Udostępnij

Ile zanieczyszczeń produkuje twój samochód? Sprawdź!

28.12.2018

TRUE Rating to aplikacja pozwalająca ocenić samochód na trzystopniowej skali, odzwierciedlającej poziom emisji tlenków azotu (NOx). Jej twórcy – fundacja FIA – chcą w ten sposób walczyć z nieświadomością dotyczącą wpływu konkretnych modeli samochodów na środowisko.

Ich zdaniem testy przeprowadzane przez producentów, decydujące o dopuszczeniu pojazdów do ruchu, nie odzwierciedlają rzeczywistej emisji, która jest znacznie wyższa w warunkach drogowych. Dlatego system opiera się na pomiarach przeprowadzanych przez instytucje zewnętrzne.

Ocena

TRUE Rating klasyfikuje pojazdy z wykorzystaniem trzech kolorów – zielonego, żółtego i czerwonego.

Obecnie obejmuje ocenę emisji jedynie tlenków azotu. W przyszłości jednak planowane jest rozszerzenie ratingu także o inne związki – pyły zawieszone, dwutlenek węgla i niespalonych węglowodorów.

Ocena dobra (kolor zielony) oznacza, że emisja tlenków azotu (NOx) pozostaje na poziomie poniżej 90 mg na kilometr.

Ocena umiarkowana (kolor żółty) równa się emisji między 90 a 180 mg NOx na kilometr.

Ocena słaba (kolor czerwony) oznacza emisję NOx na poziomie powyżej 180 mg na kilometr.

Wystarczy wybrać konkretnego producenta i model, a także parametry silnika, by dowiedzieć się, jak oceniany jest samochód.

true rating emisja no nox
Źródło: Trueinitiative.org

Skąd dane?

Dane wykorzystane do stworzenia aplikacji pochodziły z dwóch źródeł. Pierwszym były wyniki testów PEMS publikowane przez rządy Francji, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Belgii i Holandii. Badania te dotyczyły emisji spalin w rzeczywistych warunkach drogowych.

Drugi natomiast stanowiły dane pochodzące z projektu CONOX – prowadzonego w ramach europejskiej sieci badawczej ERMES, zajmującej się teledetekcją. Były to więc pomiary emisji przejeżdżających samochodów, dokonywane z pewnej odległości.

Emisja w świetle badań

Twórcy projektu podkreślają, że badania przeprowadzane przez producentów nie odzwierciedlają rzeczywistej emisji. Z ich analiz wynika, że nowe modele silników wysokoprężnych, wyprodukowane w 2016 r. nadal przekraczały normy pięciokrotnie.  Modele z 2017 r. wypadły nieco lepiej, wciąż jednak przekraczając europejskie normy czterokrotnie.

Tlenki azotu mogą wywoływać podrażnienia górnych dróg oddechowych, a także zwiększać ich podatność na infekcje. Przyczyniają się ponadto do obniżenia odporności, zaostrzenia objawów o charakterze astmatycznym oraz chorób spojówek.

 

Aplikację można przetestować TUTAJ.

 

Źródła: The Real Urban Emissions Initiative,  The Guardian, GIOŚ.

Zdjęcie: Unsplash.com/Connor Williams

Autor

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.