Udostępnij

Ciężarówki na gaz: miały być przełomem, ale klimat cierpi. Problemem też smog

06.11.2021

Gaz nie tak czysty, jak go malują. To wniosek z badań przeprowadzonych przez naukowców Uniwersytetu Technicznego w austriackim Grazie. Porównali oni, jak na środowisko wpływają ciężarówki na gaz LNG i te napędzane silnikami diesla. Okazało się, że te pierwsze emitują większe ilości zarówno gazów cieplarnianych, jak i wpływających na zanieczyszczenie powietrza cząstek stałych.

Do testu użyto często spotykaną na europejskich drogach spalinową cieżarówkę Iveco Stralis i zasilany gazem model S-Way tego samego producenta. Firma zapewnia, że technologia użyta w tym drugim pojeździe to „synonim najwyższej wydajności silnika przy najniższym wpływie na środowisko”. Potentat na rynku ciężarówek obiecuje osiągnięcie najwyżej śladowych emisji CO2 w przypadku zasilania biometanem. Ma ich być o 95 proc. mniej w stosunku do silników diesla. Uczeni sprawdzili, jak Iveco radzi sobie w przypadku tankowania zwykłym, szeroko dostępnym gazem LGN.

Czytaj również: Stare diesle trują polskie miasta. Badania ujawniły skalę

Wyniki mogą zaskoczyć. W sumie emisje ciężarówki S-Way mają być o 13,4 proc. groźniejsze dla klimatu. Wynik taki dotyczy 20-letniego horyzontu czasowego. Podczas jazdy samochód na LNG wypuszcza do atmosfery metan, który na dłuższą metę ociepla klimat o wiele skuteczniej niż dwutlenek węgla. Szkodliwość emisji z pojazdów na LNG spada dopiero w ciągu kolejnych dekad. W przypadku 100-letniego horyzontu czasowego osiąga ona poziom o zaledwie 7,5 proc niższy niż w przypadku przejazdu tradycyjną ciężarówką.

– Ciężarówki na gaz prowadzą nas do ślepego zaułka jeśli chodzi o redukcje emisji. Ich działanie może nawet zaostrzyć kryzys klimatyczny – komentuje Fedor Unterlohner z think-tanku Transport&Environment (T&E). – Tylko pojazdy bezemisyjne są zdolne do dekarbonizacji transportu ciężarowego.

Metan to najważniejszy obok dwutlenku węgla gaz cieplarniany. Według Światowego Instytutu Zasobów metan stanowi przynajmniej 17,3 proc. wszystkich emisji gazów cieplarnianych. W ciągu pierwszych 20 lat od emisji jest jednak aż 80-krotnie groźniejszy dla klimatu niż CO2.

 class=
Porównanie emisji cząstek pyłowych. Od lewej: średnia, jazda po mieście, jazda po drogach krajowych poza miastem, jazda po autostradzie. Źródło: Transport&Evironment

Ciężarówki na gaz źródłem smogu, biometan drogą do nikąd

W ograniczeniu szkodliwego wpływu TIR-ów na klimat według T&E nie pomoże również zastąpienie LNG biometanem. Zapotrzebowanie na to paliwo w takiej sytuacji znacznie przewyższyłoby jego dostępne zasoby.

„Nawet przy wysokich subsydiach odpowiadających sześciokrotności ceny detalicznej gazu ziemnego, sześć krajów mogło pokryć jedynie 4 do 28 proc. swojego przewidywanego zużycia energii w transporcie drogowym w 2050 r. za pomocą biometanu” – czytamy w opracowaniu T&E.

Na zwiększonym ruchu ciężarówek na LNG ucierpiałaby również jakość powietrza. Autorzy badania przyznają co prawda, że emitują one mniej rakotwórczego dwutlenku azotu – choć nie potwierdzili obiecanej przez producenta redukcji o aż 90 proc. O wiele gorzej jest w przypadku cząstek stałych, takich jak PM 2,5. W testach pojazd na gaz wypuścił ich o aż 37 razy więcej niż jego dieslowski odpowiednik.

Źródło zdjęcia: NAUFEL ZAQUAN / Shutterstock

Autor

Marcel Wandas

Dziennikarz, autor między innymi Onetu, Holistic News i Weekend.Gazeta.pl. W przeszłości reporter radiowy związany między innymi z Radiem Kraków, Radiem Eska i Radiem Plus. Fan muzyki, bywalec festiwali, wielbiciel krakowskiej Nowej Huty, hejter krakowskiego smogu.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partnerzy portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Bartosz Kwiatkowski

Dyrektor Frank Bold, absolwent prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezes Polskiego Instytutu Praw Człowieka i Biznesu, ekspert prawny polskich i międzynarodowych organizacji pozarządowych.

Patrycja Satora

Menedżerka organizacji pozarządowych z ponad 15 letnim stażem – doświadczona koordynatorka projektów, specjalistka ds. kontaktów z kluczowymi klientami, menadżerka ds. rozwoju oraz PR i Public Affairs.

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.