TRUE Rating to aplikacja pozwalająca ocenić samochód na trzystopniowej skali, odzwierciedlającej poziom emisji tlenków azotu (NOx). Jej twórcy – fundacja FIA – chcą w ten sposób walczyć z nieświadomością dotyczącą wpływu konkretnych modeli samochodów na środowisko.
Ich zdaniem testy przeprowadzane przez producentów, decydujące o dopuszczeniu pojazdów do ruchu, nie odzwierciedlają rzeczywistej emisji, która jest znacznie wyższa w warunkach drogowych. Dlatego system opiera się na pomiarach przeprowadzanych przez instytucje zewnętrzne.
Ocena
TRUE Rating klasyfikuje pojazdy z wykorzystaniem trzech kolorów – zielonego, żółtego i czerwonego.
Obecnie obejmuje ocenę emisji jedynie tlenków azotu. W przyszłości jednak planowane jest rozszerzenie ratingu także o inne związki – pyły zawieszone, dwutlenek węgla i niespalonych węglowodorów.
Ocena dobra (kolor zielony) oznacza, że emisja tlenków azotu (NOx) pozostaje na poziomie poniżej 90 mg na kilometr.
Ocena umiarkowana (kolor żółty) równa się emisji między 90 a 180 mg NOx na kilometr.
Ocena słaba (kolor czerwony) oznacza emisję NOx na poziomie powyżej 180 mg na kilometr.
Wystarczy wybrać konkretnego producenta i model, a także parametry silnika, by dowiedzieć się, jak oceniany jest samochód.
Skąd dane?
Dane wykorzystane do stworzenia aplikacji pochodziły z dwóch źródeł. Pierwszym były wyniki testów PEMS publikowane przez rządy Francji, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Belgii i Holandii. Badania te dotyczyły emisji spalin w rzeczywistych warunkach drogowych.
Drugi natomiast stanowiły dane pochodzące z projektu CONOX – prowadzonego w ramach europejskiej sieci badawczej ERMES, zajmującej się teledetekcją. Były to więc pomiary emisji przejeżdżających samochodów, dokonywane z pewnej odległości.
Emisja w świetle badań
Twórcy projektu podkreślają, że badania przeprowadzane przez producentów nie odzwierciedlają rzeczywistej emisji. Z ich analiz wynika, że nowe modele silników wysokoprężnych, wyprodukowane w 2016 r. nadal przekraczały normy pięciokrotnie. Modele z 2017 r. wypadły nieco lepiej, wciąż jednak przekraczając europejskie normy czterokrotnie.
Tlenki azotu mogą wywoływać podrażnienia górnych dróg oddechowych, a także zwiększać ich podatność na infekcje. Przyczyniają się ponadto do obniżenia odporności, zaostrzenia objawów o charakterze astmatycznym oraz chorób spojówek.
Aplikację można przetestować TUTAJ.
Źródła: The Real Urban Emissions Initiative, The Guardian, GIOŚ.
Zdjęcie: Unsplash.com/Connor Williams