Udostępnij

Ruszają największe takie badania w Polsce. 700 czujników sprawdzi, jak trują spaliny

07.01.2025

Rozpoczyna się największe w historii naszego kraju badanie zanieczyszczeń transportowych. Poziom stężenia rakotwórczego dwutlenku azotu będzie mierzony na 700 punktach, w czternastu miastach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM). Pomiary ruszyły w poniedziałek 6 stycznia 2025 roku i potrwają miesiąc. Ich wynik poznamy w maju.

Czujniki będą mierzyć zanieczyszczenie przez cały miesiąc. Znajdą się na słupkach przystankowych należących do ZTM i dadzą odpowiedź na pytanie – jakie są stężenia dwutlenku azotu, czyli zanieczyszczenia powietrza, za które w największym stopniu odpowiadają silniki spalinowe.

Skąd pomysł na przeprowadzenie pomiarów? – Na obszarze metropolitalnym znajduje się zaledwie jedna stacja państwowego pomiaru jakości powietrza, mierząca tlenki azotu. Stacja ta znajduje się w dosyć niefortunnym miejscu, bo bezpośrednio przy autostradzie A4 w Katowicach – mówi zapytana przez SmogLab Blanka Romanowska, dyrektorka Departamentu Infrastruktury i Środowiska w GZM.

Urzędniczka dodaje, że pracownicy Metropolii zastanawiają się, czy te pomiary rzeczywiście są odzwierciedleniem stanu powietrza w GZM? – Śmiem twierdzić, że nie do końca. Stąd nasza decyzja, aby przystąpić wraz ze Stowarzyszeniem Alarm Smogowy do szerokiego badania, które odpowie nam na pytanie o faktyczny poziom jakości powietrza – tłumaczy Blanka Romanowska.

Sprawdzą smog transportowy na Śląsku

W jakich miejscowościach jest sprawdzana jakość powietrza?

To kolejno Katowice, Sosnowiec, Gliwice, Zabrze, Bytom, Ruda Śląska, Dąbrowa Górnicza, Chorzów, Mysłowice, Siemianowice Śląskie, Tarnowskie Góry, Piekary Śląskie, Świętochłowice i Czeladź. W tych gminach na słupkach przystankowych należących do ZTM pojawią się tzw. samplery, rejestrujące stężenie dwutlenku azotu. Wybór lokalizacji skonsultowano z lokalnymi samorządami.

Dodatkowo urządzenia zainstalowano w pobliżu stacji państwowego monitoringu jakości powietrza, mierzących poziom stężenia NO2 w powietrzu w pięciu lokalizacjach: Zabrzu, Dąbrowie Górniczej, Sosnowcu oraz dwa miejsca w Katowicach. Prowadzone będą także badania porównawcze na terenach parkowych oddalonych od drogowych ciągów komunikacyjnych.

– Obok indywidualnych kotłów niespełniających żadnych norm emisyjnych, to właśnie transport samochodowy jest największym źródłem zanieczyszczenia powietrza na obszarze GZM. Chcemy poprawiać jakość życia naszych mieszkańców, obecnych jak i przyszłych. Czyste powietrze jest jednym z elementów, na które zwraca się szczególną uwagę przy wyborze miejsca zamieszkania – wskazuje Igor Śmietański, wiceprzewodniczący zarządu GZM.

Szkodliwy wpływ dwutlenku azotu

Wspomniana Blanka Romanowska przypomina, że GZM to teren silnie zurbanizowany.

– Na powierzchni ponad 2,5 tys. km2 zamieszkuje ponad 2 mln mieszkańców. Jednocześnie mamy bardzo gęstą sieć różnego rodzaju dróg: krajowych, wojewódzkich, powiatowych i gminnych. To oczywiście powoduje, że mieszkańcy chętnie korzystają z transportu samochodowego, jednocześnie obsługa takich miast, powoduje ogromny ruch także w zakresie biznesu: przewozu towarów, różnego rodzaju usług. Mamy sytuację taką, że jako Metropolia, samorządy czy przedsiębiorcy, podejmujemy różne działania, ale nie do końca wiemy, z czym się mierzymy – mówi nam urzędniczka.

Dlatego w badaniu wezmą największe miasta naszej metropolii.

– Wyniki będziemy publikować w maju, kiedy to przekażemy szeroką informację zarówno samym gminom, aby mogły podejmować świadome działania związane z ograniczeniem emisji, ale także mieszkańcom, w celu budowania świadomości zdrowotnej w zakresie oddziaływania dwutlenku azotu na zdrowie. Tak, aby każdy wiedział, jak na jakość powietrza wpływają nasze codzienne wybory dotyczące podróży. Wyniki pozwolą też nam – urzędnikom GZM, podejmować działania naprawcze bardziej ukierunkowane na rozwiązanie problemu – na przykład w zakresie tworzenia stref czystego transportu, czy wzmacniania działań związanych z polityką parkingową w miastach i wymianą taboru na pojazdy nisko i zero emisyjne.

Według pomiarów prowadzonych przez GIOŚ w latach 2018-2020 w Katowicach odnotowano przekroczenia dopuszczalnych poziomów stężeń NO2, wynoszących średniorocznie 40 µg/m³. Podobna sytuacja wystąpiła również w Krakowie, Warszawie i Wrocławiu. Zgodnie z najnowszymi wytycznymi WHO z 2021 r. rekomendowane średnioroczne poziomy stężenia dwutlenku azotu nie powinny przekraczać 10 µg/m³.

Dwutlenek azotu jest szkodliwym gazem wytwarzanym podczas spalania paliw w silnikach spalinowych, największą jego emisją charakteryzują się starsze samochody z silnikami Diesla. Dwutlenek azotu działa drażniąco na spojówki oraz śluzówki nosa i gardła, podrażnia układ oddechowy, może wywołać duszności, kłucie w klatce piersiowej, przyczynić się do skrócenia oddechu i zwiększyć podatność na infekcje dróg oddechowych – szczególnie w przypadku dzieci i osób z obniżoną odpornością. Istnieją podstawy naukowe by przypisać oddychaniu podwyższonymi stężeniami dwutlenku azotu wpływ na rozwój poważnych schorzeń, takich jak astma oskrzelowa, przewlekła obturacyjna choroba płuc, choroby układu sercowo-naczyniowego oraz nowotwory, w szczególności płuc i piersi.

Zdjęcie tytułowe: shutterstock/Peterssen

Autor

SmogLab

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partnerzy portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Bartosz Kwiatkowski

Dyrektor Frank Bold, absolwent prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezes Polskiego Instytutu Praw Człowieka i Biznesu, ekspert prawny polskich i międzynarodowych organizacji pozarządowych.

Patrycja Satora

Menedżerka organizacji pozarządowych z ponad 15 letnim stażem – doświadczona koordynatorka projektów, specjalistka ds. kontaktów z kluczowymi klientami, menadżerka ds. rozwoju oraz PR i Public Affairs.

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.