Citroën Ami One – to koncepcja elektrycznego pojazdu przyszłości, który ze względu na niewielkie rozmiary ma stanowić miejską alternatywę dla większych samochodów, skuterów oraz motocykli. Projekt przygotowano z myślą o różnych formach użytkowania – krótko- lub długoterminowym wypożyczeniu bądź tradycyjnym kupnie.
Pojazd ma zostać zaprezentowany podczas zbliżającego się Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie, który odbędzie się w dniach 7-17 marca. Choć nie są znane jeszcze szczegóły dotyczące tego, czy i kiedy model trafi do produkcji – zapowiadany jest on jako pojazd przełomowy i na nowo wyznaczający wolność w mieście.
I rzeczywiście – projekt został przygotowany z myślą o różnych formach użytkowania, nie tylko zakupie na własność, co odbiega od tradycyjnego myślenia o samochodzie. Czy zastosowanie rozwiązań cyfrowych, wraz z niewielkimi rozmiarami i minimalizmem, mogą przyczynić się do popularyzacji car-sharingu?
W ostatnich latach popularność „aut na minuty” rośnie. Do 2025 liczba użytkowników na świecie ma wzrosnąć do 36 mln, natomiast liczba współdzielonych samochodów do 427 tysięcy – wynika z analiz firmy Frost&Sullivan. Popularność car-sharingu rośnie również w Polsce.
Co musi mieć samochód?
Francuski producent stawia przede wszystkim na minimalizm. Samochód jest niewielkich rozmiarów – o długości 2,5 m oraz szerokości i wysokości równym 1,5 m. Wewnątrz znajdują się miejsca dla dwóch osób i niewielki schowek. Kierownicy nadano futurystyczny kształt prostokąta, a nad nią umieszczono niewielki komputer z pięciocalowym ekranem.
Przypuszczać można, że tego rodzaju minimalizm wpłynie na obniżenie ceny pojazdu, czyniąc go bardziej dostępnym zarówno dla chętnych na zakup, jak i wypożyczenie.
O najtańszym na ten moment samochodzie elektrycznym, prosto z Chin, pisaliśmy kilka tygodni temu – tutaj.
Pojazd ważący 425 kg rozpędzać się ma do 45 km/h i na pełnej baterii przejechać odległość 100 km. Ze względu na ograniczenie prędkości w wielu krajach ma być możliwe użytkowanie Ami One bez posiadania prawa jazdy.
Łatwość wypożyczenia
Propozycja Citroena to więc samochód niewielki, minimalistyczny i dedykowany przede wszystkim jeździe miejskiej. Projekt jest dedykowany różnym formom użytkowania – car-sharingowi, wynajmowi oraz tradycyjnemu zakupowi.
Częścią proponowanego rozwiązania ma być również dedykowana pojazdowi aplikacja – umożliwiająca dostęp do Ami One, a następnie łącząca się ze znajdującym się w środku komputerem.
Źródła: curbed.com, digitaltrends.com
Film: Citroen