Udostępnij

Badanie Kantar TNS: mieszkańcy miast za transportem publicznym

23.01.2019

Powinniśmy przesiąść się z prywatnych aut do komunikacji zbiorowej – uważają Polacy. Tak wynika z badania zleconego Kantar TNS przez Renault. Sondażownia przepytała reprezentatywną grupę 1300 mieszkańców polskich miast powyżej 50 tysięcy mieszkańców. Zagadnienia dotyczyły ekologii, używania prywatnych samochodów i rozwoju transportu publicznego.

Kantar zapytał również o zanieczyszczenie powietrza. Według 95 procent badanych to duży problem, w swojej miejscowości smog dostrzega 81 procent ankietowanych. Co zrobić, by przeciwdziałać smogowi i zmianom klimatycznym? Według 92 procent uczestników badania trzeba zmierzać ku zmianie nawyków transportowych. Jeszcze więcej, bo aż 94 procent zaznaczyło, że Polacy powinni częściej korzystać z komunikacji zbiorowej. 60 procent twierdzi, że zwraca uwagę na kwestie ochrony środowiska przy wyborze środka transportu. To deklaracja, w praktyce jednak jedynie 16 procent kieruje się ekologią przy każdym wyjeździe z domu.

Co zrobić, by poprawić jakość powietrza? Ponad połowa respondentów odpowiada, że miasta muszą zadbać o budowę dróg dla rowerów, organizowanie centrów przesiadkowych z parkingami park&ride oraz rozwój komunikacji miejskiej. 65 procent badanych przyznaje, że korzysta z dostępnych w swojej okolicy parkingów P&R. Według 35 procent przyszłością są samochody elektryczne, do których w ciągu dwóch dekad przesiądzie się większość mieszkańców miast. Blisko jedna trzecia uważa jednak, że prywatnych aut będzie więcej, co wpłynie na korki i uciążliwość życia w metropoliach. Mimo mocnej deklaracji o wartości transportu zbiorowego jedynie 22 procent z przepytanych osób uważa, że przekona ona większość osób poruszających się po polskich drogach.

Francuski potentat motoryzacyjny zapytał o ekologię w transporcie przy okazji promocji własnego, koncepcyjnego rozwiązania. To autonomiczny pojazd Renault EZ-GO, czyli alternatywa dla tradycyjnych autobusów i taksówek. W przyszłości ma być on dostępny za pomocą aplikacji, która zlokalizuje klienta i odbierze go z dogodnego dla niego miejsca – podobnie jak w przypadku Ubera czy MyTaxi. Są jednak wyraźne różnice: przejazdy mają być najczęściej współdzielone z kilkoma innymi osobami, a pojazd ma poruszać się bez pomocy kierowcy.

Więcej o EZ GO można przeczytać na stronie Renault. Jednocześnie firma zachęca do wzięcia udziału w konkursie na ekologiczne rozwiązania transportowe. Adresuje go głównie do aktywistów i naukowców.

Źródło zdjęcia: pixabay.com/mampu

Autor

Marcel Wandas

Dziennikarz, autor między innymi Onetu, Holistic News i Weekend.Gazeta.pl. W przeszłości reporter radiowy związany między innymi z Radiem Kraków, Radiem Eska i Radiem Plus. Fan muzyki, bywalec festiwali, wielbiciel krakowskiej Nowej Huty, hejter krakowskiego smogu.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.