Udostępnij

Hiszpania ogranicza prędkość w miastach do 30 km/h

12.11.2020

Hiszpania zdecydowała się ograniczyć dopuszczalną prędkość na drogach miejskich do 30 kilometrów na godzinę. W przypadku dróg jednokierunkowych ma to być nawet mniej i limit prędkości określono na 20 kilometrów na godzinę. Samorządom dano sześć miesięcy na dostosowanie się do regulacji, jednak niektóre zrobiły to już wcześniej.

Jednym z powodów zmiany są dobre doświadczenia miast takich, jak Barcelona, która swoje ograniczenia prędkości zaostrzyła już wcześniej. Deklarowany cel nowych regulacji to poprawa bezpieczeństwa na drogach w związku z rosnącą liczbą wypadków powodowanych przez zwiększony ruch pojazdów dostawczych. Oraz dostosowanie regulacji do nowych warunków, w których ulice są pełne elektrycznych hulajnóg i skuterów.

Czytaj także: Holandia: jest zgoda na ograniczenie do 30 km/h w terenie zabudowanym

– Poruszanie się po miastach pełnych skuterów, motocykli i rowerów, które zmieniono dziś w pojazdy dostawcze, nie jest łatwe – opowiadała o tym Susana Gomez, wicedyrektor hiszpańskiego departamentu dróg. W czasie prezentowania projektu zmian zwracano uwagę, że liczba zgonów w wypadkach drogowych była w 2019 roku w Hiszpanii najniższa od lat (zginęło 1755 osób), ale za to szybko rośnie liczba ofiar wśród pieszych i rowerzystów.

Jako jedno ze źródeł problemu wskazywano to, że coraz więcej osób przesiada się na inne niż samochód środki transportu, a charakter ulic się zmienia. Przybywa osób korzystających m.in. z hulajnóg elektrycznych i rowerów. Wraz z tym zmieniają się zagrożenia.

Zmiana przepisów ma doprowadzić do zmniejszenia liczby poważnych wypadków, które kończą się zgonem lub obrażeniami, o 50 proc. w 10 lat.

Limit 30 km/h ma dotyczyć dróg, gdzie jest jedna jezdnia i maksymalnie dwa pasy. Na drogach, gdzie pasów jest więcej, domyślnie będzie obowiązywać ograniczenie do 50 km/h. Oprócz nowych limitów prędkości wprowadzono szereg innych zmian. Wśród nich zwiększono liczbę punktów karnych, które można dostać za korzystanie z telefonu w czasie jazdy – z 3 do 6, a nawet 10, kiedy dochodzi do recydywy.

Autor

Tomasz Borejza

Dziennikarz naukowy. Członek European Federation For Science Journalism. Publikował w Tygodniku Przegląd, Przekroju, Onet.pl, Coolturze, a także w magazynach branżowych. Autor książki „Odwołać katastrofę”.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partnerzy portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Bartosz Kwiatkowski

Dyrektor Frank Bold, absolwent prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezes Polskiego Instytutu Praw Człowieka i Biznesu, ekspert prawny polskich i międzynarodowych organizacji pozarządowych.

Patrycja Satora

Menedżerka organizacji pozarządowych z ponad 15 letnim stażem – doświadczona koordynatorka projektów, specjalistka ds. kontaktów z kluczowymi klientami, menadżerka ds. rozwoju oraz PR i Public Affairs.

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.