Niemieckie koleje Deutsche Bahn przygotowują zupełnie nowe pociągi Mają być one przyszłością przede wszystkim dla przewozów regionalnych i lokalnych. Dzięki nowoczesnym technologiom ich wnętrza będą dostosowywać się do aktualnego obłożenia składu.
Nowe pociągi Deutsche Bahn mają zapewnić miejsce dla wystarczającej liczby pasażerów w godzinach szczytu i wygodę poza nimi. Będzie to możliwe dzięki elastycznie zmieniającym się układem siedzeń. Mogą być one rozstawione klasycznie, rzędami, po cztery miejsca z przerwą na przejście przez korytarz. W czasie większego tłoku siedzienia automatycznie będą składały się pod okna. W ten sposób pociąg zyska więcej miejsc stojących, a pasażerowie będą mogli podróżować w mniejszym ścisku.
Czytaj również: “Twoje auto – mój oddech”. Mural ma uświadamiać, że zanieczyszczenia transportowe to realny problem
Deutsche Bahn przygotowuje nowy pociąg z myślą o boomie w transporcie zbiorowym. Według szacunków niemieckiego przewoźnika w następnych dekadach kolej za Odrą będzie musiała obsłużyć o ponad miliard podróży rocznie więcej. Nowy pomysł na organizację przestrzeni według przewoźnika ma przynieść rewolucję na transach S-Bahnów. Tak nazywają się w Niemczech systemy szybkich, naziemnych kolei miejskich.
Nowe pomysły na wszystkie trasy
Rozwiązanie to zastosowano w Ideenzug. To nazwa prototypowego składu, w którym testowane są rozwiązania dla nowych pociągów – zarówno dalekobieżnych, regionalnych (IdeenzugRegio), jak i miejskich (IdeenzugCity). W ramach tego samego projektu Deutsche Bahn zaprezentowało wcześniej między innymi wagon ze strefą fitness, miejsca do pracy przy laptopach czy wygodne kapsuły z siedzeniami zapewniającymi więcej prywatności.
Pierwsze rozwiązania z Ideenzug można już spotkać na niemieckich torach. Chodzi między innymi o przedziały dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych w kolei miejskiej w Stuttgarcie czy automatyczny licznik zapełnienia składu, który pozwoli na lepsze dostosowanie siatki połączeń do liczby pasażerów.
Jeszcze w tym roku miłe niespodzianki czekają pasażerów w Monachium. Tamtejszy S-Bahn wzbogaci się o wygodne miejsca do co-workingu. Co ciekawe, ze wsparciem prywatnego sponsora podobną ciekawostkę kilka lat temu wprowadziło PKP Intercity. Rozwiązanie jednak nie utrzymało się na polskich torach.
Źródło zdjęcia: materiały prasowe Deutsche Bahn