Udostępnij

Dziś dzień bez samochodu. „To świetny środek transportu, ale…”

22.09.2025

Europejski Dzień bez Samochodu to okazja, by przypomnieć, że nikt nie chce zakazywać posiadania i używania samochodów, bo to świetny środek transportu w wielu sytuacjach. To również doskonała okazja, by zwrócić uwagę na znany od dawna fakt, że miasta nie są z gumy, a miejska przestrzeń jest droga i nikt nie będzie dostosowywał miejskiej infrastruktury wyłącznie do samochodów – pisze Filip Jarmakowski*.

Miasto budowaliśmy dla siebie przez wieki. Mieliśmy i mamy pieszych, rowery, konie i furmanki (te akurat zniknęły), samochody oraz transport zbiorowy. To całkiem sporo różnych grup przemieszczających się z miejsca na miejsce różnymi środkami transportu.

Każda z tych grup ma swoje problemy – jedna jest szybsza, inna wolniejsza, jeszcze inna mniej bezpieczna, a kolejna mniej komfortowa. W ostatnich dekadach w Krakowie, w którym piszę ten tekst, samochody zdominowały jednak miejską przestrzeń. W ten sposób stały się samonapędzającym się problemem: więcej samochodów oznacza więcej korków, więcej korków oznacza presję na władze, by je rozładowywać kolejnymi pasami lub drogami, więcej pasów i dróg zachęca do przemieszczania się samochodem, co z kolei tworzy korki – i tak dalej.

Dzień Bez Samochodu. „Autobusy stoją w korkach, rowery nie mają spójnej sieci”

Powoli zbliżamy się do granicy nasycenia miasta – a zwłaszcza szeroko rozumianego centrum – samochodami.

W międzyczasie rozwój infrastruktury transportu zbiorowego, rowerowego i pieszego nie nadążał za rozwojem miasta. Autobusy stoją w korkach razem z samochodami, bo buspasów w Krakowie nie jest zbyt dużo. Infrastruktura rowerowa nie tworzy spójnej sieci, a piesza – choćby przejścia przez krakowskie Aleje czy inne duże ulice – często wymaga pokonywania ich na raty, na kolejnych światłach.

Oczywiście Kraków nie jest pępkiem świata (pozdrawiamy Warszawę), jednak to samo tak naprawdę odnosi się do zdecydowanej większości miast w Polsce.

I o ile miasta większe powoli zdają sobie sprawę z tego problemu o tyle tzw. mniejsze ośrodki nadal bardzo często tkwią w paradygmacie zbyt mocno samochodowym. Szczęście w nieszczęściu, że w Polsce mamy zwyczaj reagowania na trudne sytuacje dopiero wtedy, kiedy stają się bardzo trudne.

Częściej niż raz w roku

Nie inaczej jest z podejściem do alternatyw dla samochodów. Po latach zaniechań i zaniedbań zaczęły się inwestycje w kolej – i nagle okazuje się, że kolej cieszy sie dużym powodzeniem. Kiedy w miastach powstaną faktycznie sensownie skomunikowne drogi rowerowe pewnie też pustkami świecić nie będą. A w międzyczasie powstają – i słusznie – obwodnice dużych miast i drogi ekspresowe.

Może więc kiedyś nie będzie już trzeba obchodzić Dnia bez Samochodu, a zamiast tego będziemy świętowali Dzień Zbalansowanej Komunikacji (bo słowo „zrównoważony” jest ostatnio bardzo wyświechtane). Być może także politycy przypomną sobie, że przykład idzie z góry i mogą fotografować się w transporcie publicznym częściej niż raz w roku.

*Autor jest koordynatorem ds. transportu w Polskim Alarmie Smogowym, wcześniej pracował w wydziale przedsiębiorczości i innowacji UMK.

Czytaj także: Rok od wprowadzenia Strefy Czystego Transportu w Warszawie. Za chwilę kolejny etap

Zdjęcie tytułowe: facebook.com/rafal.trzaskowski

Autor

Filip Jarmakowski

W Polskim Alarmie Smogowym zajmuje się. transportem. Wcześniej urzędnik samorządowy. Gra na saksofonie.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partnerzy portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Bartosz Kwiatkowski

Dyrektor Frank Bold, absolwent prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezes Polskiego Instytutu Praw Człowieka i Biznesu, ekspert prawny polskich i międzynarodowych organizacji pozarządowych.

Patrycja Satora

Menedżerka organizacji pozarządowych z ponad 15 letnim stażem – doświadczona koordynatorka projektów, specjalistka ds. kontaktów z kluczowymi klientami, menadżerka ds. rozwoju oraz PR i Public Affairs.

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Zastępczyni redaktora naczelnego SmogLabu. Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Z portalem związana od 2021 roku. Wcześniej redaktorka Odpowiedzialnego Inwestora. Pisze głownie o zdrowiu, żywności, lasach, gospodarce odpadami i zielonych inwestycjach.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Współzałożyciel SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.