Główna ulica Rotterdamu została przebudowana z myślą o pieszych i rowerzystach

620
0
Podziel się:
Coolsingel Rotterdam

Coolsingel to jedna z najważniejszych ulic Rotterdamu. Zakończono właśnie jej przebudowę, której efektem jest m.in. zmiana jezdni dla samochodów w drogi rowerowe i deptak. Trwająca trzy lata budowa kosztowała 58 milionów euro. Przed przebudową z ulicy korzystało kilkadziesiąt tysięcy kierowców dziennie. Władze liczą, że zmiany wpłyną na to, że więcej osób przesiądzie się na rowery lub do metra.

Ulicę przebudowano w taki sposób, by ułatwić tam ruch rowerowy i pieszy. Ten ostatni jest tam duży między innymi dlatego, że na Coolsingel mieści się duże centrum handlowe. Jest to też ulica, na której znajduje się jedna z najbardziej znanych restauracji McDonald’s na świecie.

McDonald's przy Coolsingel jest uważany za jeden z najciekawszych budynków sieci na świecie. Źródło: Materiały prasowe.
McDonald’s przy Coolsingel jest uważany za jeden z najciekawszych budynków sieci na świecie. Źródło: Materiały prasowe.

W 2016 roku uznano, że zbyt mało jest tam miejsca dla pieszych.

Coolsingel w 2007 roku. Źródło: Mb90 at Dutch Wikipedia.
Coolsingel w 2007 roku. Źródło: Mb90 at Dutch Wikipedia.

I jedną z jezdni postanowiono zmienić w drogi dla rowerów oraz deptak.

Coolsingel po zmianach. Źródło: Dutch Cycling Embassy/FB.
Coolsingel po zmianach. Źródło: Dutch Cycling Embassy/FB.

Zakończono właśnie przebudowę, w trakcie której zadbano też o linię tramwajową oraz dosadzenie zieleni.

Coolsingel po zmianach. Źródło: Dutch Cycling Embassy/FB.

Zdjęcia nowej Coolsingel można obejrzeć na profilach Dutch Cycling Embassy.

W internecie pojawiły się też wideo pokazujące zmiany.

Mający 620 tys. mieszkańców Rotterdam ma pięć linii metra i szybkiej kolejki, z których dwie zapewniają dojazd z przedmieść. Sieć jest cały czas rozwijana. Wkrótce – w związku z budową nowych osiedli – ma powstać kolejna linia. Obecnie łączna długość linii to 100 km. Centrum oplata sieć parkingów P&R (największy na ponad 1500 samochodów), z których użytkownicy komunikacji zbiorowej mogą korzystać bezpłatnie. Sieć transportową uzupełniają liczne linie tramwajowe oraz autobusowe. Podstawowy bilet kosztuje 0,99 euro. Dwugodzinny – 4 euro.

Transport rowerowy rozwija się tak, by łączyć go z szybką kolejką.

Zdjęcie w nagłówku: Dutch Cycling Embassy.

Podziel się: