Coolsingel to jedna z najważniejszych ulic Rotterdamu. Zakończono właśnie jej przebudowę, której efektem jest m.in. zmiana jezdni dla samochodów w drogi rowerowe i deptak. Trwająca trzy lata budowa kosztowała 58 milionów euro. Przed przebudową z ulicy korzystało kilkadziesiąt tysięcy kierowców dziennie. Władze liczą, że zmiany wpłyną na to, że więcej osób przesiądzie się na rowery lub do metra.
Ulicę przebudowano w taki sposób, by ułatwić tam ruch rowerowy i pieszy. Ten ostatni jest tam duży między innymi dlatego, że na Coolsingel mieści się duże centrum handlowe. Jest to też ulica, na której znajduje się jedna z najbardziej znanych restauracji McDonald’s na świecie.

W 2016 roku uznano, że zbyt mało jest tam miejsca dla pieszych.

I jedną z jezdni postanowiono zmienić w drogi dla rowerów oraz deptak.

Zakończono właśnie przebudowę, w trakcie której zadbano też o linię tramwajową oraz dosadzenie zieleni.

Zdjęcia nowej Coolsingel można obejrzeć na profilach Dutch Cycling Embassy.
The Coolsingel is the boulevard of @Rotterdam.
— Dutch Cycling Embassy (@Cycling_Embassy) April 2, 2021
It recently underwent a three year €58 million "road diet", with two of its automobile lanes transformed into a walking and cycling promenade, including this iconic 4.5 meter wide cycle track.
Full gallery: https://t.co/Fplwx7KiJS pic.twitter.com/UEGpyo3TeW
W internecie pojawiły się też wideo pokazujące zmiany.
Rotterdam’s main boulevard—the Coolsingel—has been reimagined as a city lounge; with 10,000 fewer cars per day, a 30 km/h design speed, dedicated tramway, and abundant space for walking, cycling, and sitting.
— Melissa & Chris Bruntlett (@modacitylife) March 31, 2021
Design your street for the traffic you want, not the traffic you have. pic.twitter.com/1b7as7FCjJ
Mający 620 tys. mieszkańców Rotterdam ma pięć linii metra i szybkiej kolejki, z których dwie zapewniają dojazd z przedmieść. Sieć jest cały czas rozwijana. Wkrótce – w związku z budową nowych osiedli – ma powstać kolejna linia. Obecnie łączna długość linii to 100 km. Centrum oplata sieć parkingów P&R (największy na ponad 1500 samochodów), z których użytkownicy komunikacji zbiorowej mogą korzystać bezpłatnie. Sieć transportową uzupełniają liczne linie tramwajowe oraz autobusowe. Podstawowy bilet kosztuje 0,99 euro. Dwugodzinny – 4 euro.
Transport rowerowy rozwija się tak, by łączyć go z szybką kolejką.
Zdjęcie w nagłówku: Dutch Cycling Embassy.