Udostępnij

Nowy raport: firmy naftowe wydają miliony na social media, by nic się nie zmieniło

25.03.2019

Pięciu naftowych gigantów wydaje rocznie prawie dwieście milionów dolarów na lobbing w USA. Twierdzi tak amerykański thin-tank InfluenceMap w opublikowanym ostatnio raporcie. Chodzi o firmy takie jak Chevron, BP, Shell, Total i ExxonMobil.

To ogromna suma, ale wydatki nafciarzy na kształtowanie opinii publicznej w sprawie globalnego ocieplenia są o wiele większe. Ogółem na wszystkie związane z tym przedsięwzięcia mieli wydać ponad miliard dolarów od ogłoszenia Porozumienia Paryskiego.

Raport wskazuje również, jak paliwowi potentaci budują wizerunek firm coraz bardziej przyjaznych środowisku, i jak różni się to od ich rzeczywistej polityki. Z wypowiedzi medialnych ich przedstawicieli  z ostatnich kilku lat wynika, że są za przyspieszeniem procesu odejścia od paliw kopalnych i wspierają rozwój elektromobilności. Reprezentujący je lobbyści prezentują z kolei zupełnie inne stanowisko, starając się wstrzymać prace nad prawem zmierzającym w tym kierunku.

 width=Wydatki firm naftowych na lobbing w 2018 roku. Źródło: Influencemap

Autorzy podają, że BP, Chevron, ExxonMobil i Shell w ostatnich trzech dekadach wydały łącznie ponad 250 milionów dolarów na lobbing w czasie amerykańskich kampanii prezydenckich. Ponad 330 tysięcy dorzucił do tego francuski Total.

Ważną częścią wydatków firm naftowych są środki na promocję w mediach społecznościowych. Działania na Instagramie i Facebooku pochłonęły ponad dwa miliony dolarów i skupiały się na politykach proklimatycznych poszczególnych stanów USA. Rekordowe półtora miliona dolarów poszło na kampanię przeciwko opodatkowaniu emisji dwutlenku węgla w stanie Waszyngton. Samo BP wydało wtedy na reklamy w serwisach społecznościowych dwie trzecie tej sumy. Infografiki widocznie między innymi na Instagramie pokazywały zagrożenia, z którymi miało wiązać się nowe prawo – osłabienie się gospodarki regionu czy rosnące ceny energii. Prawdopodobnie miało to wpływ na ostateczną porażkę inicjatywy organizacji pozarządowych, która została odrzucona przez obywateli w referendum.

 width=Wydatki firm i organizacji związanych z przemysłem naftowym na kampanie w mediach społecznościowych Źródło: Influencemap

„W swoim wystąpieniu przed przedstawicielami branży w marcu 2018 CEO Shella Ben van Beurden wspomniał o wyzwaniach klimatycznych stwierdzając, że skłaniają one przemysł naftowy do przebudowy modelu swojego działania od fundamentów” – czytamy w raporcie – „Jednocześnie na konferencji w listopadzie zeszłego roku stwierdził on, że nagłówki w mediach mogą być mylące, a jego firma nie zamierza łagodzić swojego stanowiska w sprawie nafty i gazu” – piszą badacze.

– Sposób kreowania kimatycznego wizerunku naftowych gigantów wygląda marnie, co naraża ich na kryzys wiarygodności. W publicznych wypowiedziach wspierają walkę z ocieplaniem się klimatu, inwestują też w niskoemisyjne rozwiązania. Jednocześnie jednak wydają wielokrotnie więcej pieniędzy na rozwój działalności opartej na wydobyciu paliw kopalnych –  powiedział „Guardianowi” Edward Collins, jeden z autorów raportu.

Obraz: Budynek Capitolu w USA Autor: Andrea Izzotti, Shutterstock

Autor

Marcel Wandas

Dziennikarz, autor między innymi Onetu, Holistic News i Weekend.Gazeta.pl. W przeszłości reporter radiowy związany między innymi z Radiem Kraków, Radiem Eska i Radiem Plus. Fan muzyki, bywalec festiwali, wielbiciel krakowskiej Nowej Huty, hejter krakowskiego smogu.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.