Zakończył się 24-godzinny wyścig kreatywności. Studenci z całej Polski szukali najlepszych rozwiązań związanych z mobilnością w miastach. Wiemy, kto zwyciężył Climathon i jako pierwsi prezentujemy wszystkie pomysły.
Climathon to konkurs z nagrodami dla studentów i studentek wszystkich kierunków bez ograniczenia wiekowego i terytorialnego. Wydarzenie odbywało się w Centrum Nowych Technologii Informatycznych Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.
Podczas tegorocznego konkursu kreatywności uczestnicy szukali rozwiązań na to, jak poprawić mobilność w miastach, tak aby spełniono również zasady zrównoważonego rozwoju. Taki nietypowy maraton ma być szansą na aktywizację środowiska akademickiego. W szczególności młodych ludzi, którzy chcą przez innowacje walczyć ze zmianami klimatu.
Po 24-godzinach projektowania zaprezentowano kilkanaście innowacyjnych rozwiązań.
Cały transport w jednej aplikacji i specjalne haki na rowery
Grupa informatyków z wydziału matematycznego zaprezentowała aplikację Komobi. Studenci zdiagnozowali brak ujednoliconego systemu zgłaszania problemów w komunikacji publicznej w polskich miastach. Aplikacja jest prosta w użytku, ponieważ zdaniem autorów dostępne w tej chwili rozwiązania są skomplikowane. – Jak złożone są takie aplikacje? Długie skomplikowane formularze, zniechęcający proces. W Komobi użytkownik dostaje szybkie i intuicyjne narzędzie. Chcemy położyć nacisk na otwartą i anonimową bazę danych, na podstawie której niezależne podmioty będą mogły przygotowywać analizy i przedstawiać je władzom danego miasta – mówili autorzy rozwiązania. W aplikacji wybieramy miasto, zdjęcie, tytuł zgłoszenia, kategoria i problem zgłoszony. Grupa stawia na mobilizowanie społeczności przez proste rozwiązania.
Kolejny pomysł to BikeByBus. – Wyobraźcie sobie, że chcecie się przemieścić z dzieckiem po metropolii na wycieczkę rowerową. Jaki napotykamy problem? Nasza pociecha może się w pewnym momencie zmęczyć. BikeByBus to specjalny system haków na rowery wyposażonych w konstrukcje, które pomieszczą 5 rowerów z przodu pojazdu. Rowery nie są mile widziane w autobusach, jednak takie rozwiązanie może pomóc łączyć oba środki przemieszczania się – przekonywali autorzy.
Podobne rozwiązania stosuje się m.in. w Stanach Zjednoczonych czy Hiszpanii. Zdaniem pomysłodawców rozwiązanie jest proste do implementacji, a obecna flota pojazdów nie posiada barier w montażu uchwytów.
Inteligentne zarządzanie miejskim transportem
SmartMove – to aplikacja, która ma prognozować korki i potencjalne opóźnienia w celu optymalizacji tras i kosztów oraz zwiększania efektywności pracy dyspozytora. Rozwiązanie bazuje na sztucznej inteligencji i w prognozach uwzględnia np. planowane warunki atmosferyczne. Aplikacja ma integrować wszystkie możliwe środki przemieszczania się – autobusy, tramwaje, a także hulajnogi czy rowery miejskie. – SmartMove służy nie tylko do analizy danych historycznych tak jak obecne rozwiązania. Tworzy też prognozy wybiegające w przyszłość – mówili autorzy aplikacji. Jakie korzyści wymieniają? Optymalizacja kosztów, szybkość reagowania, redukcja emisji i korków.
Centrum Mocy to z kolei pomysł na huby mobilności zasilane odnawialnymi źródłami energii w centrach miast. Dachem inwestycji byłyby panele fotowoltaiczne oraz wiatraki produkujące moc, która trafiałaby do magazynów energii. Tak pozyskana energia zasilałaby pociągi, tramwaje, trolejbusy czy rowery i hulajnogi elektryczne.
Inny projekt – Street Feed ma rozwiązywać bolączki osób, które mają problemy z mobilnością. Chodzi o osoby o kulach czy na wózkach inwalidzkich. Street Feed to platforma, która ocenia poszczególnie miejsca pod kątem łatwości przejazdu. Za pomocą kolorów informuje, która droga jest dobrze przejezdna, która nieprzejezdna, gdzie występują zagrożenia czy usterki. Użytkownicy mogliby dodawać swoje zgłoszenia, a pozostałe osoby korzystające z aplikacji – potwierdzać lub zaprzeczać występowaniu danej usterki.
„Każda z nas zgubiła się na katowickim dworcu. Chcemy to zmienić”
Projekt o nazwie „GOOD DIRECTION” ma zmniejszać chaos panujący na katowickim dworcu głównym. Zakłada wprowadzenie trzech szlaków komunikacyjnych. Czerwony kieruje do tramwaju, żółty do autobusów, natomiast zielony do ścieżek rowerowych. Skąd takie rozwiązanie? – Każda z nas przyjeżdżając pierwszy raz do Katowic i wysiadając z pociągu – zgubiła się. Takie ścieżki bardzo pomogłyby odwiedzającym nasze miasto i podróżnym. Projekt jest prosty i tani – wystarczy taśma lub farba, a docelowo można je zamienić na oświetlenie neonowe – mówiły autorki podczas prezentacji rozwiązania.
Kolejny zespół stworzył projekt pod nazwą Twój kierowca. Jest to system ułatwiający błyskawiczne i masowe udzielani opinii nt. jakości transportu publicznego przez pasażerów. – Na przykład, gdy kierowca niezwykle profesjonalnie pomaga osobie z niepełnosprawnością, a my chcemy go docenić. Skanując kod można ocenić takie zachowanie za pomocą skali – można też zostawić komentarz – podkreślali pomysłodawcy.
