Udostępnij

W 2030 pierwszy lot pasażerski samolotem elektrycznym? Brytyjski przewoźnik zapowiada, że to możliwe

23.11.2018

Brytyjskie linie lotnicze EasyJet deklarują, że w 2030 będą wozić pasażerów w samolotach z napędem elektrycznym. – Elektryczne latanie staje się rzeczywistością i  już teraz możemy przewidzieć przyszłość, która nie jest wyłącznie zależna od paliwa – komentuje Johan Lundgren z EasyJet.

W ubiegłym roku przewoźnik zaczął współpracę z amerykańskim startupem Wright Electrics, który zajmuje się projektowaniem i testowaniem nieemisyjnych samolotów. Już wypróbowano model mieszczący dwóch pasażerów. Kolejnym krokiem będzie samolot dla dziewięciu pasażerów – pierwszy lot jest przewidziany na przyszły rok. Trwają także prace nad modelem mieszczącym 50 pasażerów. W 2030 roku ma wystartować pierwszy samolot, do którego wejdzie aż 180 osób.

Nowa technologia, jeśli jej użycie dojdzie do skutku, ma być lepsza dla środowiska, o 50 proc. cichsza niż samoloty z  napędem paliwowym, a także znacznie tańsza w wykorzystaniu – szczególnie, jeśli utrzymają się wysokie ceny paliw. Wright Electric zapewniają, że kupno i utrzymanie elektrycznego pojazdu będzie nawet o 10 proc. tańsze.

Pierwszy pasażerski lot elektryczny miałby się odbyć na drugiej najbardziej ruchliwej drodze lotniczej – między Londynem a Amsterdamem. Szacuje się, że energii wystarczy na ok. 500 km, czyli lot poniżej 2 godzin. EasyJet ma więcej pomysłów na bardziej ekologiczne rozwiązania. Przewoźnik zadeklarował, że do 2022 zmniejszy o 10 procent emisję dwutlenku węgla na pasażera na kilometr, stosując bardziej ekologiczne samoloty, takie jak nowy Airbus A320neo.

Wright Electric to nie jedyna firma, która pracuje nad elektrycznymi rozwiązaniami dla lotnictwa. Tematem zajmuje się także Zunum we współpracy z Boeingiem, który chce wykorzystać turbinę stworzoną przez francuską firmę Safran do napędzania silnika elektrycznego w samolocie hybrydowym. Siemens razem z Airbusem również chcą rozwinąć elektryczne latanie.

W maju tego roku testy dwuosobowego samolotu Magnes eFusion z elektryczną technologią opracowaną przez Siemens zakończyły się tragedią. Samolot rozbił się na przedmieściach Budapesztu. Pilot i pasażer nie przeżyli. Wciąż nie ustalono przyczyn katastrofy.

Dlatego też wszystkie firmy zajmujące się stworzeniem elektrycznego napędu dla lotnictwa podkreślają, że przed nimi wciąż wiele pracy. Jednak wydaje się, że bardziej ekologiczne latanie jest już w zasięgu naszego wzroku.

Zdjęcie: Flickr/ChronowerX_GT

Autor

Katarzyna Kojzar

Pisze o klimacie, środowisku, a czasami – dla odmiany – o kulturze. Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego i Polskiej Szkoły Reportażu. Jej teksty ukazują się też m.in. w OKO.press i Wirtualnej Polsce.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.