Udostępnij

IKEA hasłem „lepsze dla Planety” sprzedaje jednorazowe lampki, w których nie wymienia się żarówek

11.02.2020

Na dziale z oświetleniem sklepów IKEA można znaleźć całkiem pokaźny asortyment lampek, oznaczonych zawieszkami „Lepsze dla ciebie + dla planety”. To w jasny sposób sugeruje, że jest to produkt wpisujący się w żywą ostatnią modę na „eko”. Bardzo się zdziwiłem, kiedy zorientowałem się, że w sklepie nie można znaleźć do nich żarówek. Postanowiłem sprawdzić, jak to naprawdę jest z tym „eko” i czy to możliwe, że IKEA reklamuje tak jednorazówki.

Jedna z serii lamp, które sprzedawana jest z pomocą zawieszki sugerującej, że jest lepsza dla planety, została nazwana NÄVLINGE. Napisałem do biura prasowego pochodzącej ze Szwecji korporacji z prośbą o wyjaśnienie, w jaki sposób firma godzi taką ekologiczną reklamę…

 class=

…z brakiem wymiennych żarówek…

 class=

…który sugeruje, że sprzęt jest jednorazowy.

Odpowiedziano tłumacząc, że po pierwsze są to LED-y, a po drugie akurat do tego rodzaju lampek nową żarówkę można zamówić w biurze obsługi klienta. Pełna treść wyjaśnień brzmiała tak:

„Wskazane przez Pana reflektory mają wbudowaną żarówkę LED, która zużywa do 85% mniej energii i wystarcza na 25 razy dłużej w porównaniu do zwykłej żarówki. Żywotność źródła światła wynosi około 25 000 godzin. Jest to równowartość około 20 lat przy założeniu, że lampa jest włączona przez 3 godziny dziennie.

Warto zaznaczyć, że w serii NAVLIGE żarówki są wymienne. Co prawda, nie są w standardowej sprzedaży, aby ją zamówić należy skontaktować się z Centrum Obsługi Klienta DOMOLINIA. Informacja o tej możliwości dostępna jest w opisie produktu, na stronie IKEA.pl.”

Czy to się broni? Każdy musi sobie odpowiedzieć sam. Dla mnie się nie broni, bo nie jestem sobie w stanie wyobrazić tłumów klientów, którzy za trzy albo pięć lat będą masowo zamawiać nowe żarówki do swoich lampek. Widzę raczej tłum klientów, który postanowi zajrzeć do IKEI, by kupić nową – niezbyt w końcu drogą – lampkę. A przy okazji jeszcze parę innych rzeczy, co z całą pewnością nie będzie przeszkadzać międzynarodowej firmie.

A poza tym to nie koniec, bo akurat ten produkt jest nowy i – jak mi się przynajmniej wydaje – marketerzy sprzedającego meble giganta, pomyśleli o tym, że trzeba się jakoś zabezpieczyć przez zarzutami o „greenwashing”.

Jednak IKEA tak samo reklamuje także inne serie lamp. W tym na przykład serię HARTE, do której w ogóle nie da się zdobyć wymiennych żarówek i – potwierdziłem to dzwoniąc na DOMOLINIĘ – kiedy te się przepalą lub zepsują, to lampkę trzeba wyrzucić i, za 49 złotych, można kupić nową.

IKEA lampy ekologia

W tym wypadku odpowiedź na pytanie, jak IKEA łączy ekologiczną reklamę z brakiem wymiennych żarówek, było już krótsze i brzmiało tak:

„To także lampa LED. Tak jak pisałem wcześniej, takie oświetlenie nie tylko zużywa dużo mniej energii, ale także wystarcza na 25 razy dłużej niż tradycyjne żarówki.”

Autor

Tomasz Borejza

Dziennikarz naukowy. Członek European Federation For Science Journalism. Publikował w Tygodniku Przegląd, Przekroju, Onet.pl, Coolturze, a także w magazynach branżowych. Autor książki „Odwołać katastrofę”.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partnerzy portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Bartosz Kwiatkowski

Dyrektor Frank Bold, absolwent prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezes Polskiego Instytutu Praw Człowieka i Biznesu, ekspert prawny polskich i międzynarodowych organizacji pozarządowych.

Patrycja Satora

Menedżerka organizacji pozarządowych z ponad 15 letnim stażem – doświadczona koordynatorka projektów, specjalistka ds. kontaktów z kluczowymi klientami, menadżerka ds. rozwoju oraz PR i Public Affairs.

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.