Udostępnij

Citroen stworzył elektrycznego malucha

01.03.2019

Citroën Ami One – to koncepcja elektrycznego pojazdu przyszłości, który ze względu na niewielkie rozmiary ma stanowić miejską alternatywę dla większych samochodów, skuterów oraz motocykli. Projekt przygotowano z myślą o różnych formach użytkowania – krótko- lub długoterminowym wypożyczeniu bądź tradycyjnym kupnie.

Pojazd ma zostać zaprezentowany podczas zbliżającego się Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie, który odbędzie się w dniach 7-17 marca. Choć nie są znane jeszcze szczegóły dotyczące tego, czy i kiedy model trafi do produkcji – zapowiadany jest on jako pojazd przełomowy i na nowo wyznaczający wolność w mieście.

I rzeczywiście – projekt został przygotowany z myślą o różnych formach użytkowania, nie tylko zakupie na własność, co odbiega od tradycyjnego myślenia o samochodzie. Czy zastosowanie rozwiązań cyfrowych, wraz z niewielkimi rozmiarami i minimalizmem, mogą przyczynić się do popularyzacji car-sharingu?

W ostatnich latach popularność „aut na minuty” rośnie. Do 2025 liczba użytkowników na świecie ma wzrosnąć do 36 mln, natomiast liczba współdzielonych samochodów do 427 tysięcy – wynika z analiz firmy Frost&Sullivan. Popularność car-sharingu rośnie również w Polsce.

Co musi mieć samochód?

Francuski producent stawia przede wszystkim na minimalizm. Samochód jest niewielkich rozmiarów – o długości 2,5 m oraz szerokości i wysokości równym 1,5 m.  Wewnątrz znajdują się miejsca dla dwóch osób i niewielki schowek. Kierownicy nadano futurystyczny kształt prostokąta, a nad nią umieszczono niewielki komputer z pięciocalowym ekranem.

Przypuszczać można, że tego rodzaju minimalizm wpłynie na obniżenie ceny pojazdu, czyniąc go bardziej dostępnym zarówno dla chętnych na zakup, jak i wypożyczenie.

O najtańszym na ten moment samochodzie elektrycznym, prosto z Chin, pisaliśmy kilka tygodni temu – tutaj.

Pojazd ważący 425 kg rozpędzać się ma do 45 km/h i na pełnej baterii przejechać odległość 100 km. Ze względu na ograniczenie prędkości w wielu krajach ma być możliwe użytkowanie Ami One bez posiadania prawa jazdy.

 

 

Łatwość wypożyczenia

Propozycja Citroena to więc samochód niewielki, minimalistyczny i dedykowany przede wszystkim jeździe miejskiej. Projekt jest dedykowany różnym formom użytkowania – car-sharingowi, wynajmowi oraz tradycyjnemu zakupowi.

Częścią proponowanego rozwiązania ma być również dedykowana pojazdowi aplikacja – umożliwiająca dostęp do Ami One, a następnie łącząca się ze znajdującym się w środku komputerem.

 

Źródła: curbed.com, digitaltrends.com

Film: Citroen

Autor

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.