Udostępnij

Drugie polskie miasto chce budować metro. 29 kilometrów trasy w Krakowie

24.09.2025

Prezydent Krakowa wraz z zespołem naukowców i urzędników przedstawił zaktualizowaną trasę metra. Dwie linie mają mieć w sumie 29 kilometrów i tyle samo stacji. Pierwsza podróż ma odbyć się w 2035 roku, a metro w stolicy Małopolski zostało wpisane do strategii rozwoju Polski do 2035 roku, co ma otwierać drogę do środków rządowych. Bez nich inwestycja nie ma szans powodzenia.

Szczegółowe plany na budowę metra zostały przedstawione podczas konferencji prasowej 24 września. Przypomnijmy, że temat metra w stolicy Małopolski jest obecny od 70 lat.

Decydujący głos w tej sprawie mieli mieszkańcy podczas referendum, które odbyło się ponad dziesięć lat temu. Zielone światło dla powstania metra dało wtedy 112 tys. mieszkańców (55,11 proc), przeciwnego zdania było prawie 92 tys. osób (44,89 proc.). Choć wyniki referendum były wiążące, to poprzedni prezydent Krakowa – Jacek Majchrowski, otwarcie mówił, że jest przeciwnikiem tego rozwiązania, co było widać w kolejnych decyzjach i opieszałości w temacie powstania szybkiej kolejki.

Ostatecznie miasto zdecydowało się (pod koniec kadencji Majchrowskiego) na budowę podziemnego tramwaju i takie dokumenty były procedowane. Dziś zostały wyrzucone do kosza i cała sprawa rusza od nowa, a sama trasa metra – w nowym kierunku.

Metro w Krakowie. Dwie linie i prawie 300 tys. pasażerów dziennie

 Krakowskie metro ma być w zdecydowanej większości zbudowane w podziemnych tunelach. Trasa rozpoczyna się w Nowej Hucie – w rejonie Kombinatu, gdzie powstanie również stacja techniczno-postojowa. Stamtąd, mijając aleję Róż, metro dotrze do ronda Kocmyrzowskiego i Czyżyn.

Główną stacją dla zachodniej części Nowej Huty będzie „Wiślicka”, dalej pociągi pojadą w stronę Prądnika Czerwonego, obsługując stacje „Bora-Komorowskiego”, „Rondo Młyńskie” i „Olsza”. Następnie metro zatrzyma się przy „Rondzie Mogilskim” i „Dworcu Głównym” – to on ma stać się centralnym węzłem komunikacyjnym Krakowa, integrując metro z koleją i komunikacją miejską – czytamy w komunikacie miasta.

Na Starym Mieście wsiąść do metra będzie można na stacjach Stary Kleparz i Teatr Bagatela oraz przy Muzeum Narodowym. Po przekroczeniu Wisły w śladzie obecnego Mostu Dębnickiego kolejka zatrzyma się na Rondzie Grunwaldzkim, następnie na Ludwinowie i w rejonie skrzyżowania Brożka/Kapelanka/Grota Rowerckiego. Tam rozpocznie się też druga linia – odnoga na Kurdwanów. Pierwsza linia odbije zaś przez Ruczaj, os. Europejskie (Lubostroń) i Kliny aż do Opatkowic, gdzie ma nastąpić integracja z istniejącą stacją kolejową.

Schemat metra w Krakowie. Grafika: UMK

Nawet 40 procent mieszkańców z dostępem do metra w Krakowie

– Według prognoz, w zasięgu dziesięciominutowego spaceru do stacji znajdzie się prawie 40 procent mieszkańców Krakowa, a łącznie z tramwajami i koleją aglomeracyjną aż 63 proc. krakowian będzie miało bezpośredni dostęp do szybkiego transportu szynowego – przekazuje urząd miasta.

Kluczowym pytaniem, pozostającym bez konkretnej odpowiedzi, są finanse. Miasto przekazuje jedynie, że inwestycja ma być finansowana centralnie: metro w Krakowie zostało wskazane w projekcie Strategii Rozwoju Polski do 2035 r. jako jedna z kluczowych inwestycji infrastrukturalnych.

– I to środki centralne mają być najistotniejsze. To otwiera także drogę do pozyskania finansowania zewnętrznego – zarówno ze środków unijnych, jak i krajowych oraz z kredytów międzynarodowych instytucji finansowych – czytamy w komunikacie.

Kraków boryka się jednak z dużym kryzysem finansowym, zadłużenie zbliża się do 8 miliardów. Dawna stolica jest najbardziej zadłużonym dużym polskim miastem w przeliczeniu na mieszkańca.

Grafika: materiały prasowe UMK.

Harmonogram budowy metra w Krakowie. Przetarg na budowę za 5 lat

Prezydent Krakowa zapewnia, że metro jest „absolutnym priorytetem na najbliższą dekadę” a miasto chce w tej sprawie działąć „szybko i kompleksowo”. Jeszcze w tym roku miasto rozpocznie konsultacje rynkowe i przygotowania do wyboru doradców inwestycyjnych.

W 2026 roku ma zostać podpisana umowa na dokumentację techniczną obejmującą studium wykonalności i decyzję środowiskową, a jeśli prowadzone analizy potwierdzą taką możliwość, to także na projekt budowlany. Najpóźniej w 2030 roku planowane jest ogłoszenie przetargu na budowę, która ma potrwać około pięciu lat. Za 10 lat możemy pojechać pierwszą linią metra w Krakowie – zapowiadają władze miasta.

Do sprawy będziemy wracać.

Zdjęcie tytułowe: UMK

Autor

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partnerzy portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Bartosz Kwiatkowski

Dyrektor Frank Bold, absolwent prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezes Polskiego Instytutu Praw Człowieka i Biznesu, ekspert prawny polskich i międzynarodowych organizacji pozarządowych.

Patrycja Satora

Menedżerka organizacji pozarządowych z ponad 15 letnim stażem – doświadczona koordynatorka projektów, specjalistka ds. kontaktów z kluczowymi klientami, menadżerka ds. rozwoju oraz PR i Public Affairs.

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Zastępczyni redaktora naczelnego SmogLabu. Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Z portalem związana od 2021 roku. Wcześniej redaktorka Odpowiedzialnego Inwestora. Pisze głownie o zdrowiu, żywności, lasach, gospodarce odpadami i zielonych inwestycjach.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Współzałożyciel SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.