Udostępnij

Zbadają spaliny ze 100 tys. samochodów. Dane pomogą w wytyczeniu strefy

02.12.2021

W ramach wspólnej akcji Krakowskiego Alarmu Smogowego (KAS) i Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie (ZTP) ruszyło kolejne już badanie emisji spalin innowacyjną metodą remote sensing. Dzięki nim krakowianie i władze miasta dowiedzą się jakie pojazdy jeżdżą po ulicach i ile szkodliwych substancji emitują. Ma to pomóc we wprowadzeniu Strefy Czystego Transportu (SCT). Wcześniej podobne badania miały miejsce w największych europejskich miastach.

Astma oskrzelowa, przewlekła obturacyjna choroba płuc, choroby układu sercowo-naczyniowego. nowotwory, w szczególności płuc i piersi – to tylko niektóre skutki długotrwałej ekspozycji na nadmierne stężenie dwutlenku azotu (NO2). Ten w miastach generują głównie samochody.

Badania w stolicy Małopolski rozpoczęły się w poniedziałek 29 listopada i potrwają dwa tygodnie. Dzięki nim będzie wiadomo jakie samochody jeżdżą po ulicach. Sprawdzany będzie średni wiek, rodzaj paliwa (diesel/benzyna) oraz kategoria samochodów pod względem podziału na klasy EURO.

Oprócz tego badane będą emitowane tlenki azotu, pyły, tlenek węgla czy dwutlenek węgla. Organizatorzy wezmą pod lupę także miejskie i prywatne autobusy, aby porównać generowane przez nie zanieczyszczenia. Tak zebrane dane dadzą odpowiedź na pytanie, które grupy samochodów emitują najwięcej zanieczyszczeń, a w efekcie mają największy negatywny wpływ na jakość powietrza.

pomiar spaliny
Szczegółowe wyniki bania emisji spalin prezentowane są w czasie rzeczywistym

Te informacje zostaną wykorzystane również podczas konsultacji planowanej SCT, którą już niedługo mają wymusić zapisy wojewódzkiego Programu Ochrony Powietrza (POP). Strefa może objąć obszar wewnątrz drugiej obwodnicy Krakowa, co oznaczać będzie sporą zmianę dla krakowian.

Wspólna konferencja

Podczas wspólnej konferencji prasowej na krakowskim Salwatorze (Dzielnica VII Zwierzyniec) Anna Dworakowska (KAS) oraz Łukasz Franek, dyrektor ZTP prezentowali urządzenia, które dokonają pomiarów oraz przedstawiali założenia programu.

konferencja prasowa KAS
Anna Dworakowska (KAS) i Łukasz Franek (ZTP Kraków)

Przypomniano badania stężenia dwutlenku azotu przeprowadzone przez Polski Alarm Smogowy na ulicach Warszawy i Krakowa tuż przed pandemią. Wtedy okazało się, że w w stolicy w 70 proc. punktów pomiarowych odnotowano przekroczenie dopuszczalnych stężeń, w Krakowie – w 80 proc. z nich. Kolejne tego typu badania powtórzono w lutym i marcu 2021 roku, wyniki były podobne. To właśnie ruch samochodowy najbardziej dokłada się do wysokich stężeń NO2, z czego największy wpływ mają na to stare diesle. O tym, dlaczego dwutlenek azotu jest tak groźny dla ludzi pisaliśmy wielokrotnie.

Anna Dworakowska z KAS podkreślała: ważne jest pokazanie mieszkańcom, która grupa samochodów powoduje największe zanieczyszczenia powietrza. Następnie wspólnie musimy się zastanowić, jak ograniczyć wpływ tych samochodów, zaczynając od śródmiejskiej części miasta. Dworakowska wskazała też lokalizacje punktów pomiarowych. Te staną w kilku miejscach na terenie Krakowa m.in. na ulicach Babińskiego, Zakopiańskiej, Pawiej i Grzegórzeckiej.

 class=
Wyniki badania spalin z początku 2021 roku, Grafika: Polski Alarm Smogowy

To nie pierwsze badanie emisji spalin

To nie pierwsza tego typu akcja. W 2019 roku przeprowadzono podobne badanie. Teraz, dzięki kontynuacji pomiarów wyniki będzie można zestawić i wyciągnąć wnioski. – Będziemy mogli porównać jak w ciągu ostatnich dwóch lat zmieniła się struktura floty samochodów poruszających się po krakowskich ulicach, tak aby przekazać dane mieszkańcom i wspólnie ustalić jaką strefę przyjąć by poprawić jakość powietrza, którym oddychamy – przekonuje dyrektor krakowskiego ZTP, Łukasz Franek.

Dyrektor Franek podkreśla również, że przed Krakowem staje bardzo duże wyzwanie. – Wojewódzki Program Ochrony Powietrza nakłada na miasto obowiązek stworzenia Strefy Czystego Transportu wewnątrz drugiej obwodnicy, po tym jak w najbliższych tygodniach Sejm RP prawdopodobnie przyjmie nowelizację Ustawy o Elektromobilności i Paliwach Alternatywnych. Przeprowadzone badania będą stanowić realną pomoc w przygotowaniu scenariuszy strefy, które poddane zostaną konsultacjom – zapewnia urzędnik.

Dwa lata temu okazało się, że 45 proc. wszystkich krakowskich pojazdów napędzanych jest silnikiem diesla. Samochody osobowe w 40 proc., ale samochody dostawcze, busy czy inne pojazdy transportu publicznego wykorzystywały niemal wyłącznie silniki diesla. Sprawdzano też normy emisji. Okazało się, że wymagania Euro 6 spełnia 31 proc. pojazdów. Euro 5 – spełnia natomiast 18 proc., Euro 4 – 26 proc., Euro 3 – 19 proc., zaś wymogi niższych klas – 6 proc.

Czytaj także: Spaliny trują dzieci. To dlatego co roku 4 miliony najmłodszych zapada na astmę związaną z NO2

 class=
Stacja pomiarowa w ramach programu CARES w Mediolanie źródło: www.cares-project.eu

Nie tylko Kraków

Pomiary odbywają się w ramach programu CARES, który bazuje na dofinansowaniu ze środków Unii Europejskiej. Dzięki temu poziom i pochodzenie zanieczyszczeń zbadano już w Londynie, Paryżu, Brukseli czy Zurychu. Ostatnie badania zakończyły się 18 października w Mediolanie. Wyniki są obecnie analizowane, a raport ma ukazać się wkrótce. Wyniki pomiarów z Krakowa poznamy w przyszłym roku.

Autor

Maciej Fijak

Krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii. Naukowo zajmuje się m.in. międzynarodową ochroną środowiska. Uczestnik European Green Activism Training 2020, członek Akcji Ratunkowej dla Krakowa. Po godzinach przemierza Kraków wzdłuż i wszerz – pieszo lub na dwóch kółkach. Najczęściej spotykany w krakowskim Podgórzu.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.