Udostępnij

Niemiecki rząd zaostrza walkę ze spalinami. Miasta dostaną na ten cel 500 milionów euro

06.09.2017

’-Pieniądze będą do dyspozycji od zaraz – powiedziała w poniedziałek kanclerz Niemiec, Angela Merkel podczas spotkania z lokalnymi władzami trzydziestu niemieckich miast.
Suma niemała, bo dodatkowe pół miliarda euro, zostanie przeznaczona na ograniczanie skutków emisji spalin z silników diesla. Fundusze będą rozdysponowane w miastach i miasteczkach, które zmagają się z dużym zanieczyszczeniem powietrza i zagroziły, że wprowadzą zakaz wjazdu samochodów z silnikiem diesla.
Teraz, po deklaracji kanclerz Niemiec, fundusz na ochronę środowiska wynosi miliard euro. Na co zostanie wydana ta kwota? Jednym z pomysłów jest rozbudowanie infrastruktury dla samochodów elektrycznych. Drugą rzeczą będzie inwestycja w transport publiczny i udowodnienie Niemcom, że to dobra alternatywa dla jeżdżenia autem.
Co więcej, z inicjatywy Merkel władze krajów związkowych i przedstawiciele samorządów utworzą biuro koordynujące realizację projektów służących ograniczeniu zawartości tlenków azotu w powietrzu.
To wszystko działania mające choć trochę załagodzić kontrowersje wokół zanieczyszczeń spalinami w Niemczech. Angela Merkel znalazła się pomiędzy mieszkańcami, którzy domagają się czystego powietrza, a przemysłem motoryzacyjnym, który stanowi ważny element w ekonomicznym kręgosłupie naszych zachodnich sąsiadów.
Jednak nie od dziś wiadomo, że kanclerz Niemiec chroni koncerny samochodowe. Murem stoi za nią cała jej partia, CDU. Nie są w tym jednak samotni – także parta SPD ma związki z producentami samochodów. Jej twierdza, Dolna Saksonia, ma 20 procent udziałów w Volkswagenie (który, przypomnijmy, nielegalnie montował w komputerach pokładowych oprogramowanie pomagające w obejściu kontroli czystości spalin).
Już w 2013 roku o Angeli Merkel mówiło się „kanclerz samochodowa” – kiedy opowiedziała się przeciwko unijnemu ograniczeniu emisji spalin.
Organizacja World Wide Fund for Nature (WWF) oficjalnie oskarżyła rząd Merkel o protekcjonizm w sektorze motoryzacyjnym, który prowadzi do tego, że inne kraje idą do przodu z zielonymi technologiami, podczas gdy Niemcy stoją w miejscu.
Teraz mieszkańcy Niemieckich miast mogą delikatnie odetchnąć z ulgą i mieć nadzieję, że miliard euro choć trochę pomoże w redukcji zanieczyszczeń powietrza. Jednak nawet podczas ogłaszania, że fundusz ochrony środowiska będzie podwojony, kanclerz o samochodach nie zapomniała. Zaznaczyła, że w rozmowie z władzami lokalnymi wszyscy zgodzili się co do tego, iż należy uniknąć za wszelką cenę drastycznych decyzji skierowanych przeciwko poszczególnym kategoriom pojazdów (chociaż, przypomnijmy, zakazy wjazdów diesli do miast funkcjonują w wielu miejscach w Niemczech – pisaliśmy o tym TUTAJ)
Jednocześnie kanclerz unika deklaracji, kiedy Niemcy wprowadzą zakaz sprzedawania samochodów z silnikami wysokoprężnymi, podczas gdy Francja i Wielka Brytania planują zrobić to do 2040 roku.
 
zdjęcie: pxhere.com
 
 
 

Autor

Katarzyna Kojzar

Pisze o klimacie, środowisku, a czasami – dla odmiany – o kulturze. Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego i Polskiej Szkoły Reportażu. Jej teksty ukazują się też m.in. w OKO.press i Wirtualnej Polsce.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partnerzy portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Bartosz Kwiatkowski

Dyrektor Frank Bold, absolwent prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezes Polskiego Instytutu Praw Człowieka i Biznesu, ekspert prawny polskich i międzynarodowych organizacji pozarządowych.

Patrycja Satora

Menedżerka organizacji pozarządowych z ponad 15 letnim stażem – doświadczona koordynatorka projektów, specjalistka ds. kontaktów z kluczowymi klientami, menadżerka ds. rozwoju oraz PR i Public Affairs.

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.