Udostępnij

Dezinformacja o klimacie bije rekordy zasięgów. Jej twórcy zarabiają na wprowadzaniu w błąd

04.09.2025

Niedawna analiza pokazuje, w jaki sposób giganci posiadający media społecznościowe pozwalają na szerzenie dezinformacji klimatycznej. Raport dotyczy kłamliwych publikacji nt. ekstremalnych zjawisk pogodowych i wskazuje na zaniedbania tzw. big techów. Dezinformacja przynosi bezpośrednie szkody społeczne i może być narzędziem wpływu obcych państw. 

Organizacja pozarządowa Center for Countering Digital Hate (CCDH) przyjrzała się dezinformacji klimatycznej. Analiza dotyczyła fałszywych i wprowadzających w błąd postów, związanych z tematem ekstremalnych zjawisk pogodowych, takich jak m.in. tegoroczne powodzie w Teksasie czy pożary w Kalifornii. Na celownik wzięto 300 najpopularniejszych dezinformujących publikacji z platform X, Youtube, Facebook i Instagram, zidentyfikowanych wcześniej przez autorów opracowania.

Jeden z głównych zarzutów organizacji dotyczy moderacji publikowanych treści. Spośród analizowanych publikacji miażdżąca większość nie była objęta weryfikacją faktów: fact-checkingiem, ani tzw. notatkami społeczności. Dotyczyło to mniej niż 2 proc. z nich.

Raport alarmuje, że dezinformujące publikacje (posty czy filmy) generują zyski dla twórców. W przypadku platformy X 88 proc. analizowanych postów pochodziło ze zweryfikowanych kont, co jest warunkiem monetyzacji treści. W przypadku Youtube’a odsetek ten wyniósł 73 proc., a platform firmy Meta (Facebook i Instagram) 64 proc. Jak podaje CCDH, YouTube wyświetlał reklamy obok 29 proc. najpopularniejszych filmów, które wprowadzały widzów w błąd.

Wiarygodność vs. silne emocje. “Algorytmy promują posty, które szybko angażują odbiorców”

Dlaczego przestrzeń social mediów sprzyja dezinformacji? – Media społecznościowe to środowisko, które z natury premiuje treści wywołujące silne emocje –  komentuje dla SmogLabu Anna Siewiorek z Fundacji Climate&Strategy, ekspertka ds. komunikacji klimatycznej i zarządzania projektami. 

Algorytmy promują posty, niezależnie od ich wiarygodności, które szybko angażują odbiorców. W sytuacjach kryzysowych, m.in. podczas powodzi, susz czy huraganów, emocje takie jak strach, złość czy niepokój są szczególnie silne, a więc i treści, które je wzbudzają, mają większy zasięg. Niestety, platformy coraz rzadziej podejmują wysiłki, by weryfikować publikowane informacje. W 2025 roku Meta oficjalnie zrezygnowała z programu fact-checkingu na Facebooku. Z raportów organizacji pozarządowych wynika, że wszystkie czołowe platformy, w szczególności X, wypadają słabo w przeciwdziałaniu dezinformacji klimatycznej i energetycznej – zwraca uwagę ekspertka.

Dezinformacja i kataklizmy. „Bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo publiczne”

Jak pokazuje raport CCDH, publikacje w mediach społecznościowych mogą stwarzać realne zagrożenie dla zdrowia i życia ludzkiego. Autorzy raportu wskazują przy tym bezpośrednio na publikacje, które mogły skłaniać ludzi do bagatelizowania klęsk żywiołowych. 

Zakres szkód społecznych jest jednak szeroki. – Dezinformacja w kontekście ekstremalnych zjawisk pogodowych ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo publiczne – mówi nam Anna Siewiorek.

– W sytuacjach kryzysowych może wprowadzać ludzi w błąd, prowadząc do ignorowania oficjalnych komunikatów czy podejmowania ryzykownych decyzji. To realnie utrudnia pracę służb ratunkowych i zwiększa skalę zagrożenia. W dłuższej perspektywie dezinformacja klimatyczna i energetyczna podważa zaufanie do instytucji państwowych i ekspertów. Fałszywe narracje wzmacniają przy tym sceptycyzm wobec polityk klimatycznych. To wszystko powoli wzmaga polaryzację społeczną, utrudnia dialog publiczny i podważa fundamenty demokracji – podkreśla ekspertka Fundacji Climate&Strategy.

Dezinformacja ze wschodu. „Rosja celowo wzmacnia chaos informacyjny”

W kontekście dezinformacji w mediach społecznościowych coraz częściej słyszymy, że może ona służyć obcym interesom. Szczególnie po wybuchu wojny za naszą wschodnią granicą. W jakich obszarach dochodzi do dezinformowania i kto może za to odpowiadać w przypadku Polski? 

– W Fundacji obserwujemy, że dezinformacja obejmuje dziś praktycznie wszystkie obszary związane ze zmianą klimatu, transformacją energetyczną i ochroną środowiska. Pojawiają się fałszywe twierdzenia dotyczące rzekomego zagrożenia stwarzanego przez elektromobilność czy nieefektywności odnawialnych źródeł energii – mówi SmogLabowi Anna Siewiorek.

Przedstawicielka fundacji przypomina, że już na początku 2025 roku organizacja Global Witness prognozowała intensyfikację dezinformacji towarzyszącej ekstremalnym zjawiskom pogodowym.

– W przypadku Polski wiele z tych narracji ma swoje źródło poza granicami kraju. Najczęściej wskazywana jest Federacja Rosyjska, która celowo wzmacnia chaos informacyjny, wykorzystując nasze przywiązanie od węgla i społeczne obawy wobec zmian. Jej przekazy są niejednokrotnie powielane przez polityków i publicystów. To zwiększa ich zasięg i wiarygodność w oczach części społeczeństwa – podkreśla w udzielonym nam komentarzu.

_

Z całością raportu (w j. angielskim) można zapoznać się tutaj.

Zdjęcie tytułowe: Shutterstock/Dziurek

Autor

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partnerzy portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Bartosz Kwiatkowski

Dyrektor Frank Bold, absolwent prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezes Polskiego Instytutu Praw Człowieka i Biznesu, ekspert prawny polskich i międzynarodowych organizacji pozarządowych.

Patrycja Satora

Menedżerka organizacji pozarządowych z ponad 15 letnim stażem – doświadczona koordynatorka projektów, specjalistka ds. kontaktów z kluczowymi klientami, menadżerka ds. rozwoju oraz PR i Public Affairs.

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Zastępczyni redaktora naczelnego SmogLabu. Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Z portalem związana od 2021 roku. Wcześniej redaktorka Odpowiedzialnego Inwestora. Pisze głownie o zdrowiu, żywności, lasach, gospodarce odpadami i zielonych inwestycjach.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Współzałożyciel SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.