Naukowcy pracujący dla dwóch największych amerykańskich producentów samochodów wiedzieli już w latach sześćdziesiątych, że emisje spalin powodują zmiany klimatu. Firmy nic z tym nie zrobiły – wynika z pięciomiesięcznego śledztwa portalu E&E News.
„Odkrycia General Motors i Ford Motor Co. poprzedziły dziesięciolecia politycznego lobbingu dwóch gigantów motoryzacyjnych, który podważył globalne próby redukcji emisji, jednocześnie hamując wysiłki USA na rzecz uczynienia pojazdów bardziej czystymi” – pisze E&E News.
Śledztwo redakcji to wynik rozmów z byłymi dyrektorami generalnymi firm, emerytowanymi pracownikami tego przemysłu, naukowcami i aktywistami ekologicznymi. Dziennikarze dotarli do setek stron dokumentów obydwu firm na temat ich badań nad zmianami klimatu.
Dotowanie sceptyków globalnego ocieplenia
Badacze zatrudnieni przez obu producentów znaleźli w latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych XX wieku mocne dowody na to, że działalność człowieka ogrzewa Ziemię. Głównym winowajcą było spalanie paliw kopalnych, które uwalniało duże ilości gazów zatrzymujących ciepło, takich jak dwutlenek węgla. Naukowiec z GM przedstawił swoje odkrycia co najmniej trzem kierownikom z wysokiego szczebla w firmie, w tym byłemu prezesowi i dyrektorowi generalnemu. Nie jest jasne, czy podobne ostrzeżenia dotarły do najwyższych stanowiskiem w Fordzie. Jednak w następnych dziesięcioleciach obaj producenci wydawali się nie bazować na tej wiedzy – firmy inwestowały m.in. w ciężarówki i SUV-y.
W tym samym czasie obaj producenci samochodów prywatnie przekazali setki tysięcy dolarów organizacjom, które wątpiły w naukowy konsensus w sprawie globalnego ocieplenia. Dopiero w 1996 roku GM wyprodukował swój pierwszy komercyjny pojazd elektryczny, EV1; Ford wypuścił kompaktowy elektryczny pickup w 1998 roku.
Dziś, czyli ponad 50 lat po tym, jak firmy dowiedziały się o zmianach klimatu, wiadomo, że sektor transportu jest głównym źródłem zanieczyszczeń powodujących ocieplenie planety w Stanach Zjednoczonych. Za większość tych emisji odpowiadają samochody i ciężarówki.
Czytaj także: Zrobił elektrownię słoneczną na dachu bloku, teraz czystą energią ładuje auto w garażu [FILM]
__
Źródło: E&E News
Zdjęcie: Shutterstock