Udostępnij

Brytyjski rząd ogłosi zakaz sprzedaży nowych aut benzynowych i diesli od 2030 roku

22.09.2020

Rząd Borisa Johnsona jesienią ogłosi decyzję o przyspieszeniu terminu wejścia w życie zakazu sprzedaży nowych samochodów, które są zasilane paliwami kopalnymi – wynika z nieoficjalnych informacji, o których rozpisują się brytyjskie media. Na ten moment zakaz jest przewidziany na 2040 rok, jednak władze od miesięcy konsultują wcześniejsze wdrożenie zmian. Przyspieszenie znajduje wsparcie zarówno wśród rządzących Konserwatystów, jak i w opozycyjnej Partii Pracy.

Zakaz sprzedaży nowych samochodów, których silniki zasilane są paliwami kopalnymi, ma według założeń przybliżyć Wielką Brytanię do celów neutralności klimatycznej, ograniczając emisje związane z transportem. Według obowiązujących planów po 2040 roku z salonów na Wyspach nie będą mogły więcej wyjechać nowe samochody benzynowe i diesle.

Wyjątek mają stanowić jedynie pojazdy wykorzystywane w transporcie ciężkim.

Jeśli jednak sprawdzą się poniedziałkowe doniesienia brytyjskiego „Guardiana”, kraj niedługo ogłosi ambitne plany, by termin ten przesunąć na 2030 rok, doganiając tym samym kraje najsilniej nastawione na rozwój elektromobilności.

Według doniesień dziennika – opierającego się na źródłach w branży motoryzacyjnej – o decyzji przedstawiciele rządu mieli poinformować już w tym tygodniu, jednak plany pokrzyżował wzrost liczby zakażeń koronawirusem i potrzeba skupienia się na tym temacie. Do ogłoszenia ambitnych planów dojdzie najprawdopodobniej jesienią, wraz z innymi decyzjami dotyczącymi cięć emisji gazów cieplarnianych.

Wcześniej tylko w Norwegii

Branżowy portal Driven.io zwraca uwagę, że – w przypadku potwierdzenia się doniesień – Wielka Brytania wyprzedzi o dekadę strategię Francji i zrówna swoje cele m.in. z Danią, Szwecją i Holandią. Ambitniejsze cele transformacji rynku samochodowego będzie mieć wówczas tylko Norwegia, w której podobny zakaz wejdzie w życie już w 2025 roku. Kraj słynący z wydobycia i eksportu gazu i ropy naftowej zakaże jednak nawet sprzedaży hybryd, przestawiając się całkowicie na elektryki i inne alternatywy.

Cele klimatyczne brytyjskiego rządu znajdują także wsparcie w decyzjach konsumentów, którzy coraz chętniej decydują się na pojazdy elektryczne. Jak podaje „Daily Mail”, w okresie od kwietnia do czerwca tego roku w Wielkiej Brytanii zarejestrowano 33 tys. elektryków i hybryd, przy 29 tys. diesli. Jeszcze 4 lata temu przewaga pojazdów z silnikiem diesla była czternastokrotna.

Ambitne plany… ponad podziałami

Komentatorzy na Wyspach zwracają uwagę, że nieoficjalne informacje pojawiły się niedługo po tym, gdy podobny cel – jako swój postulat wyborczy – ogłosiła opozycyjna Partia Pracy. Rządzący konserwatyści najprawdopodobniej nie chcą więc oddać labourzystom pierwszeństwa, jeśli chodzi o wizję transformacji klimatyczno-energetycznej.

W czerwcu o zwiększenie ambicji w tym zakresie apelowali także sami członkowie Partii Konserwatywnej, zrzeszeni we frakcji One Nation. Grupa 100 konserwatywnych parlamentarzystów ogłosiła wówczas wspólny dokument dotyczący wsparcia celów klimatycznych w ramach odbudowy po kryzysie związanym z COVID-19. Część z punktów dotyczy właśnie rozwoju elektromobilności: m.in. zakazu sprzedaży samochodów spalinowych już w 2030 roku i wsparcia infrastruktury służącej ładowaniu pojazdów.

_

Zdjęcie: Shutterstock/Tomas K

Autor

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partnerzy portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Bartosz Kwiatkowski

Dyrektor Frank Bold, absolwent prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezes Polskiego Instytutu Praw Człowieka i Biznesu, ekspert prawny polskich i międzynarodowych organizacji pozarządowych.

Patrycja Satora

Menedżerka organizacji pozarządowych z ponad 15 letnim stażem – doświadczona koordynatorka projektów, specjalistka ds. kontaktów z kluczowymi klientami, menadżerka ds. rozwoju oraz PR i Public Affairs.

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.