Udostępnij

Ciężarówki na gaz: miały być przełomem, ale klimat cierpi. Problemem też smog

06.11.2021

Gaz nie tak czysty, jak go malują. To wniosek z badań przeprowadzonych przez naukowców Uniwersytetu Technicznego w austriackim Grazie. Porównali oni, jak na środowisko wpływają ciężarówki na gaz LNG i te napędzane silnikami diesla. Okazało się, że te pierwsze emitują większe ilości zarówno gazów cieplarnianych, jak i wpływających na zanieczyszczenie powietrza cząstek stałych.

Do testu użyto często spotykaną na europejskich drogach spalinową cieżarówkę Iveco Stralis i zasilany gazem model S-Way tego samego producenta. Firma zapewnia, że technologia użyta w tym drugim pojeździe to „synonim najwyższej wydajności silnika przy najniższym wpływie na środowisko”. Potentat na rynku ciężarówek obiecuje osiągnięcie najwyżej śladowych emisji CO2 w przypadku zasilania biometanem. Ma ich być o 95 proc. mniej w stosunku do silników diesla. Uczeni sprawdzili, jak Iveco radzi sobie w przypadku tankowania zwykłym, szeroko dostępnym gazem LGN.

Czytaj również: Stare diesle trują polskie miasta. Badania ujawniły skalę

Wyniki mogą zaskoczyć. W sumie emisje ciężarówki S-Way mają być o 13,4 proc. groźniejsze dla klimatu. Wynik taki dotyczy 20-letniego horyzontu czasowego. Podczas jazdy samochód na LNG wypuszcza do atmosfery metan, który na dłuższą metę ociepla klimat o wiele skuteczniej niż dwutlenek węgla. Szkodliwość emisji z pojazdów na LNG spada dopiero w ciągu kolejnych dekad. W przypadku 100-letniego horyzontu czasowego osiąga ona poziom o zaledwie 7,5 proc niższy niż w przypadku przejazdu tradycyjną ciężarówką.

– Ciężarówki na gaz prowadzą nas do ślepego zaułka jeśli chodzi o redukcje emisji. Ich działanie może nawet zaostrzyć kryzys klimatyczny – komentuje Fedor Unterlohner z think-tanku Transport&Environment (T&E). – Tylko pojazdy bezemisyjne są zdolne do dekarbonizacji transportu ciężarowego.

Metan to najważniejszy obok dwutlenku węgla gaz cieplarniany. Według Światowego Instytutu Zasobów metan stanowi przynajmniej 17,3 proc. wszystkich emisji gazów cieplarnianych. W ciągu pierwszych 20 lat od emisji jest jednak aż 80-krotnie groźniejszy dla klimatu niż CO2.

 class=
Porównanie emisji cząstek pyłowych. Od lewej: średnia, jazda po mieście, jazda po drogach krajowych poza miastem, jazda po autostradzie. Źródło: Transport&Evironment

Ciężarówki na gaz źródłem smogu, biometan drogą do nikąd

W ograniczeniu szkodliwego wpływu TIR-ów na klimat według T&E nie pomoże również zastąpienie LNG biometanem. Zapotrzebowanie na to paliwo w takiej sytuacji znacznie przewyższyłoby jego dostępne zasoby.

„Nawet przy wysokich subsydiach odpowiadających sześciokrotności ceny detalicznej gazu ziemnego, sześć krajów mogło pokryć jedynie 4 do 28 proc. swojego przewidywanego zużycia energii w transporcie drogowym w 2050 r. za pomocą biometanu” – czytamy w opracowaniu T&E.

Na zwiększonym ruchu ciężarówek na LNG ucierpiałaby również jakość powietrza. Autorzy badania przyznają co prawda, że emitują one mniej rakotwórczego dwutlenku azotu – choć nie potwierdzili obiecanej przez producenta redukcji o aż 90 proc. O wiele gorzej jest w przypadku cząstek stałych, takich jak PM 2,5. W testach pojazd na gaz wypuścił ich o aż 37 razy więcej niż jego dieslowski odpowiednik.

Źródło zdjęcia: NAUFEL ZAQUAN / Shutterstock

Autor

Marcel Wandas

Dziennikarz, autor między innymi Onetu, Holistic News i Weekend.Gazeta.pl. W przeszłości reporter radiowy związany między innymi z Radiem Kraków, Radiem Eska i Radiem Plus. Fan muzyki, bywalec festiwali, wielbiciel krakowskiej Nowej Huty, hejter krakowskiego smogu.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.