Udostępnij

Gospodarz „zielonego” szczytu G7 na miejsce dotarł… samolotem

15.06.2021

Zakończył się szczyt, na którym spotkali się przywódcy czołowych gospodarek świata. Tegoroczne wydarzenie było wyjątkowe z kilku względów. Agendę zdominował temat szczepień, działań Rosji, zmian klimatu i zielonej transformacji. Ale kilka dni po jego zakończeniu światowe media wskazują na jeszcze jedną kwestię.

Czarter Johnsona na szczyt G7

Jedno z najważniejszych spotkań światowych liderów odbyło się w hrabstwie Kornwalii. To najbardziej wysunięta na południe część Wielkiej Brytanii. Gospodarz szczytu G7 – premier Boris Johnson miał do pokonania dystans około 400 kilometrów. Z Londynu, w którym na co dzień urzęduje można do Kornwalii dotrzeć autostradą.

Na zielony szczyt, w dobie krytycznych zmian klimatu i w drodze na środowiskowe debaty, można było pokusić się nawet o podróż koleją. Pociągi z Londynu wyjeżdżają co godzinę, a trasa zajmuje mniej niż pięć godzin. Jeżeli bilet kupimy wcześniej, koszt podróży może wynieść zaledwie 15 funtów (ok. 80 złotych). Dla premiera Wielkiej Brytanii było to jednak zbyt duże wyzwanie.  

Premier Wielkiej Brytanii informuje, że dotarł na szczyt G7 samolotem w celu „odbudowy lepszego, sprawiedliwszego i bardziej ekologicznego Świata”.

Konkretne wyliczenia

W związku z tym Johnson znalazł się w ogniu słusznej krytyki. Co więcej sam zdaje się nie widzieć problemu. Publiczna brytyjska telewizja BBC postanowiła przeanalizować podróż premiera na zielony szczyt. Z tej analizy dowiadujemy się, że podróż pociągiem na trasie Londyn-Kornwalia to emisja około 14 kg CO2 na pasażera. Lot Airbusem A321 na tej samej trasie to emisja rzędu niemal 100 kg CO2 na pasażera.

 class=
Analiza czasu podróży różnymi środkami transportu na trasie Londyn-Kornwalia
źródło: BBC.com

Reakcje Brytyjczyków

Kontrowersyjna podróż Johnsona wywołała szerokie reakcje wśród brytyjskiej opinii publicznej.

Brytyjska dziennikarka podlicza „dokonania” premiera
Brytyjczycy sarkastycznie podsumowali swojego premiera: „Podskoczyłem tylko odebrać dzieci” – napisał jeden z nich ilustrując Airbusem. „Wyskoczyłem wyrzucić organiczne śmieci” – napisał kolejny ilustrując… helikopterem.

Czytaj także: Kraje G7 wciąż inwestują więcej w paliwa kopalne

Zdjęcie tytułowe: https://www.g7uk.org/

Autor

Maciej Fijak

Krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii. Naukowo zajmuje się m.in. międzynarodową ochroną środowiska. Uczestnik European Green Activism Training 2020, członek Akcji Ratunkowej dla Krakowa. Po godzinach przemierza Kraków wzdłuż i wszerz – pieszo lub na dwóch kółkach. Najczęściej spotykany w krakowskim Podgórzu.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.