniony i niedostatecznie uregulowany sektor musi zostać uporządkowany” – powiedział „Guardianowi” Andrew Murphy z Europejskiej Federacji Transportu i Środowiska.

Dlaczego emisje z lotnictwa rosną?

Jak wynika z raportu Europejskiej Agencji Środowiska, emisje CO2 pochodzące z lotnictwa wzrosły od roku 1990 ponad dwukrotnie. Systematycznie wzrasta liczba lotów, a wraz z nią ilość produkowanego przez lotnictwo dwutlenku węgla.

Między rokiem 2014 a 2017 liczba lotów w Unii Europejskiej (wraz z Norwegią, Szwajcarią, Islandią i Liechtensteinem) wzrosła o 8 procent. Według najbardziej prawdopodobnego scenariusza między rokiem 2017 a 2040 liczba ta wzrośnie o 42 procent.

Jak wskazuje Anke Lükewille z EAŚ, od roku 1990 liczba pasażerów linii lotniczych na świecie potroiła się – m.in. dzięki pojawieniu się tanich lotów. Na wzrost emisji CO2 pochodzących z lotnictwa złożyła się ponadto intensyfikacja handlu z gospodarkami wzrastającymi, co wiązało się wydłużeniem długości tras transportowych.

 

Źródła: Komisja Europejska, Europejska Agencja Środowiska, Biuletyn EAŚThe Guardian

Zdjęcie:  Shutterstock/Stefano Garau

Autor

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.