Udostępnij

Niemcy: w kolejnym mieście wszedł zakaz dla starych diesli

08.01.2019

Za walkę z dieslami bierze się coraz więcej niemieckich miast. Ich władze nie chcą wpuszczać pojazdów z silnikami na olej napędowy – według badań mocno zanieczyszczających powietrze. Tym razem swój nowy pomysł wdrożył Stuttgart, który już wcześniej próbował walczyć w ten sposób ze smogiem.

190 tysięcy – tyle samochodów zarejestrowanych w Stuttgarcie i okolicach nie będzie mogło wjechać do specjalnie wyznaczonej strefy w centrum miasta. Zakaz dotknie diesli spełniających normę emisji zanieczyszczeń Euro 4. Chodzi więc o pojazdy 13-letnie lub starsze. Nowe regulacje weszły w życie pierwszego stycznia. Stuttgart jest w czołówce niemieckich miast najnajmocniej dotkniętych zanieczyszczeniem dwutlenkiem azotu. W powietrzu każdego dnia unosi się tam średnio 73 mikrogamów tej substancji. Europejski limit to 40 mikrogramów na metr sześcienny.

Strefa niskiej emisji obejmie całe centrum miasta. W ten sposób Stuttgart dołącza do coraz większej grupy niemieckich miasta przedstawiających podobne regulacje. To między innymi Berlin, Bonn i Kolonia, Essen i Galsenkirchen, Frankfurt i Monachium. W Stuttgarcie zakaz ma na razie nie dotykać właścicieli samochodów dostawczych, autobusów międzymiastowych, służb publicznych czy mieszkańców centrum, którzy dostaną więcej czasu na przystosowanie się do zmian.

Stuttgart jest siedzibą Mercedesa – Benza, jednego z potentatów motoryzacyjnych zamieszanych w tak zwaną „dieselgate”. W 2015 roku okazało się, że niemieccy producenci zaniżali pomiary szkodliwych substancji emitowanych przez ich pojazdy z silnikami wysokoprężnymi. Na tej kanwie Federalny Sąd Administracyjny zezwolił miastom na wprowadzanie zakazu wjazdu takich samochodów do wyznaczonych przez ich władze stref.

W ten sposób niemieckie miasto zaostrzyło rozwiązania, których pierwszą wersję wprowadziło jeszcze w 2008 roku. Właśnie wtedy ścisłe centrum i okolice stało się tak zwaną „strefą środowiskową”. „Umweltzonen” wprowadzano na podstawie prawa federalnego z 2006 roku.

Ta sama ustawa zobowiązała kierowców do umieszczania na przedniej szybie samochodu kolorowej naklejki informującej o tym, w jakim stopniu zanieczyszczają środowisko. Zieloną dostają auta benzynowe z katalizatorem i diesle z najlepszymi wynikami emisji. Akceptowalne są również pojazdy z żółtymi i czerwonymi naklejkami, których nie dostają samochody bez katalizatorów. I to właśnie te ostatnie początkowo nie były wpuszczane do „stref środowiskowych”. W ostatnich latach trudno jednak poruszać się po Niemczech nie posiadając zielonej naklejki, która jest wymagana przez większość miejskich władz. Również tych ze Stuttgartu, które od 2008 roku rozwijały swoją strefę, podwyższając wymagania dotyczące wjeżdżających tam aut.

Walkę z zanieczyszczeniami w Stuttgarcie prowadzi lokalna frakcja Zielonych. Od 2016 roku rządzą oni landem  Badenii-Wirtembergii w koalicji chadecją (CDU). Wchodzą ponadto również w skład rządów dziesięciu z szesnastu landów. Sondaże przeprowadzone przez ostatni rok wskazują, że Partia Zielonych może liczyć na coraz wieksze wsparcie również na poziomie federalnym i ma szanse stać się drugą siłą polityczną. Poparcie dla niej deklaruje nawet ponad 20 procent Niemców.

 

Autor

Marcel Wandas

Dziennikarz, autor między innymi Onetu, Holistic News i Weekend.Gazeta.pl. W przeszłości reporter radiowy związany między innymi z Radiem Kraków, Radiem Eska i Radiem Plus. Fan muzyki, bywalec festiwali, wielbiciel krakowskiej Nowej Huty, hejter krakowskiego smogu.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partnerzy portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Bartosz Kwiatkowski

Dyrektor Frank Bold, absolwent prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezes Polskiego Instytutu Praw Człowieka i Biznesu, ekspert prawny polskich i międzynarodowych organizacji pozarządowych.

Patrycja Satora

Menedżerka organizacji pozarządowych z ponad 15 letnim stażem – doświadczona koordynatorka projektów, specjalistka ds. kontaktów z kluczowymi klientami, menadżerka ds. rozwoju oraz PR i Public Affairs.

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.