Udostępnij

Hiszpania ogranicza prędkość w miastach do 30 km/h

12.11.2020

Hiszpania zdecydowała się ograniczyć dopuszczalną prędkość na drogach miejskich do 30 kilometrów na godzinę. W przypadku dróg jednokierunkowych ma to być nawet mniej i limit prędkości określono na 20 kilometrów na godzinę. Samorządom dano sześć miesięcy na dostosowanie się do regulacji, jednak niektóre zrobiły to już wcześniej.

Jednym z powodów zmiany są dobre doświadczenia miast takich, jak Barcelona, która swoje ograniczenia prędkości zaostrzyła już wcześniej. Deklarowany cel nowych regulacji to poprawa bezpieczeństwa na drogach w związku z rosnącą liczbą wypadków powodowanych przez zwiększony ruch pojazdów dostawczych. Oraz dostosowanie regulacji do nowych warunków, w których ulice są pełne elektrycznych hulajnóg i skuterów.

Czytaj także: Holandia: jest zgoda na ograniczenie do 30 km/h w terenie zabudowanym

– Poruszanie się po miastach pełnych skuterów, motocykli i rowerów, które zmieniono dziś w pojazdy dostawcze, nie jest łatwe – opowiadała o tym Susana Gomez, wicedyrektor hiszpańskiego departamentu dróg. W czasie prezentowania projektu zmian zwracano uwagę, że liczba zgonów w wypadkach drogowych była w 2019 roku w Hiszpanii najniższa od lat (zginęło 1755 osób), ale za to szybko rośnie liczba ofiar wśród pieszych i rowerzystów.

Jako jedno ze źródeł problemu wskazywano to, że coraz więcej osób przesiada się na inne niż samochód środki transportu, a charakter ulic się zmienia. Przybywa osób korzystających m.in. z hulajnóg elektrycznych i rowerów. Wraz z tym zmieniają się zagrożenia.

Zmiana przepisów ma doprowadzić do zmniejszenia liczby poważnych wypadków, które kończą się zgonem lub obrażeniami, o 50 proc. w 10 lat.

Limit 30 km/h ma dotyczyć dróg, gdzie jest jedna jezdnia i maksymalnie dwa pasy. Na drogach, gdzie pasów jest więcej, domyślnie będzie obowiązywać ograniczenie do 50 km/h. Oprócz nowych limitów prędkości wprowadzono szereg innych zmian. Wśród nich zwiększono liczbę punktów karnych, które można dostać za korzystanie z telefonu w czasie jazdy – z 3 do 6, a nawet 10, kiedy dochodzi do recydywy.

Autor

Tomasz Borejza

Dziennikarz naukowy. Członek European Federation For Science Journalism. Publikował w Tygodniku Przegląd, Przekroju, Onet.pl, Coolturze, a także w gazetach lokalnych i branżowych. Bloguje na Krowoderska.pl.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.