Udostępnij

Brytyjskie urzędy miast chcą walczyć ze smogiem, jednak nadal są zależne od diesla

23.12.2019

Brytyjskie miasta coraz częściej  stawiają na ograniczenia w ruchu diesli. Mimo to samochody należące do ich urzędów  najczęściej jeżdżą właśnie na ropę. Silniki diesla popularne są między innymi w Londynie.

91,6 procent jednostek samorządu terytorialnego w Wielkiej Brytanii nadal używa samochodów z silnkiem diesla. Ustaliła to redakcja magazyny „Auto Express”, która oparła się na oficjalnych danych od brytyjskich magistratów.

Problem dotyczy między innymi stolicy, której urzędnicy wciąż utrzymują flotę 742 samochodów nie spełniających warunków wjazdu do strefy ULEZ w dzielnicy Centralnego Londynu. Ogółem diesla tankuje 89 procent ze wszystkich samochodów należących do wszystkich magistratów poszczególnych dzielnic – w sumie to prawie pięć tysięcy pojazdów. ULEZ to obszar „ultra niskiej emisji”, który wyznaczono w centrum metropolii. Mogą tam wjechać jedynie auta spełniające wysokie standardy emisji zanieczyszczeń. Dla benzyny  to Euro 4, dla diesla i ciężarówek – Euro 6. Właściciele tych ostatnich muszą płacić po 100 funtów dziennie, by poruszać się po strefie. Według badań sondażowni „YouGov” 72 procent Londyńczyków popiera zasady strefy ULEZ.

Nie tylko w Londynie dziennikarze dopatrzyli się „smogowych hipokrytów”. Dostało się również Bristolowi, gdzie władze przygotowują się do całkowitego zakazu ruchu diesli w śródmieściu. Ma on wejść w życie w 2021 roku. Miejskie władze oczekują jeszcze na zgodę londyńskiego rządu. W tym samym czasie ponad 80 procent należących do miasta samochodów porusza się dzięki silnikom wysokoprężnym, a urzędnicy ogłosili ostatnio przetarg na kupno 64 dostawczaków na ropę.

Władze Bristolu obiecują poprawę w przyszłości: „Nowe przepisy wpłyną również na flotę należącą do urzędu. Celem jest zmniejszenie zanieczyszczenie powietrza i osiągnięcie przez Bristol celu neutralności klimatycznej” – czytamy w ich oświadczeniu. Na raport zareagowało również Stowarzyszenie Samorządu Terytorialnego, które zwróciło uwagę na trudności w wymianie nieekologicznej floty. Jak zauważyli jego członkowie, alternatywy dla diesli często jeszcze zwyczajnie nie istnieją – szczególnie w przypadku większych samochodów ciężarowych czy ciężarówek.

Jak wykazało ostatnie badanie z Krakowa, stare diesle odpowiadają za większość komunikacyjnych zanieczyszczeń tworzących smog. Z rur wydechowych wypuszczają między innymi szkodliwe związki azotu.

Źródło zdjęcia: Alena Veasey / Shutterstock

Autor

Marcel Wandas

Dziennikarz, autor między innymi Onetu, Holistic News i Weekend.Gazeta.pl. W przeszłości reporter radiowy związany między innymi z Radiem Kraków, Radiem Eska i Radiem Plus. Fan muzyki, bywalec festiwali, wielbiciel krakowskiej Nowej Huty, hejter krakowskiego smogu.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.