Udostępnij

Hamburg jako pierwsze miasto w Niemczech wprowadzi zakaz wjazdu dla diesli

23.05.2018

Pojazdy z napędem diesla, które nie spełniają normy Euro 6 nie będą mogły wjechać na jedną z najbardziej zanieczyszczonych ulic Hamburga – Max-Bauer-Allee. Z kolei na Stesemannstrasse zostanie wprowadzony zakaz wjazdu dla ciężarówek z silnikiem wysokoprężnym.

Zakaz zacznie obowiązywać od 31 maja. Obejmie 1,6 km odcinek na Stesemannstrasse i około 580-metrowy odcinek na Max-Bauer-Allee. Odstępstwa są przewidziane dla karetek, mieszkańców, śmieciarek i wozów dostawczych, które muszą dojechać do lokali przy tych ulicach.
Hamburg jest pierwszym niemieckim miastem, które zdecydowało się na taki krok, by polepszyć jakość powietrza. Jednak, najprawdopodobniej, nie pozostanie jedynym. W lutym tego roku niemiecki Sąd Najwyższy w Lipsku orzekł, że miasta mogą legalnie wprowadzać takie zakazy. Tym samym oddalili apelację wniesioną przez Badenię-Wirtembergię i Nadrenię Westfalię-Północną sprzeciwiającym się pomysłowi ograniczenia wjazdu dla diesli w Stuttgarcie oraz Dusseldorfie.
To otworzyło drzwi dla wszystkich niemieckich miast i dało nowe narzędzie do walki ze smogiem. Władze Hamburga zaraz po orzeczeniu sądu zadeklarowały, że z tej furtki skorzystają.
Już teraz na ulicach miasta pojawiły się tablice informujące, którędy mogą przejechać właściciele starszych diesli. Za załamanie zakazu poruszania się po Max-Bauer-Allee i Stesemannstrasse grozi mandat w wysokości 25 euro dla aut i 75 euro dla ciężarówek.
Krytycy uważają, że wyznaczanie objazdów dla bardziej zanieczyszczających powietrze pojazdów zmusi ich do przejechania dłuższej trasy, a więc, co za tym idzie, większego emitowania spalin. Organizacja ekologiczna BUND komentuje, że zakaz wysyła „dobry sygnał, ale nie znaczący”. Jej rzecznik prasowy Paul Schmid powiedział agencji prasowej DPA: „Bardziej potrzebujemy ogólnokrajowych ograniczeń dla samochodów niż stacji mierzących poziom smogu.” Dodał także, że zakaz przeniesie ruch i zanieczyszczenia na inne ulice.
Według informacji Federalnego Urzędu ds. Zmotoryzowanego Ruchu Drogowego (KraftfahrtBundesamt), na początku roku w Hamburgu zarejestrowanych było 264 406 samochodów osobowych z silnikami diesla. Spośród nich tylko 96 356 spełnia unijne normy emisji Euro 6.
Zdjęcie: pixabay
 

Autor

Katarzyna Kojzar

Pisze o klimacie, środowisku, a czasami – dla odmiany – o kulturze. Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego i Polskiej Szkoły Reportażu. Jej teksty ukazują się też m.in. w OKO.press i Wirtualnej Polsce.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partnerzy portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Bartosz Kwiatkowski

Dyrektor Frank Bold, absolwent prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezes Polskiego Instytutu Praw Człowieka i Biznesu, ekspert prawny polskich i międzynarodowych organizacji pozarządowych.

Patrycja Satora

Menedżerka organizacji pozarządowych z ponad 15 letnim stażem – doświadczona koordynatorka projektów, specjalistka ds. kontaktów z kluczowymi klientami, menadżerka ds. rozwoju oraz PR i Public Affairs.

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.