Udostępnij

Dania stawia na szybką kolej. Najwyżej godzina podróży między największymi miastami

18.07.2019

Nowy duński rząd postawi na kolej. Po niedawnych wyborach władzę w nordyckim kraju przejęła lewicowa koalicja, która chce ułatwić obywatelom poruszanie się pomiędzy swoimi miastami. Do tej pory Dania nie mogła konkurować z europejskimi potęgami kolejowymi. Zmienić to mają szybkie pociągi. Władze mają nadzieję, że poprawią one jakość życia na prowincji i przyciągną inwestorów poza Kopenhagę. 

Kopenhaga chce, by każdy mieszkaniec mógł dotrzeć do najbliższego dużego miasta najszybciej, jak to możliwe – czyli w najwyżej godzinę. Ma to dotyczyć również stolic sąsiadujących ze sobą regionów. Kolej ma pokonywać odległości między nimi w równie krótkim czasie. Na razie jedyny odcinek szybkich torów znajduje się między Kopenhagą a miastem Ringsted, gdzie składy mogą rozwijać prędkości do 250 kilometrów na godzinę. Zmodernizowaną linię otwarto z wielką pompą w maju. Wstęgę przecinał duński książę Frederik. Stolicę z Ringsted dzieli jednak zaledwie 67 kilometrów drogi. Maksymalną prędkość rozwija tam jedynie niewielka część pociągów dalekobieżnych.

Prędkość duńskich kolei na razie nie powala. Może robić wrażenie, gdy porównamy ją ze standardami PKP. Nie ma jednak szans, by równać się z poziomem usług oferowanym przez przewoźników z sąsiadujących Niemiec, Wielkiej Brytanii czy Francji. Na przejazd pomiędzy Kopenhagą a Aalborg trzeba zarezerwować cztery godziny i 21 minut. To niezły wynik, biorąc pod uwagę odległość – około 420 kilometrów. W zachodniej Europie nie robi jednak wrażenia. Nieznacznie szybciej pokonamy odcinek pomiędzy Londynek a Edynburgiem – czyli ponad 640 kilometrów. Oznacza to, że podróże koleją w Danii w wielu przypadkach zwyczajnie się nie opłacają. Jeśli wybralibyśmy się z duńskiej stolicy do Aalborg samochodem, wydamy na paliwo o nawet 20 euro mniej, a podróż będzie o 10 minut krótsza. W przyszłości kolej ma wygrywać tę rywalizację, a czas przejazdu powinien się skrócić do trzech godzin.

Podobny plan, w końcu zarzucony, przedstawił poprzedni rząd już w 2014 roku. Ambicją obecnie rządzących jest zagęszczenie sieci połączeń, dzięki czemu po niewielkim państwie można będzie podróżować ze swobodą znaną z systemów europejskich kolei podmiejskich. Lewicowa koalicja ma nadzieję, że przyspieszenie na kolei wpłynie na jakość powietrza i obniży emisję gazów cieplarnianych. Skrócenie czasu przejazdu między dużymi aglomeracjami do godziny jest częścią „zielonego planu” dla transportu, który ma zachęcić Duńczyków do korzystania z komunikacji zbiorowej i zmniejszyć ruch samochodów. Według urzędników ma on też poprawić jakość życia Duńczyków poza Kopenhagą. Dzięki lepszemu skomunikowaniu inne miasta nordyckiego kraju mają być bardziej konkurencyjne i atrakcyjne dla inwestorów.

Podwyższenie prędkości na duńskich torach nie będzie łatwym zadaniem. To głównie przez budowę geograficzną kraju, składającego się z wielu wysp. Minister transportu wierzy jednak, że podróże uda się przyspieszyć używając prostych środków. Chodzi między innymi o wymianę starej sygnalizacji przy torach i pełną elektryfikację linii pomiędzy największymi miastami. W planach są również nowe mosty i tunele, które przyspieszą podróż przez morze.

Autor

Marcel Wandas

Dziennikarz, autor między innymi Onetu, Holistic News i Weekend.Gazeta.pl. W przeszłości reporter radiowy związany między innymi z Radiem Kraków, Radiem Eska i Radiem Plus. Fan muzyki, bywalec festiwali, wielbiciel krakowskiej Nowej Huty, hejter krakowskiego smogu.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partnerzy portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Bartosz Kwiatkowski

Dyrektor Frank Bold, absolwent prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezes Polskiego Instytutu Praw Człowieka i Biznesu, ekspert prawny polskich i międzynarodowych organizacji pozarządowych.

Patrycja Satora

Menedżerka organizacji pozarządowych z ponad 15 letnim stażem – doświadczona koordynatorka projektów, specjalistka ds. kontaktów z kluczowymi klientami, menadżerka ds. rozwoju oraz PR i Public Affairs.

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.