Udostępnij

Elektryczna autostrada dla ciężarówek ma zmniejszyć emisje CO2. W Hesji ruszył odcinek testowy eHighway

08.05.2019

Niemcy testują pierwszy odcinek eHighway, czyli elektrycznej autostrady, która może zrewolucjonizować transport towarów. Na pięciokilometrowym odcinku sprawdzana jest wydajność ciężarówek hybrydowych, których baterie będą doładowywane ze specjalnie skonstruowanej sieci elektrycznej. Czy rozwiązanie okaże się opłacalne i – co najważniejsze dla pomysłodawców – korzystne dla klimatu?

Odcinek testowy został uruchomiony w środę, między Frankfurtem a Darmstadt, w Hesji. Przez trzy lata poruszać się po nim będą hybrydowe ciężarówki, które mogą w dowolnym momencie doładować baterie, zasilające silnik elektryczny – poinformowały media w Niemczech.

Idea jest całkiem prosta: Projekt przewiduje, że w przyszłości hybrydowe ciężarówki mogłyby poruszać  się po całym kraju przede wszystkim w oparciu o energię elektryczną. A wszystko to dzięki budowie specjalnego pasa autostrady, nad którym znajdowałyby się linie trakcyjne, pozwalające doładować baterie pojazdu.

Pojazdy mogłyby swobodnie korzystać z całości autostrady, dowolnie zmieniając pas ruchu, w zależności od zapotrzebowania na energię. Pozwala im na to wysuwana przyłącz – umożliwiająca łatwe podpinanie i odpinanie się od sieci. Dodatkowo samochody wyposażono w silnik diesla, który będzie mógł zostać użyty poza elektryczną autostradą, w momencie wyczerpania się baterii.

Tak prezentuje się prezentacja pomysłu eHighway, przygotowana przed trzema laty przez firmę Siemens:

Czy ciężarówki poruszające się w ten sposób będą ekonomicznie opłacalne i zero- (lub prawie zero) -emisyjne? Oraz czy poruszać się będą nie stwarzając zagrożenia dla pozostałych uczestników ruchu na autostradzie? Odpowiedzi na te pytania mają udzielić rozpoczęte właśnie testy.

Projekt, prowadzony przez firmę Siemens, został wsparty rządową dotacją w wysokości 15 mln euro. Ministerstwo środowiska Niemiec liczy, że w przypadku sukcesu program może zostać rozszerzony na całość niemieckiej sieci autostrad – ograniczając tym samym emisje CO2 pochodzące z niemieckiego transportu. Na rezultaty testów eHighway będziemy musieli jednak poczekać do 2022 roku.

 

Źródła: Deutsche Welle, The Local DEBusiness Insider,  Siemens

Zdjęcie: Shutterstock/XXLPhoto

Autor

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partnerzy portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Bartosz Kwiatkowski

Dyrektor Frank Bold, absolwent prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezes Polskiego Instytutu Praw Człowieka i Biznesu, ekspert prawny polskich i międzynarodowych organizacji pozarządowych.

Patrycja Satora

Menedżerka organizacji pozarządowych z ponad 15 letnim stażem – doświadczona koordynatorka projektów, specjalistka ds. kontaktów z kluczowymi klientami, menadżerka ds. rozwoju oraz PR i Public Affairs.

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.