Udostępnij

Smog, hałas i duszne sale. Fatalne warunki polskich uczniów

21.10.2025

Smog, hałas, duszne sale i brak zieleni to wciąż codzienność polskich uczniów. Eksperci mówią wprost: szkoła powinna być przestrzenią, która wspiera rozwój, a nie go hamuje. Ich zdaniem holistyczna transformacja szkół to nie fanaberia, a konieczność. Temat znalazł się już w Sejmie.

Czy szkoła może być miejscem, które nie tylko edukuje, ale też chroni zdrowie, wspiera rozwój psychiczny, uczy odpowiedzialności i jednocześnie jest odporne na zmiany klimatu? Coraz więcej organizacji i ekspertów przekonuje, że właśnie taka powinna być szkoła XXI wieku.

Posiedzenie zespołu parlamentarnego „Rodzice dla Klimatu”. Fot. RdK

Inwestycja w przestrzeń szkolną to inwestycja w zdrowe i odporne pokolenia. Koszty braku działania już dziś ponosimy my wszyscy w postaci chorób cywilizacyjnych, problemów zdrowia psychicznego i rosnących wydatków społecznych. Każdy rok zwłoki oznacza, że te koszty będą tylko wyższe.

Codzienność, która nie sprzyja rozwojowi

Dlatego Fundacja Rodzice dla Klimatu (RdK) apeluje: zdrowa, bezpieczna i odporna szkoła musi stać się standardem w Polsce. W związku postulatami kierowanymi do decydentów; polityków nadających kształt dzisiejszym realiom edukacji, organizacja wypunktowała błędy podczas październikowego posiedzenia Parlamentarnego Zespołu „Rodzice dla klimatu”.

– Troska o zdrowie, bezpieczeństwo i przyszłość dzieci to absolutny priorytet – podkreślają Rodzice dla Klimatu, inicjatorzy kampanii „Przestrzeń dla rozwoju”, która wybrzmiała już w Sejmie. – Szkoła powinna być miejscem niezakłóconego rozwoju – przyjaznym, wolnym od zagrożeń, innowacyjnym – dodają.

Choć potrzeba zmian jest oczywista, wciąż brakuje rozwiązań, które kompleksowo łączyłyby zdrowie, edukację, planowanie przestrzenne i ekologię.

Dziś realia są inne: duszne sale lekcyjne, hałas, smog, nadmiar samochodów pod szkołami, brak zieleni oraz bezpiecznych dróg pieszych i rowerowych. To wszystko negatywnie wpływa na formę psychiczną i fizyczną uczniów. Dlatego zorganizowano konferencję w ramach zespołu parlamentarnego RdK pod hasłem „PRZESTRZEŃ DLA ROZWOJU. Zdrowa, bezpieczna i odporna na kryzysy szkoła”. To inspiracja do podjęcia wspólnych, systemowych wysiłków, aby szkoła stawała się przestrzenią, w której dzieci mogą nie tylko zdobywać wiedzę, ale również rozwijać się w poczuciu bezpieczeństwa i dobrostanu. – Nie możemy dłużej godzić się na to, by szkoła była miejscem, które obciąża, zamiast wspierać – alarmują autorzy apelu.

W imieniu Ministerstwa Edukacji Narodowej głos zabrała Podsekretarz Stanu Paulina Piechna-Więckiewicz, nie kryjąc zgody z oczekiwaniami RdK. – Wiem, że są takie szkoły, których ogródki są absolutnym must have. Byłam w szkole, która wcale nie była zamożna. A [uczące się w niej] dzieci miały kontakt z naturą, mogły uprawiać rośliny – od truskawek, przez kwiaty. Był tam też pies towarzyszący. Szkoła miała przekonanie, że jeśli wokół nie jest zapewniona zielona przestrzeń, to musi być ogródek – opowiadała.

Jak powinna wyglądać nowoczesna szkoła?

Przedstawicielka resortu edukacji nawiązała do stanu szkolnych budynków. – Dużo wyzwań przed nami, wiele szkół jest zaniedbanych. To jest też kwestia czekających je termomodernizacji.

