Udostępnij

Główna ulica Rotterdamu została przebudowana z myślą o pieszych i rowerzystach

12.04.2021

Coolsingel to jedna z najważniejszych ulic Rotterdamu. Zakończono właśnie jej przebudowę, której efektem jest m.in. zmiana jezdni dla samochodów w drogi rowerowe i deptak. Trwająca trzy lata budowa kosztowała 58 milionów euro. Przed przebudową z ulicy korzystało kilkadziesiąt tysięcy kierowców dziennie. Władze liczą, że zmiany wpłyną na to, że więcej osób przesiądzie się na rowery lub do metra.

Ulicę przebudowano w taki sposób, by ułatwić tam ruch rowerowy i pieszy. Ten ostatni jest tam duży między innymi dlatego, że na Coolsingel mieści się duże centrum handlowe. Jest to też ulica, na której znajduje się jedna z najbardziej znanych restauracji McDonald’s na świecie.

McDonald's przy Coolsingel jest uważany za jeden z najciekawszych budynków sieci na świecie. Źródło: Materiały prasowe.
McDonald’s przy Coolsingel jest uważany za jeden z najciekawszych budynków sieci na świecie. Źródło: Materiały prasowe.

W 2016 roku uznano, że zbyt mało jest tam miejsca dla pieszych.

Coolsingel w 2007 roku. Źródło: Mb90 at Dutch Wikipedia.
Coolsingel w 2007 roku. Źródło: Mb90 at Dutch Wikipedia.

I jedną z jezdni postanowiono zmienić w drogi dla rowerów oraz deptak.

Coolsingel po zmianach. Źródło: Dutch Cycling Embassy/FB.
Coolsingel po zmianach. Źródło: Dutch Cycling Embassy/FB.

Zakończono właśnie przebudowę, w trakcie której zadbano też o linię tramwajową oraz dosadzenie zieleni.

 class=
Coolsingel po zmianach. Źródło: Dutch Cycling Embassy/FB.

Zdjęcia nowej Coolsingel można obejrzeć na profilach Dutch Cycling Embassy.

W internecie pojawiły się też wideo pokazujące zmiany.

Mający 620 tys. mieszkańców Rotterdam ma pięć linii metra i szybkiej kolejki, z których dwie zapewniają dojazd z przedmieść. Sieć jest cały czas rozwijana. Wkrótce – w związku z budową nowych osiedli – ma powstać kolejna linia. Obecnie łączna długość linii to 100 km. Centrum oplata sieć parkingów P&R (największy na ponad 1500 samochodów), z których użytkownicy komunikacji zbiorowej mogą korzystać bezpłatnie. Sieć transportową uzupełniają liczne linie tramwajowe oraz autobusowe. Podstawowy bilet kosztuje 0,99 euro. Dwugodzinny – 4 euro.

Transport rowerowy rozwija się tak, by łączyć go z szybką kolejką.

Zdjęcie w nagłówku: Dutch Cycling Embassy.

Autor

Tomasz Borejza

Dziennikarz naukowy. Członek European Federation For Science Journalism. Publikował w Tygodniku Przegląd, Przekroju, Onet.pl, Coolturze, a także w magazynach branżowych. Autor książki „Odwołać katastrofę”.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.