Ile zanieczyszczeń produkuje twój samochód? Sprawdź!

Podziel się:
nox no true rating

TRUE Rating to aplikacja pozwalająca ocenić samochód na trzystopniowej skali, odzwierciedlającej poziom emisji tlenków azotu (NOx). Jej twórcy – fundacja FIA – chcą w ten sposób walczyć z nieświadomością dotyczącą wpływu konkretnych modeli samochodów na środowisko.

Ich zdaniem testy przeprowadzane przez producentów, decydujące o dopuszczeniu pojazdów do ruchu, nie odzwierciedlają rzeczywistej emisji, która jest znacznie wyższa w warunkach drogowych. Dlatego system opiera się na pomiarach przeprowadzanych przez instytucje zewnętrzne.

Ocena

TRUE Rating klasyfikuje pojazdy z wykorzystaniem trzech kolorów – zielonego, żółtego i czerwonego.

Obecnie obejmuje ocenę emisji jedynie tlenków azotu. W przyszłości jednak planowane jest rozszerzenie ratingu także o inne związki – pyły zawieszone, dwutlenek węgla i niespalonych węglowodorów.

Ocena dobra (kolor zielony) oznacza, że emisja tlenków azotu (NOx) pozostaje na poziomie poniżej 90 mg na kilometr.

Ocena umiarkowana (kolor żółty) równa się emisji między 90 a 180 mg NOx na kilometr.

Ocena słaba (kolor czerwony) oznacza emisję NOx na poziomie powyżej 180 mg na kilometr.

Wystarczy wybrać konkretnego producenta i model, a także parametry silnika, by dowiedzieć się, jak oceniany jest samochód.

true rating emisja no nox

Źródło: Trueinitiative.org

Skąd dane?

Dane wykorzystane do stworzenia aplikacji pochodziły z dwóch źródeł. Pierwszym były wyniki testów PEMS publikowane przez rządy Francji, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Belgii i Holandii. Badania te dotyczyły emisji spalin w rzeczywistych warunkach drogowych.

Drugi natomiast stanowiły dane pochodzące z projektu CONOX – prowadzonego w ramach europejskiej sieci badawczej ERMES, zajmującej się teledetekcją. Były to więc pomiary emisji przejeżdżających samochodów, dokonywane z pewnej odległości.

Emisja w świetle badań

Twórcy projektu podkreślają, że badania przeprowadzane przez producentów nie odzwierciedlają rzeczywistej emisji. Z ich analiz wynika, że nowe modele silników wysokoprężnych, wyprodukowane w 2016 r. nadal przekraczały normy pięciokrotnie.  Modele z 2017 r. wypadły nieco lepiej, wciąż jednak przekraczając europejskie normy czterokrotnie.

Tlenki azotu mogą wywoływać podrażnienia górnych dróg oddechowych, a także zwiększać ich podatność na infekcje. Przyczyniają się ponadto do obniżenia odporności, zaostrzenia objawów o charakterze astmatycznym oraz chorób spojówek.

 

Aplikację można przetestować TUTAJ.

 

Źródła: The Real Urban Emissions Initiative,  The Guardian, GIOŚ.

Zdjęcie: Unsplash.com/Connor Williams

Podziel się:
Wesprzyj nas!

Ładowanie danych zbiórki...

Wesprzyj SmogLab!

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o