Udostępnij

Ford i General Motors wiedzieli o ich wpływie na zmiany klimatu już 50 lat temu

01.11.2020

Naukowcy pracujący dla dwóch największych amerykańskich producentów samochodów wiedzieli już w latach sześćdziesiątych, że emisje spalin powodują zmiany klimatu. Firmy nic z tym nie zrobiły – wynika z pięciomiesięcznego śledztwa portalu E&E News.

„Odkrycia General Motors i Ford Motor Co. poprzedziły dziesięciolecia politycznego lobbingu dwóch gigantów motoryzacyjnych, który podważył globalne próby redukcji emisji, jednocześnie hamując wysiłki USA na rzecz uczynienia pojazdów bardziej czystymi” – pisze E&E News.

Śledztwo redakcji to wynik rozmów z byłymi dyrektorami generalnymi firm, emerytowanymi pracownikami tego przemysłu, naukowcami i aktywistami ekologicznymi. Dziennikarze dotarli do setek stron dokumentów obydwu firm na temat ich badań nad zmianami klimatu.

Dotowanie sceptyków globalnego ocieplenia

Badacze zatrudnieni przez obu producentów znaleźli w latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych XX wieku mocne dowody na to, że działalność człowieka ogrzewa Ziemię. Głównym winowajcą było spalanie paliw kopalnych, które uwalniało duże ilości gazów zatrzymujących ciepło, takich jak dwutlenek węgla. Naukowiec z GM przedstawił swoje odkrycia co najmniej trzem kierownikom z wysokiego szczebla w firmie, w tym byłemu prezesowi i dyrektorowi generalnemu. Nie jest jasne, czy podobne ostrzeżenia dotarły do ​​najwyższych stanowiskiem w Fordzie. Jednak w następnych dziesięcioleciach obaj producenci wydawali się nie bazować na tej wiedzy – firmy inwestowały m.in. w ciężarówki i SUV-y.

W tym samym czasie obaj producenci samochodów prywatnie przekazali setki tysięcy dolarów organizacjom, które wątpiły w naukowy konsensus w sprawie globalnego ocieplenia. Dopiero w 1996 roku GM wyprodukował swój pierwszy komercyjny pojazd elektryczny, EV1; Ford wypuścił kompaktowy elektryczny pickup w 1998 roku.

Dziś, czyli ponad 50 lat po tym, jak firmy dowiedziały się o zmianach klimatu, wiadomo, że sektor transportu jest głównym źródłem zanieczyszczeń powodujących ocieplenie planety w Stanach Zjednoczonych. Za większość tych emisji odpowiadają samochody i ciężarówki.

Czytaj także: Zrobił elektrownię słoneczną na dachu bloku, teraz czystą energią ładuje auto w garażu [FILM]

__

Źródło: E&E News

Zdjęcie: Shutterstock

Autor

Karolina Gawlik

Dziennikarka i pieśniarka, opiekunka projektu Mantra Ziemia łączącego świadomą sztukę i głęboką ekologię. Publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach najchętniej opowiada o prawdzie ludzkiego serca oraz naturze jako podmiocie. Autorka dokumentu „Świat do naprawy”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.