Udostępnij

Zakaz odwożenia dzieci do szkół samochodami. Czy takie rozwiązanie zadziała w Polsce?

11.01.2019

Kraków zakaże podwożenia dzieci do szkoły? Taka informacja obiegła lokalne media. Okazuje się jednak, że stolica Małopolski nie zamierza na razie stać się drugim Wiedniem – w którym takie rozwiązanie sprawdziło się bardzo dobrze.

O pomyśle poinformowała „Rzeczpospolita” i kilka lokalnych mediów. „Decyzja ma zmniejszyć zanieczyszczenie powietrza w mieście i poprawić kondycję fizyczną wśród dzieci.” – pisali dziennikarze.  Okazuje się, że jest to pomysł jednego z radnych miejskich – Łukasza Wantucha. Na razie niezaakceptowany przez władze Krakowa ani nie opracowany w szczegółach – Sprawa jest na początkowym etapie rozważań i na jakiekolwiek szczegóły jest jeszcze za wcześnie – informuje biuro prasowe urzędu miasta.

Zakaz został wypróbowany w Wiedniu i podobno interesują się nim kolejne europejskie miasta. Chodzi przede wszystkim o bezpieczeństwo dzieci, ale również o smog. Zakaz dowożenia dzieci do szkół powoduje znaczące zmniejszenie liczby samochodów wjeżdżających do miasta i jednocześnie zmniejszenie ilości spalin kumulujących się zaraz pod nosami najmłodszych.

Władze austriackiej stolicy na testową szkołę wybrały podstawówkę Vereinsgasse w 2. dzielnicy. Od 10 września do 2 listopada prowadzono pilotażowy projekt „Schulstraße” czyli szkolnej ulicy. W dniach nauki między godziną 7:45 a 8:15 wprowadzono zakaz prowadzenia pojazdów samochodowych, motocykli i innych pojazdów mechanicznych.

Pomysł tak się spodobał, że zarówno rodzice, jak i szkoła zaapelowali, żeby to rozwiązanie zostało wprowadzone na stałe. Zainteresowanie projektem zgłosiło 20 kolejnych placówek. Badania wykazały, że dzięki zakazowi więcej dzieci przychodziło do szkoły piechotą albo przyjeżdżało rowerem.

Od podwożenia dzieci pod same drzwi szkoły odciągają rodziców niektóre brytyjskie miasta. Jak podaje „The Guardian” w Edynburgu pilotaż prowadzono w dziewięciu szkołach. Pomysł się przyjął, zaczęto wprowadzać takie rozwiązanie w całym mieście. Podobnie w Londynie – zakaz początkowo wypróbowano na ulicach przy pięciu szkołach i został przyjęty bardzo pozytywnie.

W szkole St Mary’s w Stockport dzieci same zadecydowały, że nie chcą być dowożone samochodami. – Mamy radę ekologiczną, w której zasiadają uczniowie. Zdecydowali, że z powodu obaw związanych z zanieczyszczeniem powietrza i globalnym ociepleniem, o których dowiedzieli się na lekcjach, nie chcą, żeby ich rodzice podjeżdżali pod szkołę samochodami – mówił „Guardianowi” przedstawiciel placówki.

Z kolei uczniowie podstawówki w Alloa (Szkocja) zorganizowali happening, podczas którego leżeli na ulicy przy szkole, udając potrąconych przez samochody. Tym sposobem dzieci miały zwrócić uwagę dorosłych na niebezpieczeństwo płynące z dużego ruchu pod ich placówką. Dzieci namówiły też lokalny pub, żeby rano udostępniał swój parking. Dzięki temu rodzice zostawiają tam samochody, a razem ze swoimi pociechami muszą odbyć około 10-miuntowy spacer, żeby dotrzeć pod szkołę.

Kraków nie jest jedynym polskim miastem, które zainteresowało się wprowadzeniem takiego zakazu. Prezydent Poznania, Jacek Jaśkowiak, napisał na Facebooku, że pomysł bardzo mu się podoba. Zadeklarował, że wyśle pytania do Wiednia, żeby ewentualne regulacje wprowadzić wzorując się na modelu austriackim. Bartosz Domaszewicz, radny z Łodzi w rozmowie z „Dziennikiem Łódzkim” zasugerował z kolei wprowadzenie zakazu parkowania pod szkołami.

Czy pomysł przyjmie się w Polsce?

Patrząc na to, co dzieje się każdego ranka między 7 a 8 w centrum Krakowa można przyznać, że takie rozwiązanie mocno odciążyłoby okolice Rynku. Pytanie tylko, czy dzieci mogłyby bezpiecznie dojechać rowerami do swoich szkół. I czy komunikacja miejska działa na tyle sprawnie, żeby dowieźć je na czas.

 

fot. Adam Łaczek

Autor

Katarzyna Kojzar

Pisze o klimacie, środowisku, a czasami – dla odmiany – o kulturze. Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego i Polskiej Szkoły Reportażu. Jej teksty ukazują się też m.in. w OKO.press i Wirtualnej Polsce.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partnerzy portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Bartosz Kwiatkowski

Dyrektor Frank Bold, absolwent prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezes Polskiego Instytutu Praw Człowieka i Biznesu, ekspert prawny polskich i międzynarodowych organizacji pozarządowych.

Patrycja Satora

Menedżerka organizacji pozarządowych z ponad 15 letnim stażem – doświadczona koordynatorka projektów, specjalistka ds. kontaktów z kluczowymi klientami, menadżerka ds. rozwoju oraz PR i Public Affairs.

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.