Udostępnij

Dzieci we Włoszech będą uczyć się na lekcjach o zmianach klimatu. Obowiązkowo

13.11.2019

Włochy staną się pierwszym krajem na świecie, który wprowadzi obowiązkowe zajęcia ze zmian klimatu do szkół. – Chcę, żeby włoski system edukacji stawiał środowisko i społeczeństwo w centrum zaintersowania – mówił w rozmowach z mediami minister edukacji Lorenzo Fioramonti.

Lekcje z klimatu będą odbywały się raz w tygodniu, ale zgodnie z zapowiedziami włoskiego ministerstwa edukacji, również klasyczne przedmioty – jak geografia, biologia czy fizyka – będą nauczane z perspektywy zrównoważonego rozwoju.  Z czasem zagadnień klimatycznych ma się pojawić coraz więcej.

-Uczenie się na pamięć stolic i położeń geograficznych? Zapomnijmy o tym. Już niedługo na geografii dzieci będą się uczyć o wpływie działalności człowieka na różne rejony naszej planety” – tłumaczył Lorenzo Fioramonti w rozmowie z „New York Times”.

Zmiany zaczną obowiązywać od nowego roku szkolnego, czyli od września 2020.

-W wielu krajach w szkołach jest edukacja obywatelska, którą musimy we Włoszech zaktualizować – mówił minister Fioramonti cytowany przez „Corriere della Sera”. – W XXI wieku musimy uczyć, jak być odpowiedzialnym obywatelem mieszkającym na cierpiącej planecie. Postanowiliśmy więc przełożyć plan ONZ dotyczący zrównoważonego rozwoju do 2030 na spójny system nauczania, który koncentruje się wokół naszych praw i obowiązków wobec środowiska – zaznaczył.

Ten sam minister we wrześniu był krytykowany przez opozycję za zachęcanie młodzieży do opuszczania zajęć na rzecz protestów klimatycznych.

-Młode pokolenia domagają się radykalnych zmian. To jest jedna z form, w jakich damy im do zrozumienia, że stoimy u progu ogromnej rewolucji kulturowej – mówił w rozmowie z włoskimi dziennikarzami.

Nad programem nauczania ma pracować grupa ekspertów z Włoch, ale także z innych krajów. W projekt zaangażowani są specjaliści z ekologicznych i klimatycznych think-thanków należących do największych światowych uczelni – w tym m.in. Oxfordu i Harvardu.

Minister zapowiada, że rząd od stycznia będzie gotowy, żeby zacząć szkolić nauczycieli.

Najmłodsi uczniowie, czyli ci w wieku 6-11 będą uczyć się na „modelu baśniowym”, czyli poznając opowieści z różnych kultur i różnych części  świata, które będą wiązały się ze środowiskiem. Starsi dostaną więcej technicznej wiedzy, a licealiści będą analizować wyznaczone przez ONZ cele do 2030 roku.

Zdjęcie: Casimiro PT/Shutterstock

 

Autor

Katarzyna Kojzar

Pisze o klimacie, środowisku, a czasami – dla odmiany – o kulturze. Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego i Polskiej Szkoły Reportażu. Jej teksty ukazują się też m.in. w OKO.press i Wirtualnej Polsce.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.