Udostępnij

Hamburg jako pierwsze miasto w Niemczech wprowadzi zakaz wjazdu dla diesli

23.05.2018

Pojazdy z napędem diesla, które nie spełniają normy Euro 6 nie będą mogły wjechać na jedną z najbardziej zanieczyszczonych ulic Hamburga – Max-Bauer-Allee. Z kolei na Stesemannstrasse zostanie wprowadzony zakaz wjazdu dla ciężarówek z silnikiem wysokoprężnym.

Zakaz zacznie obowiązywać od 31 maja. Obejmie 1,6 km odcinek na Stesemannstrasse i około 580-metrowy odcinek na Max-Bauer-Allee. Odstępstwa są przewidziane dla karetek, mieszkańców, śmieciarek i wozów dostawczych, które muszą dojechać do lokali przy tych ulicach.
Hamburg jest pierwszym niemieckim miastem, które zdecydowało się na taki krok, by polepszyć jakość powietrza. Jednak, najprawdopodobniej, nie pozostanie jedynym. W lutym tego roku niemiecki Sąd Najwyższy w Lipsku orzekł, że miasta mogą legalnie wprowadzać takie zakazy. Tym samym oddalili apelację wniesioną przez Badenię-Wirtembergię i Nadrenię Westfalię-Północną sprzeciwiającym się pomysłowi ograniczenia wjazdu dla diesli w Stuttgarcie oraz Dusseldorfie.
To otworzyło drzwi dla wszystkich niemieckich miast i dało nowe narzędzie do walki ze smogiem. Władze Hamburga zaraz po orzeczeniu sądu zadeklarowały, że z tej furtki skorzystają.
Już teraz na ulicach miasta pojawiły się tablice informujące, którędy mogą przejechać właściciele starszych diesli. Za załamanie zakazu poruszania się po Max-Bauer-Allee i Stesemannstrasse grozi mandat w wysokości 25 euro dla aut i 75 euro dla ciężarówek.
Krytycy uważają, że wyznaczanie objazdów dla bardziej zanieczyszczających powietrze pojazdów zmusi ich do przejechania dłuższej trasy, a więc, co za tym idzie, większego emitowania spalin. Organizacja ekologiczna BUND komentuje, że zakaz wysyła „dobry sygnał, ale nie znaczący”. Jej rzecznik prasowy Paul Schmid powiedział agencji prasowej DPA: „Bardziej potrzebujemy ogólnokrajowych ograniczeń dla samochodów niż stacji mierzących poziom smogu.” Dodał także, że zakaz przeniesie ruch i zanieczyszczenia na inne ulice.
Według informacji Federalnego Urzędu ds. Zmotoryzowanego Ruchu Drogowego (KraftfahrtBundesamt), na początku roku w Hamburgu zarejestrowanych było 264 406 samochodów osobowych z silnikami diesla. Spośród nich tylko 96 356 spełnia unijne normy emisji Euro 6.
Zdjęcie: pixabay
 

Autor

Katarzyna Kojzar

Pisze o klimacie, środowisku, a czasami – dla odmiany – o kulturze. Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego i Polskiej Szkoły Reportażu. Jej teksty ukazują się też m.in. w OKO.press i Wirtualnej Polsce.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.