Udostępnij

Następczyni Merkel nie chce „krucjaty” przeciwko dieslom

15.01.2019

Liderka niemieckich chadeków ostro wypowiedziała się o działaniu organizacji naciskającej na wprowadzanie zakazu poruszania się najstarszymi dieslami. Jednocześnie rząd stara się wprowadzać ułatwienia dla ich właścicieli.

W ostatnich miesiącach szczególnie uważnie obserwujemy, jak mogą wyglądać dalsze obostrzenia dotyczące używania silników diesla w Niemczech. Dlaczego? Bo stare auta z zachodu mogą po ich wprowadzeniu zalać Polskę. Głos w tej sprawie zabrała ostatnio następczyni Angeli Merkel na stanowisku liderki partii CDU, Annegret Kramp-Karrenbauer.

Typowana przez komentatorów na stanowisko kanclerza Kramp-Karrenpauer, podobnie jak jej poprzedniczka, sceptycznie odnosi się do wprowadzania utrudnień dla posiadaczy diesli. Zaostrza jednak język. W wypowiedzi dla telewizji n-tv wyraziła obawę, że utrzymanie obecnego kursu wobec silników wysokoprężnych będzie kosztowało tysiące miejsc pracy w sektorze motoryacyjnyn. Zatrudnienie znajduje tam teraz około 800 tysięcy osób. Skrytykowała przy tym organizację środowiskową Deutche Umwelthilfe (w skrócie DUH). Naciska ona na kolejne metropolie w sprawie wprowadzania zakazów wjazdu diesli do centrów miast. „Wykonują pożyteczną pracę, ale można odnieść coraz mocniejsze wrażenie, że prowadzą krucjatę przeciwko dieslom.” – powiedziała w telewizji liderka CDU.

Jednocześnie rząd próbuje ułatwić poruszanie się właścicielom starszych „ropniaków” po miastach Niemiec. Producenci mogą od stycznia montować w używanych autach nowocześniejsze systemy oczyszczania spalin ze szkodliwych substancji. Umożliwia to nowe prawo. Takie rozwiązanie  jest przyjaźniejsze dla portfela kierowcy – przekonują władze i organizacje pozarządowe zajmujące się prawami konsumenta. Mimo to grupy lobbujące dla potentatów motoryzacyjnych nalegają, by skupić się na zastępowaniu mocniej zanieczyszczających pojazdów nowymi, spełniającymi restrykcyjne wymogi emisyjne od chwili wyjazdu z salonu.

Przypomnijmy: spaliny produkowane przez auta z silnikami diesla szczególnie mocno wpływają na powstawanie smogu, co potwierdzają badania naukowe. Federalny sąd najwyższy zezwolił niemieckim miastom na wprowadzanie zakazów poruszania się nimi w wyznaczonych strefach.

Źródło obrazu: commons.wikipedia.com

Autor

Marcel Wandas

Dziennikarz, autor między innymi Onetu, Holistic News i Weekend.Gazeta.pl. W przeszłości reporter radiowy związany między innymi z Radiem Kraków, Radiem Eska i Radiem Plus. Fan muzyki, bywalec festiwali, wielbiciel krakowskiej Nowej Huty, hejter krakowskiego smogu.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.