Udostępnij

Zlikwidowali korki. W domach obok drogi zaczęły się rodzić zdrowsze dzieci!

08.11.2021

Korki wpływają na zdrowie? Kiedy na autostradach w amerykańskich New Jersey i Pensylwanii tradycyjne bramki zastąpiono elektronicznym poborem opłat, w okolicy dróg… zaczęły się rodzić zdrowsze dzieci. Jak to możliwe? Mniejsze korki to lepsze powietrze. A lepsze powietrze to zdrowsze matki.

I tyle.

Taki wniosek płynie w każdym razie z badania Janet Currie z Princeton i Reed’a Walkera z Uniwersytetu Columbia. To naukowcy, którzy postanowili wykorzystać to, że na autostradach w New Jersey zdecydowano się wprowadzić elektroniczny system poboru opłat. I sprawdzić, jak to wpłynie na zdrowie osób mieszkających w okolicy bramek. Założenia były proste. Przewidywali, że taka zmiana, powinna zmniejszyć korki i upłynnić ruch, ponieważ kierowcy nie będą musieli zatrzymywać się, by zapłacić za przejazd. A efektem mniejszych korków będzie poprawa jakości powietrza. Samochody zamiast stać, kopcąc przy tym z rur wydechowych, będą jechały płynnie.

A lepsze powietrze – biegły dalej przewidywania – to zdrowsi ludzie w okolicy.

Długość korków, a zdrowie dzieci

Hipotezę trzeba było jednak sprawdzić. Z korkami i powietrzem poszło łatwo. To pierwsze potwierdzono z pomocą kamer monitorujących ruch na punktach opłat. Poprawę powietrza potwierdziła stacja monitoringu, którą znaleziono w pobliżu jednego z punktów poboru opłat. Okazało się, że wkrótce po tym, jak bramki zamieniono na kamery, poziom tlenków azotu spadł tam o 11 proc. Stacja nie mierzyła niestety poziomu tlenku węgla, który jest szczególnie niebezpieczny dla dzieci w okresie płodowym. Ale można przypuszczać, że i ten był sporo mniejszy.

Wcześniaki i niska waga urodzeniowa

Po określeniu wpływu korków na powietrze badacze zwrócili uwagę na zdrowie matek i dzieci. Currie i Walker podzielili matki na dwie grupy. Jedną stworzyły te, które mieszkały w odległości od 2 do 10 kilometrów od autostradowych bramek (uwzględniono 78 takich miejsc). Drugą kobiety żyjące w odległości do 2 kilometrów od punktów poboru opłat. Dystans nie był przypadkowy. Wybrano dwa kilometry, bo badania pokazują, że zanieczyszczenia z autostrad potrafią „podróżować” nawet na taką odległość. W kolejnym kroku wykorzystali bazę danych medycznych. Sprawdzili, jak zmieniło się w tych miejscach prawdopodobieństwo urodzenia wcześniaka (poród przed 38 tygodniem) lub dziecka o niskiej wadze urodzeniowej, czyli poniżej 2,5 kilograma. Uznali, że to będzie dobrym „miernikiem” zmiany. Dzieci w okresie płodowym są szczególnie wrażliwe na część z zanieczyszczeń wydobywających się z rur wydechowych. Poprawę powinny więc być widać bardzo szybko.

Poprawa jeszcze przed uruchomieniem systemu

I tak się stało.

W czasie, kiedy wprowadzano system E-ZPass odsetek porodów z z niską wagą urodzeniową zaczął dramatycznie spadać u matek mieszkających w okolicy bramek. – napisali w raporcie z badania. A co ciekawe pierwsze efekty dało się zauważyć jeszcze przed uruchomieniem systemu. Tłumaczono je wpływem remontów, z którym wiązało się m. in. przekierowanie ruchu na objazdy.

U matek mieszkających dalej od punktów poboru opłat, nic się nie zmieniło.

255 wcześniaków mniej

Później liczby „zważono” jeszcze z pomocą narzędzi statystycznych. Te pozwoliły odfiltrować wpływ innych czynników – takich jak np. palenie – i ustalono, że prawdopodobieństwo urodzenia wcześniaka spadło w promieniu dwóch kilometrów od autostradowych bramek o od 6,7 do 9,1 procenta. A szansa, że noworodek będzie ważył mniej niż 2,5 kilograma o od 8,5 do 11,3 proc. Większy wpływ zauważono u Afroamerykanek, palaczy oraz najbliżej punktów poboru opłat.

W liczbach bezwzględnych wyglądało to tak, że na niespełna 30 tys. porodów, było aż 255 mniej wcześniaków i 275 mniej dzieci o niskiej wadze urodzeniowej.

Tak dużą poprawę odnotowano w krótkim czasie. Dzięki jednej drobnej, sensownej zmianie.

Czytaj również: Najnowsze badania pokazują skalę smogu transportowego w największych miastach Polski.

***

Źródło: Janet Currie, Reed Walker, “Traffic Congestion and Infant Health: Evidence from E-ZPass.”, NBER Working Paper Series, 2009.

Fot. Punkt poboru opłat na granicy Nowego Jorku i New Jersey. Mihai_Andritoiu/Shutterstock.

Autor

Tomasz Borejza

Dziennikarz naukowy. Członek European Federation For Science Journalism. Publikował w Tygodniku Przegląd, Przekroju, Onet.pl, Coolturze, a także w magazynach branżowych. Autor książki „Odwołać katastrofę”.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partnerzy portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Bartosz Kwiatkowski

Dyrektor Frank Bold, absolwent prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezes Polskiego Instytutu Praw Człowieka i Biznesu, ekspert prawny polskich i międzynarodowych organizacji pozarządowych.

Patrycja Satora

Menedżerka organizacji pozarządowych z ponad 15 letnim stażem – doświadczona koordynatorka projektów, specjalistka ds. kontaktów z kluczowymi klientami, menadżerka ds. rozwoju oraz PR i Public Affairs.

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.