Udostępnij

Ile zanieczyszczeń produkuje twój samochód? Sprawdź!

28.12.2018

TRUE Rating to aplikacja pozwalająca ocenić samochód na trzystopniowej skali, odzwierciedlającej poziom emisji tlenków azotu (NOx). Jej twórcy – fundacja FIA – chcą w ten sposób walczyć z nieświadomością dotyczącą wpływu konkretnych modeli samochodów na środowisko.

Ich zdaniem testy przeprowadzane przez producentów, decydujące o dopuszczeniu pojazdów do ruchu, nie odzwierciedlają rzeczywistej emisji, która jest znacznie wyższa w warunkach drogowych. Dlatego system opiera się na pomiarach przeprowadzanych przez instytucje zewnętrzne.

Ocena

TRUE Rating klasyfikuje pojazdy z wykorzystaniem trzech kolorów – zielonego, żółtego i czerwonego.

Obecnie obejmuje ocenę emisji jedynie tlenków azotu. W przyszłości jednak planowane jest rozszerzenie ratingu także o inne związki – pyły zawieszone, dwutlenek węgla i niespalonych węglowodorów.

Ocena dobra (kolor zielony) oznacza, że emisja tlenków azotu (NOx) pozostaje na poziomie poniżej 90 mg na kilometr.

Ocena umiarkowana (kolor żółty) równa się emisji między 90 a 180 mg NOx na kilometr.

Ocena słaba (kolor czerwony) oznacza emisję NOx na poziomie powyżej 180 mg na kilometr.

Wystarczy wybrać konkretnego producenta i model, a także parametry silnika, by dowiedzieć się, jak oceniany jest samochód.

true rating emisja no nox
Źródło: Trueinitiative.org

Skąd dane?

Dane wykorzystane do stworzenia aplikacji pochodziły z dwóch źródeł. Pierwszym były wyniki testów PEMS publikowane przez rządy Francji, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Belgii i Holandii. Badania te dotyczyły emisji spalin w rzeczywistych warunkach drogowych.

Drugi natomiast stanowiły dane pochodzące z projektu CONOX – prowadzonego w ramach europejskiej sieci badawczej ERMES, zajmującej się teledetekcją. Były to więc pomiary emisji przejeżdżających samochodów, dokonywane z pewnej odległości.

Emisja w świetle badań

Twórcy projektu podkreślają, że badania przeprowadzane przez producentów nie odzwierciedlają rzeczywistej emisji. Z ich analiz wynika, że nowe modele silników wysokoprężnych, wyprodukowane w 2016 r. nadal przekraczały normy pięciokrotnie.  Modele z 2017 r. wypadły nieco lepiej, wciąż jednak przekraczając europejskie normy czterokrotnie.

Tlenki azotu mogą wywoływać podrażnienia górnych dróg oddechowych, a także zwiększać ich podatność na infekcje. Przyczyniają się ponadto do obniżenia odporności, zaostrzenia objawów o charakterze astmatycznym oraz chorób spojówek.

 

Aplikację można przetestować TUTAJ.

 

Źródła: The Real Urban Emissions Initiative,  The Guardian, GIOŚ.

Zdjęcie: Unsplash.com/Connor Williams

Autor

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.