Udostępnij

Główna ulica Rotterdamu została przebudowana z myślą o pieszych i rowerzystach

12.04.2021

Coolsingel to jedna z najważniejszych ulic Rotterdamu. Zakończono właśnie jej przebudowę, której efektem jest m.in. zmiana jezdni dla samochodów w drogi rowerowe i deptak. Trwająca trzy lata budowa kosztowała 58 milionów euro. Przed przebudową z ulicy korzystało kilkadziesiąt tysięcy kierowców dziennie. Władze liczą, że zmiany wpłyną na to, że więcej osób przesiądzie się na rowery lub do metra.

Ulicę przebudowano w taki sposób, by ułatwić tam ruch rowerowy i pieszy. Ten ostatni jest tam duży między innymi dlatego, że na Coolsingel mieści się duże centrum handlowe. Jest to też ulica, na której znajduje się jedna z najbardziej znanych restauracji McDonald’s na świecie.

McDonald's przy Coolsingel jest uważany za jeden z najciekawszych budynków sieci na świecie. Źródło: Materiały prasowe.
McDonald’s przy Coolsingel jest uważany za jeden z najciekawszych budynków sieci na świecie. Źródło: Materiały prasowe.

W 2016 roku uznano, że zbyt mało jest tam miejsca dla pieszych.

Coolsingel w 2007 roku. Źródło: Mb90 at Dutch Wikipedia.
Coolsingel w 2007 roku. Źródło: Mb90 at Dutch Wikipedia.

I jedną z jezdni postanowiono zmienić w drogi dla rowerów oraz deptak.

Coolsingel po zmianach. Źródło: Dutch Cycling Embassy/FB.
Coolsingel po zmianach. Źródło: Dutch Cycling Embassy/FB.

Zakończono właśnie przebudowę, w trakcie której zadbano też o linię tramwajową oraz dosadzenie zieleni.

 class=
Coolsingel po zmianach. Źródło: Dutch Cycling Embassy/FB.

Zdjęcia nowej Coolsingel można obejrzeć na profilach Dutch Cycling Embassy.

W internecie pojawiły się też wideo pokazujące zmiany.

Mający 620 tys. mieszkańców Rotterdam ma pięć linii metra i szybkiej kolejki, z których dwie zapewniają dojazd z przedmieść. Sieć jest cały czas rozwijana. Wkrótce – w związku z budową nowych osiedli – ma powstać kolejna linia. Obecnie łączna długość linii to 100 km. Centrum oplata sieć parkingów P&R (największy na ponad 1500 samochodów), z których użytkownicy komunikacji zbiorowej mogą korzystać bezpłatnie. Sieć transportową uzupełniają liczne linie tramwajowe oraz autobusowe. Podstawowy bilet kosztuje 0,99 euro. Dwugodzinny – 4 euro.

Transport rowerowy rozwija się tak, by łączyć go z szybką kolejką.

Zdjęcie w nagłówku: Dutch Cycling Embassy.

Autor

Tomasz Borejza

Dziennikarz naukowy. Członek European Federation For Science Journalism. Publikował w Tygodniku Przegląd, Przekroju, Onet.pl, Coolturze, a także w gazetach lokalnych i branżowych. Bloguje na Krowoderska.pl.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.