Udostępnij

10 największych emitentów CO2 w Europie to elektrownie węglowe i Ryanair

04.04.2019

Komisja Europejska opublikowała dane dotyczące emisji dwutlenku węgla emitowanego przez firmy działające w Unii Europejskiej za rok 2018. Po raz pierwszy w pierwszej dziesiątce największych emitentów CO2  znalazł się przewoźnik lotniczy – irlandzka spółka Ryanair. 

Dane opublikowane przez Komisję Europejską rzucają nowe światło na problem emisji dwutlenku węgla w Europie.

Największym emitentem dwutlenku węgla w 2018 roku okazała się – podobnie jak w latach poprzednich – polska elektrownia w Bełchatowie, która wyemitowała 38,3 megaton CO2. Na kolejnych ośmiu miejscach znalazły się elektrownie oparte także na węglu brunatnym (7 niemieckich i 1 bułgarska), natomiast na 10 miejscu wspomniana już firma Ryanair, która wyprodukowała 9,9 megaton dwutlenku węgla.

Jak donosi m.in. „The Guardian” – po raz pierwszy tak wysoko w zestawieniu znalazły się linie lotnicze. Ryanair – przewożący rocznie 130 milionów osób – wyemitował w 2018 roku o 6,9 proc. więcej CO2 niż rok wcześniej, natomiast 49 proc. więcej niż przed pięcioma laty.

„Jeśli chodzi o klimat, Ryanair to nowy węgiel. Tendencja ta będzie się tylko utrzymywać do czasu, gdy Europa zda sobie sprawę, że ten niedoceniony i niedostatecznie uregulowany sektor musi zostać uporządkowany” – powiedział „Guardianowi” Andrew Murphy z Europejskiej Federacji Transportu i Środowiska.

Dlaczego emisje z lotnictwa rosną?

Jak wynika z raportu Europejskiej Agencji Środowiska, emisje CO2 pochodzące z lotnictwa wzrosły od roku 1990 ponad dwukrotnie. Systematycznie wzrasta liczba lotów, a wraz z nią ilość produkowanego przez lotnictwo dwutlenku węgla.

Między rokiem 2014 a 2017 liczba lotów w Unii Europejskiej (wraz z Norwegią, Szwajcarią, Islandią i Liechtensteinem) wzrosła o 8 procent. Według najbardziej prawdopodobnego scenariusza między rokiem 2017 a 2040 liczba ta wzrośnie o 42 procent.

Jak wskazuje Anke Lükewille z EAŚ, od roku 1990 liczba pasażerów linii lotniczych na świecie potroiła się – m.in. dzięki pojawieniu się tanich lotów. Na wzrost emisji CO2 pochodzących z lotnictwa złożyła się ponadto intensyfikacja handlu z gospodarkami wzrastającymi, co wiązało się wydłużeniem długości tras transportowych.

 

Źródła: Komisja Europejska, Europejska Agencja Środowiska, Biuletyn EAŚThe Guardian

Zdjęcie:  Shutterstock/Stefano Garau

Autor

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.