Udostępnij

W Kopenhadze samochodów na ulicach jest już mniej niż rowerów. Pekin zmierza w drugą stronę

13.03.2017

Zainstalowane na ulicach Kopenhagi „liczniki” pokazały, że w tym miesiącu po raz pierwszy liczba rowerzystów przekroczyła liczbę obecnych na ulicach samochodów. Naliczono 265,700 rowerzystów wyjeżdżających codziennie na ulice duńskiej stolicy. Więcej niż samochodów – tych było 252,600. 

Tylko w ciągu ostatniego roku – donosi „The Guardian” – przybyło 35080 osób decydujących się na „dwa kółka”.

Kopenhaga liczy rowerzystów i samochody od lat 70. ubiegłego wieku. Wtedy na każdy rower przypadało 3,5 samochodu. Jednak tylko w ciągu ostatnich 20 lat liczba osób decydujących się na „dwa kółka” wzrosła o 68 proc. Powodem była przede wszystkim polityka konsekwentnego rozwoju i poprawy jakości dróg rowerowych, budowy „rowerowego miasta”.

Widać to m.in. w tym, że to jak zmieniają się światła na skrzyżowaniach, dostosowano do tempa rowerzystów – „zielona fala” ma być dla nich.

Wysiłki widać także w nowych pieszo-rowerowych mostach, które powstały w mieście. Co ciekawe inwestycje są pokaźne, ale – nawet z perspektywy budżetu polskich miast – nie powalają.

Od 2005 roku na rozwój infrastruktury rowerowej wydano ok. 150 mln euro. – Jeżdżenie na rowerze przekształciło się z normalnego elementu życia w kluczowy element tożsamości miasta – mówił w rozmowie z „The Guardian” Klaus Bondam, który do niedawna odpowiadał za jej rozwój.

Obecnie celem władz miejskich jest to, by jeszcze zwiększyć odsetek podróży po mieście, które odbywają się na rowerach. Chcą, by do 2025 roku było ich 50 proc. Jeżeli utrzymają tempo zmian nie będzie z tym problemu, ponieważ już dzisiaj jest to 41 proc. W ubiegłym miesiącu rozpoczęto tworzenie mapy potrzeb kopenhaskich rowerzystów, która będzie bazą dla dalszego rozwoju sieci.

Wśród licznych motywacji są także finanse. Z jednej strony – jak podkreślają władze miasta – dziesięcioletnie inwestycje w infrastrukturę rowerową, które przyniosły tak dobre efekty, wymagały mniejszych nakładów niż np. połowa jednej trzykilometrowej drogi, którą zbudowano w tym czasie w mieście. Ale nie tylko o oszczędności na budowie dróg chodzi, bo tych jest znacznie więcej.

Według szacunków Cycelvalg każdy kilometr, który Duńczyk pokonuje na rowerze zamiast samochodem, pozwala zaoszczędzić państwu 0,8 euro. Mniej wydaje się na leczenie, remonty infrastruktury drogowej i kilka jeszcze rzeczy. A że obywatele tego kraju każdego dnia pokonują na rowerach ponad 8 mln kilometrów, to oszczędności przekraczają 6 mln euro. Dziennie oczywiście.

Ciekawostką jest to, że w samej Kopenhadze na rowerze jest każdego dnia „przejeżdżane” 1,25 mln kilometrów. Jest to forma podróżowania po mieście, z której korzysta 56 proc. mieszkańców miasta. Powodem, jak wskazują zainteresowani, jest przede wszystkim to, że tak jest najwygodniej, najszybciej, najzdrowiej i bezpiecznie.

Infrastruktura jest bowiem tak dobra, że poważne wypadki zdarzają się niezwykle rzadko. – To nie jest w naszych genach, ani w naszej wodzie… Po prostu pokazaliśmy reszcie świata, że jeżeli wybudujesz bezpieczną infrastrukturę, to ludzie zaczną jeździć na rowerze – mówił „The Guardian” Morten Kabell, który w kopenhaskim ratuszu odpowiada za sprawy techniczne i środowiskowe.

Sukcesy wyznaczają azymut dla innych miast. Duże inwestycje rowerowe planują między innymi Berlin oraz Londyn. Ten ostatni liczy nawet na to, że rowery wyprą samochody z centrum miasta.

Jednocześnie, jak skonstatowała Athlyn Cathcart-Keays, nie wszystkich to przekonuje.

W innym kierunku zmierza np. Pekin, gdzie odsetek podróży na rowerach spadł między 1986 i 2010 rokiem z 60 do 16 proc.

Także wiele naszych miast podąża raczej śladem Pekinu, nie Kopenhagi.

Fot. blueviking63/Flickr.

Autor

SmogLab

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partnerzy portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Bartosz Kwiatkowski

Dyrektor Frank Bold, absolwent prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezes Polskiego Instytutu Praw Człowieka i Biznesu, ekspert prawny polskich i międzynarodowych organizacji pozarządowych.

Patrycja Satora

Menedżerka organizacji pozarządowych z ponad 15 letnim stażem – doświadczona koordynatorka projektów, specjalistka ds. kontaktów z kluczowymi klientami, menadżerka ds. rozwoju oraz PR i Public Affairs.

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.