Udostępnij

Badanie Kantar TNS: mieszkańcy miast za transportem publicznym

23.01.2019

Powinniśmy przesiąść się z prywatnych aut do komunikacji zbiorowej – uważają Polacy. Tak wynika z badania zleconego Kantar TNS przez Renault. Sondażownia przepytała reprezentatywną grupę 1300 mieszkańców polskich miast powyżej 50 tysięcy mieszkańców. Zagadnienia dotyczyły ekologii, używania prywatnych samochodów i rozwoju transportu publicznego.

Kantar zapytał również o zanieczyszczenie powietrza. Według 95 procent badanych to duży problem, w swojej miejscowości smog dostrzega 81 procent ankietowanych. Co zrobić, by przeciwdziałać smogowi i zmianom klimatycznym? Według 92 procent uczestników badania trzeba zmierzać ku zmianie nawyków transportowych. Jeszcze więcej, bo aż 94 procent zaznaczyło, że Polacy powinni częściej korzystać z komunikacji zbiorowej. 60 procent twierdzi, że zwraca uwagę na kwestie ochrony środowiska przy wyborze środka transportu. To deklaracja, w praktyce jednak jedynie 16 procent kieruje się ekologią przy każdym wyjeździe z domu.

Co zrobić, by poprawić jakość powietrza? Ponad połowa respondentów odpowiada, że miasta muszą zadbać o budowę dróg dla rowerów, organizowanie centrów przesiadkowych z parkingami park&ride oraz rozwój komunikacji miejskiej. 65 procent badanych przyznaje, że korzysta z dostępnych w swojej okolicy parkingów P&R. Według 35 procent przyszłością są samochody elektryczne, do których w ciągu dwóch dekad przesiądzie się większość mieszkańców miast. Blisko jedna trzecia uważa jednak, że prywatnych aut będzie więcej, co wpłynie na korki i uciążliwość życia w metropoliach. Mimo mocnej deklaracji o wartości transportu zbiorowego jedynie 22 procent z przepytanych osób uważa, że przekona ona większość osób poruszających się po polskich drogach.

Francuski potentat motoryzacyjny zapytał o ekologię w transporcie przy okazji promocji własnego, koncepcyjnego rozwiązania. To autonomiczny pojazd Renault EZ-GO, czyli alternatywa dla tradycyjnych autobusów i taksówek. W przyszłości ma być on dostępny za pomocą aplikacji, która zlokalizuje klienta i odbierze go z dogodnego dla niego miejsca – podobnie jak w przypadku Ubera czy MyTaxi. Są jednak wyraźne różnice: przejazdy mają być najczęściej współdzielone z kilkoma innymi osobami, a pojazd ma poruszać się bez pomocy kierowcy.

Więcej o EZ GO można przeczytać na stronie Renault. Jednocześnie firma zachęca do wzięcia udziału w konkursie na ekologiczne rozwiązania transportowe. Adresuje go głównie do aktywistów i naukowców.

Źródło zdjęcia: pixabay.com/mampu

Autor

Marcel Wandas

Dziennikarz, autor między innymi Onetu, Holistic News i Weekend.Gazeta.pl. W przeszłości reporter radiowy związany między innymi z Radiem Kraków, Radiem Eska i Radiem Plus. Fan muzyki, bywalec festiwali, wielbiciel krakowskiej Nowej Huty, hejter krakowskiego smogu.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.