Pojazdy z napędem diesla, które nie spełniają normy Euro 6 nie będą mogły wjechać na jedną z najbardziej zanieczyszczonych ulic Hamburga – Max-Bauer-Allee. Z kolei na Stesemannstrasse zostanie wprowadzony zakaz wjazdu dla ciężarówek z silnikiem wysokoprężnym.
Zakaz zacznie obowiązywać od 31 maja. Obejmie 1,6 km odcinek na Stesemannstrasse i około 580-metrowy odcinek na Max-Bauer-Allee. Odstępstwa są przewidziane dla karetek, mieszkańców, śmieciarek i wozów dostawczych, które muszą dojechać do lokali przy tych ulicach.
Hamburg jest pierwszym niemieckim miastem, które zdecydowało się na taki krok, by polepszyć jakość powietrza. Jednak, najprawdopodobniej, nie pozostanie jedynym. W lutym tego roku niemiecki Sąd Najwyższy w Lipsku orzekł, że miasta mogą legalnie wprowadzać takie zakazy. Tym samym oddalili apelację wniesioną przez Badenię-Wirtembergię i Nadrenię Westfalię-Północną sprzeciwiającym się pomysłowi ograniczenia wjazdu dla diesli w Stuttgarcie oraz Dusseldorfie.
To otworzyło drzwi dla wszystkich niemieckich miast i dało nowe narzędzie do walki ze smogiem. Władze Hamburga zaraz po orzeczeniu sądu zadeklarowały, że z tej furtki skorzystają.
Już teraz na ulicach miasta pojawiły się tablice informujące, którędy mogą przejechać właściciele starszych diesli. Za załamanie zakazu poruszania się po Max-Bauer-Allee i Stesemannstrasse grozi mandat w wysokości 25 euro dla aut i 75 euro dla ciężarówek.
Krytycy uważają, że wyznaczanie objazdów dla bardziej zanieczyszczających powietrze pojazdów zmusi ich do przejechania dłuższej trasy, a więc, co za tym idzie, większego emitowania spalin. Organizacja ekologiczna BUND komentuje, że zakaz wysyła „dobry sygnał, ale nie znaczący”. Jej rzecznik prasowy Paul Schmid powiedział agencji prasowej DPA: „Bardziej potrzebujemy ogólnokrajowych ograniczeń dla samochodów niż stacji mierzących poziom smogu.” Dodał także, że zakaz przeniesie ruch i zanieczyszczenia na inne ulice.
Według informacji Federalnego Urzędu ds. Zmotoryzowanego Ruchu Drogowego (KraftfahrtBundesamt), na początku roku w Hamburgu zarejestrowanych było 264 406 samochodów osobowych z silnikami diesla. Spośród nich tylko 96 356 spełnia unijne normy emisji Euro 6.
Zdjęcie: pixabay
Udostępnij
Hamburg jako pierwsze miasto w Niemczech wprowadzi zakaz wjazdu dla diesli
23.05.2018
Katarzyna Kojzar
Pisze o klimacie, środowisku, a czasami – dla odmiany – o kulturze. Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego i Polskiej Szkoły Reportażu. Jej teksty ukazują się też m.in. w OKO.press i Wirtualnej Polsce.
Udostępnij