Udostępnij

Niemiecki rząd zaostrza walkę ze spalinami. Miasta dostaną na ten cel 500 milionów euro

23.01.2024

’-Pieniądze będą do dyspozycji od zaraz – powiedziała w poniedziałek kanclerz Niemiec, Angela Merkel podczas spotkania z lokalnymi władzami trzydziestu niemieckich miast.
Suma niemała, bo dodatkowe pół miliarda euro, zostanie przeznaczona na ograniczanie skutków emisji spalin z silników diesla. Fundusze będą rozdysponowane w miastach i miasteczkach, które zmagają się z dużym zanieczyszczeniem powietrza i zagroziły, że wprowadzą zakaz wjazdu samochodów z silnikiem diesla.
Teraz, po deklaracji kanclerz Niemiec, fundusz na ochronę środowiska wynosi miliard euro. Na co zostanie wydana ta kwota? Jednym z pomysłów jest rozbudowanie infrastruktury dla samochodów elektrycznych. Drugą rzeczą będzie inwestycja w transport publiczny i udowodnienie Niemcom, że to dobra alternatywa dla jeżdżenia autem.
Co więcej, z inicjatywy Merkel władze krajów związkowych i przedstawiciele samorządów utworzą biuro koordynujące realizację projektów służących ograniczeniu zawartości tlenków azotu w powietrzu.
To wszystko działania mające choć trochę załagodzić kontrowersje wokół zanieczyszczeń spalinami w Niemczech. Angela Merkel znalazła się pomiędzy mieszkańcami, którzy domagają się czystego powietrza, a przemysłem motoryzacyjnym, który stanowi ważny element w ekonomicznym kręgosłupie naszych zachodnich sąsiadów.
Jednak nie od dziś wiadomo, że kanclerz Niemiec chroni koncerny samochodowe. Murem stoi za nią cała jej partia, CDU. Nie są w tym jednak samotni – także parta SPD ma związki z producentami samochodów. Jej twierdza, Dolna Saksonia, ma 20 procent udziałów w Volkswagenie (który, przypomnijmy, nielegalnie montował w komputerach pokładowych oprogramowanie pomagające w obejściu kontroli czystości spalin).
Już w 2013 roku o Angeli Merkel mówiło się „kanclerz samochodowa” – kiedy opowiedziała się przeciwko unijnemu ograniczeniu emisji spalin.
Organizacja World Wide Fund for Nature (WWF) oficjalnie oskarżyła rząd Merkel o protekcjonizm w sektorze motoryzacyjnym, który prowadzi do tego, że inne kraje idą do przodu z zielonymi technologiami, podczas gdy Niemcy stoją w miejscu.
Teraz mieszkańcy Niemieckich miast mogą delikatnie odetchnąć z ulgą i mieć nadzieję, że miliard euro choć trochę pomoże w redukcji zanieczyszczeń powietrza. Jednak nawet podczas ogłaszania, że fundusz ochrony środowiska będzie podwojony, kanclerz o samochodach nie zapomniała. Zaznaczyła, że w rozmowie z władzami lokalnymi wszyscy zgodzili się co do tego, iż należy uniknąć za wszelką cenę drastycznych decyzji skierowanych przeciwko poszczególnym kategoriom pojazdów (chociaż, przypomnijmy, zakazy wjazdów diesli do miast funkcjonują w wielu miejscach w Niemczech – pisaliśmy o tym TUTAJ)
Jednocześnie kanclerz unika deklaracji, kiedy Niemcy wprowadzą zakaz sprzedawania samochodów z silnikami wysokoprężnymi, podczas gdy Francja i Wielka Brytania planują zrobić to do 2040 roku.
 
zdjęcie: pxhere.com
 
 
 

Autor

Katarzyna Kojzar

Pisze o klimacie, środowisku, a czasami – dla odmiany – o kulturze. Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego i Polskiej Szkoły Reportażu. Jej teksty ukazują się też m.in. w OKO.press i Wirtualnej Polsce.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.