Udostępnij

Citroen stworzył elektrycznego malucha

01.03.2019

Citroën Ami One – to koncepcja elektrycznego pojazdu przyszłości, który ze względu na niewielkie rozmiary ma stanowić miejską alternatywę dla większych samochodów, skuterów oraz motocykli. Projekt przygotowano z myślą o różnych formach użytkowania – krótko- lub długoterminowym wypożyczeniu bądź tradycyjnym kupnie.

Pojazd ma zostać zaprezentowany podczas zbliżającego się Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie, który odbędzie się w dniach 7-17 marca. Choć nie są znane jeszcze szczegóły dotyczące tego, czy i kiedy model trafi do produkcji – zapowiadany jest on jako pojazd przełomowy i na nowo wyznaczający wolność w mieście.

I rzeczywiście – projekt został przygotowany z myślą o różnych formach użytkowania, nie tylko zakupie na własność, co odbiega od tradycyjnego myślenia o samochodzie. Czy zastosowanie rozwiązań cyfrowych, wraz z niewielkimi rozmiarami i minimalizmem, mogą przyczynić się do popularyzacji car-sharingu?

W ostatnich latach popularność „aut na minuty” rośnie. Do 2025 liczba użytkowników na świecie ma wzrosnąć do 36 mln, natomiast liczba współdzielonych samochodów do 427 tysięcy – wynika z analiz firmy Frost&Sullivan. Popularność car-sharingu rośnie również w Polsce.

Co musi mieć samochód?

Francuski producent stawia przede wszystkim na minimalizm. Samochód jest niewielkich rozmiarów – o długości 2,5 m oraz szerokości i wysokości równym 1,5 m.  Wewnątrz znajdują się miejsca dla dwóch osób i niewielki schowek. Kierownicy nadano futurystyczny kształt prostokąta, a nad nią umieszczono niewielki komputer z pięciocalowym ekranem.

Przypuszczać można, że tego rodzaju minimalizm wpłynie na obniżenie ceny pojazdu, czyniąc go bardziej dostępnym zarówno dla chętnych na zakup, jak i wypożyczenie.

O najtańszym na ten moment samochodzie elektrycznym, prosto z Chin, pisaliśmy kilka tygodni temu – tutaj.

Pojazd ważący 425 kg rozpędzać się ma do 45 km/h i na pełnej baterii przejechać odległość 100 km. Ze względu na ograniczenie prędkości w wielu krajach ma być możliwe użytkowanie Ami One bez posiadania prawa jazdy.

 

 

Łatwość wypożyczenia

Propozycja Citroena to więc samochód niewielki, minimalistyczny i dedykowany przede wszystkim jeździe miejskiej. Projekt jest dedykowany różnym formom użytkowania – car-sharingowi, wynajmowi oraz tradycyjnemu zakupowi.

Częścią proponowanego rozwiązania ma być również dedykowana pojazdowi aplikacja – umożliwiająca dostęp do Ami One, a następnie łącząca się ze znajdującym się w środku komputerem.

 

Źródła: curbed.com, digitaltrends.com

Film: Citroen

Autor

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.