Udostępnij

Berlin buduje 13 rowerowych "autostrad". Czterometrowe pasy, priorytet, maksymalnie 30 sekund postoju na kilometr

09.03.2017

Berlin jeszcze niedawno był uważany za jedno z najprzyjaźniejszych dla rowerzystów miast Europy. To się jednak zmieniło – głównie za sprawą tego, że gdzie indziej zrobiło się jeszcze lepiej – i dziś taką opinią cieszą się Kopenhaga oraz Amsterdam. Niemiecka stolica postanowiła jednak skrócić dystans. W najbliższym czasie zbuduje 13 „autostrad” dla rowerów – VeloBahnów.

Pierwotnie planowano, że może ich być nawet 30. Na początek ma jednak powstać 13. Budowa dwóch rozpocznie się jeszcze w tym roku. VeloBahny nie będą zwykłymi ścieżkami rowerowymi. Mają być to długie trasy całkowicie oddzielone od ruchu samochodowego, zapewniające poczucie bezpieczeństwa oraz wygodę w podróżach z i do centrum miasta, a także dojazdów na rowerowe park&ride.

Tych przy stacjach berlińskiej kolejki miejskiej oraz metra jest bowiem bardzo dużo i są oblegane. Co świadczy przede wszystkim o tym, że rower jest ważnym elementem sieci transportowej miasta.

Nowe rowerostrady mają być szerokie i szybkie. Przewidziano, że ich długość powinna wynosić co najmniej pięć kilometrów, pasy zaplanowano czterometrowe, a maksymalny czas przerw w podróży spowodowanych np. przez światła na 30 sekund na kilometr. Co oznacza priorytet dla rowerów.

Dla nowych tras mają zostać wykorzystane m.in. nieużywane linie kolejowe, których jest w Berlinie kilka. Ale także znajdujący się w jego centrum ogromny park Tiergarten, przez który ma biec jedna z nich. Idea przyświecająca planistom jest taka, by zwiększyć jeszcze liczbę podróży rowerowych i ułatwić życie rowerzystom, które w Berlinie i tak nie jest złe. Jak podkreślają sami pomysłodawcy Berlin już jest bardzo przyjazny dla rowerów. Inwestycje są czynione po to, by był dla nich przyjazny jeszcze bardziej. Berlińczycy jasno pokazali zresztą, że tego oczekują.

Niedawno zebrano 100 tys. podpisów pod wnioskiem o referendum, w którym mogliby zadeklarować, że chcą dalszego zwiększania nakładów na sieć dróg rowerowych. To być może nie będzie jednak konieczne, bo władze miasta – jak zresztą widać – planują zrobić to i bez głosowania.

Rowery w Berlinie doskonale uzupełniają sieć miejskiej kolejki, tramwajów oraz metra.

Dzięki temu berlińczykom samochody nie są specjalnie potrzebne. Jest ich tam 342 na 1000 mieszkańców, a większość podróży w mieście odbywa się innymi środkami transportu.

Fot. Rowerowy park&ride przed Dworcem Wschodnim w Berlinie.

Autor

SmogLab

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partnerzy portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Bartosz Kwiatkowski

Dyrektor Frank Bold, absolwent prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezes Polskiego Instytutu Praw Człowieka i Biznesu, ekspert prawny polskich i międzynarodowych organizacji pozarządowych.

Patrycja Satora

Menedżerka organizacji pozarządowych z ponad 15 letnim stażem – doświadczona koordynatorka projektów, specjalistka ds. kontaktów z kluczowymi klientami, menadżerka ds. rozwoju oraz PR i Public Affairs.

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.