Udostępnij

Atlanta: gdy w czasie igrzysk ograniczono ruch, poprawiło się zdrowie astmatyków

30.05.2017

Podczas igrzysk olimpijskich, które odbywały się w Atlancie w 1996 roku, wprowadzono w mieście liczne ograniczenia ruchu samochodów oraz znacząco wzmocniono komunikację publiczną. Jedno i drugie spowodowało, że natężenie ruchu zmniejszyło się o 23 proc. w czasie tygodniowych szczytów komunikacyjnych i o 10 proc. w czasie najgorszych godzin weekendowych.

Zmianę postanowili wykorzystać naukowcy z amerykańskiego Centrum Kontroli i Prewencji Chorób i przeprowadzili badania epidemiologiczne.

Najpierw sprawdzili, w jakim stopniu zmniejszenie natężenia ruchu wpłynęło na poprawę jakości powietrza. Okazało się, że znacznym. Ozonu było w powietrzu o 13 proc. mniej, a w szczytach komunikacyjnych sytuacja poprawiła się nawet bardziej, bo jego poziom spadł o ponad 27 proc. Dwutlenku azotu było mniej o 7 proc. Mniej było też pyłów zawieszonych (o 16,1 proc. – spadły z 36,7 ug/m3 do 30,1 ug/m3) oraz tlenku węgla.

Astma w szpitalu

Następnie sprawdzili, jak ta zmiana wpłynęła na liczbę hospitalizacji i wizyt w szpitalach związanych z astmą. Ustalono, że ta także znacząco spadła. Naliczono o 42 proc. mniej wizyt w oddziałach szpitalnych związanych z zaostrzeniem się tej choroby i o 19 proc. mniej hospitalizacji na dziecięcych oddziałach szpitalnych, które były spowodowane przez zaostrzenie się astmy.

I nie chodziło o to – jak podkreśla dr Michael Friedman, jeden z autorów raportu, który ukazał się jeszcze w 2001 roku w „Journal of the American Medical Association” – że ludzie z miasta wyjechali, bo choć część mieszkańców Atlanty rzeczywiście zdecydowała się „uciec” przez igrzyskami, to kiedy porównano dane dotyczące astmy z innymi chorobami, okazało się, że poprawa jest o wiele większa. Liczba wizyt związanych z nagłymi wypadkami spadła zaledwie o 3 proc., a ogólna liczba wizyt u lekarzy nawet wzrosła w okresie igrzysk.

Stąd wniosek, że występowanie astmy oraz zaostrzanie jej objawów, jest bezpośrednio związane z jakością powietrza. – Nasze badanie jest istotne, ponieważ dostarcza dowodu, że ograniczenie ruchu samochodowego może poprawić sytuację, gdy chodzi o występowanie astmy w naszych miastach – komentował wyniki dr Friedman.

Fot. nghiem vo/Flickr.

Autor

Tomasz Borejza

Dziennikarz naukowy. Członek European Federation For Science Journalism. Publikował w Tygodniku Przegląd, Przekroju, Onet.pl, Coolturze, a także w magazynach branżowych. Autor książki „Odwołać katastrofę”.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.