Następny program dotyczył modelowania rozwiązań transportowych na bazie uczenia maszynowego. Innowacyjność projektu polega na kombinacji wielu zmiennych – motywację pasażerów, wybór danego środka transportu, a także emisje związane z danym rodzajem pojazdu.
„Komunikujmy się” to rozszerzenie do istniejących aplikacji poświęconych komunikacji miejskiej. Ma zachęcać do sprawnego poruszania się po mieście, a także do zbierania danych przez zarządcę transportu publicznego. Można oceniać liczbę pasażerów lub potencjalne spóźnienie, ale także natężenie ruchu na drodze czy liczbę przesiadek. Aplikacja ma pomóc usprawniać transport publiczny oraz stworzyć kanał komunikacji między użytkownikami, co ma skutkować łatwiejszym podróżom.
„Pierwszym stopniem do mobilności jest bezpieczeństwo”
Projekt o nazwie „WyścieLiście” – jest to pomysł niemal bezkosztowy, angażujący emerytów, dzieci, jak również pracodawców. Autorzy chcą w ramach działań rewitalizacyjnych udostępniać zapomnianą przestrzeń za pomocą ścieżek rowerowych i dróg dla pieszych. Potencjalne tereny mają wskazywać sami zainteresowani, ponieważ projektodawcy kładą duży nacisk na integrację społeczną.
– Pierwszym stopniem do mobilności jest bezpieczeństwo. Tego najczęściej w miastach i wsiach nie odczuwamy, szczególnie jako kobiety. Ciągi piesze i rowerowe są nieoświetlone. Chcemy to usprawnić za pomocą relokacji lamp ulicznych i nowego projektu samych lamp. Mają być ekonomiczne i ekologiczne – przedstawiały autorki. Intensywność światła miałaby być automatycznie regulowana w zależności od natężenia ruchu lub warunków atmosferycznych. Przewidziano także nakładki na istniejące już oświetlenie.
Innowacyjny pomysł „GZM – podróż” to system nawigacji pasażerskiej. Wykorzystuje potencjał istniejącej aplikacji Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii do integracji autobusów, tramwajów, kolei, hulajnóg i rowerów miejskich. Zaletą projektu jest intuicyjna mapa, która pokieruje nas przez poszczególne etapy podróży przy użyciu różnych środków transportu. Rozwiązanie przewiduje premiowanie przejazdów przy użyciu komunikacji publicznej przez system nagród w postaci np. darmowych biletów.
Z kolei „Razem dla GZM” to aplikacja zintegrowana, której zadaniem jest połączenie wszystkich możliwych form przemieszczania się oraz systemu biletów na poszczególne odcinki. Dzięki rozwiązaniu można sprawdzać, który rodzaj transportu będzie optymalny. Aplikacja pokazuje też korzyści – na przykład te zdrowotne, które wynikają z wyboru roweru czy poruszania się pieszo.
Zieleń dla zdrowej mobliności
Studenci architektury przygotowali narzędzie pn. „Mobilna Zieleń”, który dotyczy nowych założeń związanych z miejską zielenią. Projekt przewiduje stworzenie metody, która zwiększyłaby świadome zarządzanie roślinami na terenie miasta. Dlaczego to ważne? Ponieważ niektóre rośliny są dobrą barierą artystyczną, a inne pomagają oczyszczać powietrze. Narzędzie ma pomóc wybrać odpowiednie gatunki, skrojone na potrzeby danego obszaru.
Z kolei rozwiązanie rowerowe „RackNRide” ma sprzyjać wybieraniu roweru jako podstawowego środka przemieszczania się. – Co zniechęca osoby do przemieszczania się rowerem? – pytała jedna z autorek. – To brak miejsc parkingowych i duża liczba samochodów w miastach. Zaprojektowaliśmy wiatę na rowery dla wspólnot mieszkalnych i osiedli oraz towarzyszące im strefy przesiadkowe. Jest to projekt modułowy, który można stosować w różnych miastach. Ma być impulsem do korzystania z rowerów – łatwiej z nich korzystać, gdy zawsze są pod ręką – przekonywali studenci odpowiedzialni za projekt.
Kilkanaście tysięcy złotych dla najlepszych projektów
W jury zasiedli przedstawiciele Kolei Śląskich, firmy Nextbike Polska oraz przedstawiciele Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Zwycięski projekt otrzymał nagrodę w wysokości 10 tys. zł. Drugie miejsce to 5 tys., a ostatni stopień podium – 3 tys. zł. Jurorzy obradowali niemal dwie godziny.
Nagrodzone projekty w kategorii głównej to kolejno:
- 10 tys. zł – Projekt GOOD DIRECTION– zespół studentek z Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach za proste i możliwe do wdrożenia innowacyjne rozwiązanie.
- 5 tys. zł – Projekt Mobilna Zieleń – dwuosobowy zespół z Politechniki Śląskiej za systemowe podejście do niwelowania emisji z transportu w mieście.
- 3 tys. zł – Projekt RackNRide – zespół studentów z Politechniki Wrocławskiej – za podejście do przestrzeni, którą zajmuje 11 rowerów i tylko 1 samochód oraz za ogromne zaangażowanie zespołu.
W kategoriach dodatkowych:
- voucher – złote konto Nextbike – darmowe korzystanie z sieci rowerów w całej Polsce: projekt Razem dla GZM
- zestaw gadżetów Kolei Śląskich i miesięczny bilet na wszystkie linie trafił do łączonych zespołów, które zaproponowały rozwój istniejącej aplikacji związanej z integracją różnych form przemieszczania się.