Udostępnij

Prawie cały transport publiczny na jednym, rocznym bilecie. Austria wprowadza KlimaTicketNow

02.09.2021

Austria wprowadza wspólny, roczny bilet na niemal całą komunikację zbiorową. „Bilet klimatyczny” umożliwi mieszkańcom skorzystanie zarówno z przewozów miejskich, jak i międzymiastowych. Możliwe jednak, że z nowego systemu wyłamią się przewoźnicy z Wiednia.

KlimaTicketNow, bo tak będzie nazywać się roczny „bilet klimatyczny”, będzie można kupić już 26 października. Cena będzie wynosiła 1095 euro. W promocji na start nowej usługi Austriacy zapłacą 949 euro. Na zniżkę mogą liczyć seniorzy powyżej 64 i młodzież do 25 roku życia. Zapłacą oni 699 euro przy starcie oferty, później koszt wzrośnie do 829 euro. Średnie miesięczne wynagrodzenie w kraju wynosi nieco ponad 2700 euro. Łączona oferta różnych przewoźników jest hojnie dotowana przez państwo, które wesprze ją 150 mln euro w pierwszym pełnym roku funkcjonowania.

Czytaj również: Austria i Szwecja zamykają ostatnie węglowe elektrownie

Pomysł na taką ofertę nie jest nowy, o czym mówiła austriacka minister klimatu, Leonore Gewessler. „Po 15 latach obietnic oczekiwanie na KlimaTicket dobiegło końca. Transport publiczny jeszcze nigdy nie był tak łatwo dostępny i tani” – mówiła Gewessler cytowana przez publicznego nadawcę ORF.

„Bilet klimatyczny” nie dla dojeżdżających do Wiednia?

Członkini Partii Zielonych podczas prezentacji nowej oferty nie kryła ekscytacji, jednak nie wszyscy podzielają jej entuzjazm. Do projektu nie przystąpił między innymi wiedeński przewoźnik Wiener Linien, regionalne koleje Lokalbahnen i Raaber Bahn. Sceptyczny jest również VOR, przewoźnik kolejowy jeżdżący w regionie Wiednia, Dolnej Austrii i Burgenlandu. Przedstawiciele ministerstwa klimatu twierdzą jednak, że rozmowy nadal trwają, a uzupełnienie oferty jest jedynie kwestią czasu. Brak porozumienia w tej sprawie krytykuje opozycja, między innymi liberalna Partia NEOS. Według jej przedstawicieli brak „biletu klimatycznego” na wschodzie Austrii będzie owocować nierównościami i jest „niesprawiedliwe” wobec osób dojeżdżających z całego regionu do pracy w stolicy.

„Bilet Klimatyczny” mimo to będzie funkcjonował w całej Austrii w pociągach ogólnokrajowego przewoźnika Österreichische Bundesbahnen. Z KlimaTicketNow Austriacy bez ograniczeń skorzystają również z usług prywatnych pociągów RegioJet i Westbahn.

Źródło zdjęcia: Markus Mainka / Shutterstock

Autor

Marcel Wandas

Dziennikarz, autor między innymi Onetu, Holistic News i Weekend.Gazeta.pl. W przeszłości reporter radiowy związany między innymi z Radiem Kraków, Radiem Eska i Radiem Plus. Fan muzyki, bywalec festiwali, wielbiciel krakowskiej Nowej Huty, hejter krakowskiego smogu.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.