Udostępnij

Bezpłatna komunikacja miejska dla właścicieli aut i ich pasażerów. W ten sposób Pabianice walczą ze smogiem

13.03.2019

W Pabianicach od dwóch tygodni właściciele samochodów osobowych (a także towarzyszący im pasażerowie) są zwolnieni z opłat za korzystanie z komunikacji miejskiej. Miasto chce w ten sposób walczyć z zanieczyszczeniem powietrza. 

Do skorzystania z bezpłatnej przejażdżki uprawnieni są właściciele samochodów osobowych, a także podróżujący z nimi pasażerowie (w liczbie zgodnej z dowodem rejestracyjnym pojazdu). W przypadku kontroli biletów wylegitymować się należy dowodem rejestracyjnych samochodu, należącym do jednej z osób, oraz dowodem osobistym.

Ponadto osoby niepłacące za bilet muszą posiadać przy sobie Kartą Pabianiczanina. Dokument ten pozwala na korzystanie z oferowanego przez miasto systemu zniżek, a wyrobić może go każdy, kto mieszka i płaci podatki w Pabianicach (nie musi przy tym uzyskiwać dochodu). W przypadku osób niepełnoletnich warunek ten musi spełniać jeden z opiekunów prawnych.

Wsparcie transportu publicznego

Miasto zachęca również pozostałych mieszkańców do korzystania z komunikacji zbiorowej. Wspomniana Karta Pabianiczanina pozwala m.in. na skorzystanie z 50-procentowej zniżki cen biletów komunikacji miejskiej (jednorazowych i okresowych), a w przypadku osób, którym zniżka już przysługuje (m.in. uczniów i seniorów) – 75-procentowej ulgi.

Tym samym najtańszy z dostępnych biletów (jednorazowy jednostrefowy) kosztować może 65 groszy. Więcej na ten temat można przeczytać na stronach urzędu miasta – tutaj.

Propozycja dla właścicieli aut

O szczegóły rozwiązania skierowanego do właścicieli samochodów, obowiązującego w mieście od 28 lutego, zapytaliśmy Anetę Klimek – rzeczniczkę prasową prezydenta Pabianic.

Co ma na celu wprowadzone rozwiązanie?

Wprowadzenie darmowych przejazdów komunikacją miejską na podstawie dowodu rejestracyjnego i Karty Pabianiczanina ma zachęcić mieszkańców do pozostawienia samochodu i skorzystania z miejskich środków transportu. To realizacja przedwyborczej obietnicy prezydenta Grzegorza Mackiewicza i jedno z działań zmierzających do poprawy czystości powietrza w mieście. Inne sposoby na walkę ze smogiem to m.in. zakup 18 niskoemisyjnych autobusów z napędem hybrydowym, zniżki na przejazdy komunikacją miejską z Kartą Pabianiczanina, uruchomienie miejskiego roweru publicznego, planowana modernizacja linii tramwajowej 41 z Pabianic do Łodzi czy termomodernizacja 11 miejskich budynków użyteczności publicznej.

Na czym dokładnie polega? Kto jest zwolniony z obowiązku posiadania biletu?

Podstawą skorzystania z uprawnienia do bezpłatnego przejazdu jest dowód rejestracyjny samochodu wystawiony na jednego z pasażerów. Łącznie na podstawie dowodu rejestracyjnego autobusem może podróżować tyle osób, ile miejsc siedzących jest wpisanych w dowodzie rejestracyjnym (pozycja S.1 dowodu rejestracyjnego). Warunkiem jest też posiadanie przez podróżujących Karty Pabianiczanina. Aby otrzymać Kartę Pabianiczanina nie ma znaczenia, w jakim Urzędzie Skarbowym składamy zeznanie podatkowe ale to, jaki adres zamieszkania w nim wskazujemy – musi to być miasto Pabianice.

Dlaczego nie wprowadzono bezpłatnej komunikacji dla wszystkich mieszkańców?

Docelową grupą są właściciele aut po to, żeby zamiast samochodem pojechali komunikacją miejską. Wprowadzone uprawnienie obowiązuje na 15 liniach obsługiwanych przez MZK Pabianice i co ważne, funkcjonuje przez cały rok, a nie tylko w dni z dużym natężeniem smogu. Chcemy, żeby komunikacja miejska była atrakcyjną alternatywą, dlatego inwestujemy w miejskie autobusy hybrydowe i zachęcamy, żeby samochód zostawić przed domem.

 

Źródło: UM Pabianice

Zdjęcie: Shutterstock/Kichigin

Autor

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partnerzy portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Bartosz Kwiatkowski

Dyrektor Frank Bold, absolwent prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezes Polskiego Instytutu Praw Człowieka i Biznesu, ekspert prawny polskich i międzynarodowych organizacji pozarządowych.

Patrycja Satora

Menedżerka organizacji pozarządowych z ponad 15 letnim stażem – doświadczona koordynatorka projektów, specjalistka ds. kontaktów z kluczowymi klientami, menadżerka ds. rozwoju oraz PR i Public Affairs.

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.