– W edukacji naszych dzieci za mało uwagi poświęcamy temu, w jakich warunkach nasze dzieci odbywają tę naukę. Czy przestrzeń, w której spędzają tak dużo czasu, sprzyja ich rozwojowi oraz zdrowiu? Dzieci, które w drodze do szkoły i pod samą placówką muszą nawdychać się smogu i spalin, już na stracie mają obniżone zdolności poznawcze. Być może w kolejnych dniach w ogóle do tej szkoły nie dotrą z powodu infekcji i znów stracą szansę na płynną edukację – zauważa Elżbieta Lemańska-Błażowska z RdK, pytana przez SmogLab.

Lemańska-Błażowska dodaje: – Jak tylko przekroczą próg szkoły, czekają na nie hałas oraz wysokie stężenia dwutlenku węgla, z powodu nieprzystosowanej do warunków wentylacji, które wywołują raczej zmęczenie niż entuzjazm do zdobywania nowej wiedzy i umiejętności. Są też dowody na to, że otoczenie zieleni średniej i wysokiej pozytywne wpływa na proces uczenia się i ogólny dobrostan.

Pyta przy tym, czy kreowanie takiego otoczenia dla dzieci i młodzieży rzeczywiście jest priorytetem w planowaniu przestrzennym? – Czy jednak coraz częściej pod szkołami wyrastają nam markety? 

Nie musi tak zostać. Koncepcja „Przestrzeni dla rozwoju” zakłada trzy filary nowoczesnej, odpowiedzialnej szkoły:

– Zdrowa, czyli wolna od smogu i hałasu, otoczona zielenią. Z przestrzenią do ruchu i odpoczynku, zdrowym jedzeniem i wsparciem dla dobrostanu psychicznego uczniów.

– Bezpieczna – wolna od agresji i wykluczenia. chroniąca dzieci przed skutkami zmian klimatycznych. Otwierająca się na neuroróżnorodność i wyposażona w bezpieczne drogi dojścia – pieszo i rowerem,

– Odporna, tzn. projektowana z myślą o adaptacji do zmian klimatu: energooszczędna, elastyczna, gotowa na sytuacje kryzysowe. Mająca miejsca, które mogą nawet dać schronienie w czasie ekstremalnych warunków pogodowych.

Kilka rozwiązań potrzebnych od zaraz

Twórcy inicjatywy apelują o realne działania i przedstawiają listę priorytetów:

  • planowanie przestrzeni przyjaznej dzieciom,
  • ograniczenie ruchu samochodowego wokół szkół,
  • tworzenie zielonych stref buforowych,
  • modernizacja budynków w kierunku odporności na upały i intensywne deszcze,
  • inwestycje w czyste powietrze, mikroklimat i efektywność energetyczną.

Zdaniem ekspertów szkoły powinny być czymś więcej niż miejscem nauki. Powinny stać się sercem lokalnej społeczności . Czyli miejscem, które integruje, uczy współodpowiedzialności i pokazuje, jak mądrze adaptować się do zmieniającego się świata.

– Nie możemy czekać. Potrzebujemy działań systemowych i lokalnych już teraz, by szkoła była prawdziwą przestrzenią dla rozwoju. Zdrową, bezpieczną i odporną – podsumowują autorzy kampanii.

Zdjęcie tytułowe: RdK

Autor

Klaudia Urban

Zastępczyni redaktora naczelnego SmogLabu. Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Z portalem związana od 2021 roku. Wcześniej redaktorka Odpowiedzialnego Inwestora. Pisze głownie o zdrowiu, żywności, lasach, gospodarce odpadami i zielonych inwestycjach.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partnerzy portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Bartosz Kwiatkowski

Dyrektor Frank Bold, absolwent prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezes Polskiego Instytutu Praw Człowieka i Biznesu, ekspert prawny polskich i międzynarodowych organizacji pozarządowych.

Patrycja Satora

Menedżerka organizacji pozarządowych z ponad 15 letnim stażem – doświadczona koordynatorka projektów, specjalistka ds. kontaktów z kluczowymi klientami, menadżerka ds. rozwoju oraz PR i Public Affairs.

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Zastępczyni redaktora naczelnego SmogLabu. Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Z portalem związana od 2021 roku. Wcześniej redaktorka Odpowiedzialnego Inwestora. Pisze głownie o zdrowiu, żywności, lasach, gospodarce odpadami i zielonych inwestycjach.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Współzałożyciel SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.