Udostępnij

Ford i General Motors wiedzieli o ich wpływie na zmiany klimatu już 50 lat temu

01.11.2020

Naukowcy pracujący dla dwóch największych amerykańskich producentów samochodów wiedzieli już w latach sześćdziesiątych, że emisje spalin powodują zmiany klimatu. Firmy nic z tym nie zrobiły – wynika z pięciomiesięcznego śledztwa portalu E&E News.

„Odkrycia General Motors i Ford Motor Co. poprzedziły dziesięciolecia politycznego lobbingu dwóch gigantów motoryzacyjnych, który podważył globalne próby redukcji emisji, jednocześnie hamując wysiłki USA na rzecz uczynienia pojazdów bardziej czystymi” – pisze E&E News.

Śledztwo redakcji to wynik rozmów z byłymi dyrektorami generalnymi firm, emerytowanymi pracownikami tego przemysłu, naukowcami i aktywistami ekologicznymi. Dziennikarze dotarli do setek stron dokumentów obydwu firm na temat ich badań nad zmianami klimatu.

Dotowanie sceptyków globalnego ocieplenia

Badacze zatrudnieni przez obu producentów znaleźli w latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych XX wieku mocne dowody na to, że działalność człowieka ogrzewa Ziemię. Głównym winowajcą było spalanie paliw kopalnych, które uwalniało duże ilości gazów zatrzymujących ciepło, takich jak dwutlenek węgla. Naukowiec z GM przedstawił swoje odkrycia co najmniej trzem kierownikom z wysokiego szczebla w firmie, w tym byłemu prezesowi i dyrektorowi generalnemu. Nie jest jasne, czy podobne ostrzeżenia dotarły do ​​najwyższych stanowiskiem w Fordzie. Jednak w następnych dziesięcioleciach obaj producenci wydawali się nie bazować na tej wiedzy – firmy inwestowały m.in. w ciężarówki i SUV-y.

W tym samym czasie obaj producenci samochodów prywatnie przekazali setki tysięcy dolarów organizacjom, które wątpiły w naukowy konsensus w sprawie globalnego ocieplenia. Dopiero w 1996 roku GM wyprodukował swój pierwszy komercyjny pojazd elektryczny, EV1; Ford wypuścił kompaktowy elektryczny pickup w 1998 roku.

Dziś, czyli ponad 50 lat po tym, jak firmy dowiedziały się o zmianach klimatu, wiadomo, że sektor transportu jest głównym źródłem zanieczyszczeń powodujących ocieplenie planety w Stanach Zjednoczonych. Za większość tych emisji odpowiadają samochody i ciężarówki.

Czytaj także: Zrobił elektrownię słoneczną na dachu bloku, teraz czystą energią ładuje auto w garażu [FILM]

__

Źródło: E&E News

Zdjęcie: Shutterstock

Autor

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o ludziach, nauce i mieście. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.