Udostępnij

Nie tylko spaliny. Cząstki powstające w trakcie hamowania mogą być równie szkodliwe

14.01.2020

Naukowcy z uniwersytetu King’s College London opublikowali wyniki badań, z których wynika, że zanieczyszczenia powstające w wyniku ścierania się tarcz hamulcowych są podobnie szkodliwe dla zdrowia, jak spaliny powstające w silnikach diesla. „Nie ma czegoś takiego jak pojazd bezemisyjny, a wraz z nadejściem przepisów ograniczających emisję spalin udział tych źródeł prawdopodobnie stanie się bardziej znaczący” – mówi kierownik badań.

W badaniu, którego wyniki zostały opublikowane w czasopiśmie „Metallomics„, badacze wyhodowali komórki odpornościowe, które następnie narazili na kontakt z metalicznymi cząstkami, będącymi produktem ścierania się tarcz hamulcowych, a także spalinami powstającymi w silnikach diesla.

Zaobserwowano, że spadek zdolności do zwalczania bakterii nastąpił nie tylko w przypadku kontaktu ze spalinami – co zostało już wcześniej udokumentowane – ale również z pyłem powstającym w trakcie hamowania. Testowaną bakterią była Staphylococcus aureus, odpowiadająca m.in. za choroby płuc. Jak podkreślają badacze, nie jest do końca jasne, który dokładnie związek metaliczny odpowiada za spadek odporności w przypadku narażenia na „pył hamulcowy”, jednak jednym z najpoważniejszych podejrzanych jest wanad.

„W tej chwili nacisk na emisję spalin z silników Diesla jest całkowicie uzasadniony w świetle literatury naukowej. Nie powinniśmy jednak zapominać ani pomijać znaczenia innych elementów, takich jak metale powstające w trakcie ścierania, zwłaszcza hamowania. Nie ma czegoś takiego jak pojazd bezemisyjny, a wraz z nadejściem przepisów ograniczających emisję spalin, udział tych źródeł prawdopodobnie stanie się bardziej znaczący” – powiedział dr Ian Mudway, który kierował badaniami.

Naukowcy z uniwersytetu King’s College London podkreślają, że tylko część komunikacyjnych zanieczyszczeń pyłami PM 2,5 pochodzi z rur wydechowych. Większość pochodzi ze źródeł takich jak zużycie opon, sprzęgła i hamulca, a także wzbijania się w powietrze zalegającego już pyłu komunikacyjnego.

Dr Lisa Selley dodaje, że badania były prowadzone na komórkach wyhodowanych w laboratorium, dlatego konieczne jest przeprowadzenie dalszych badań, które pozwolą ocenić wpływ zanieczyszczeń na komórki w ciałach ludzi. Badacze podkreślają jednak, że w przyszłości, wraz z eliminacją spalin, kwestia zanieczyszczeń powstających w wyniku ścierania się metali będzie coraz bardziej istotna.

_

Źródło: King’s College London

Zdjęcie: Shutterstock/Mikbiz

Autor

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.