Udostępnij

Zlikwidowali korki. W domach obok drogi zaczęły się rodzić zdrowsze dzieci!

08.11.2021

Korki wpływają na zdrowie? Kiedy na autostradach w amerykańskich New Jersey i Pensylwanii tradycyjne bramki zastąpiono elektronicznym poborem opłat, w okolicy dróg… zaczęły się rodzić zdrowsze dzieci. Jak to możliwe? Mniejsze korki to lepsze powietrze. A lepsze powietrze to zdrowsze matki.

I tyle.

Taki wniosek płynie w każdym razie z badania Janet Currie z Princeton i Reed’a Walkera z Uniwersytetu Columbia. To naukowcy, którzy postanowili wykorzystać to, że na autostradach w New Jersey zdecydowano się wprowadzić elektroniczny system poboru opłat. I sprawdzić, jak to wpłynie na zdrowie osób mieszkających w okolicy bramek. Założenia były proste. Przewidywali, że taka zmiana, powinna zmniejszyć korki i upłynnić ruch, ponieważ kierowcy nie będą musieli zatrzymywać się, by zapłacić za przejazd. A efektem mniejszych korków będzie poprawa jakości powietrza. Samochody zamiast stać, kopcąc przy tym z rur wydechowych, będą jechały płynnie.

A lepsze powietrze – biegły dalej przewidywania – to zdrowsi ludzie w okolicy.

Długość korków, a zdrowie dzieci

Hipotezę trzeba było jednak sprawdzić. Z korkami i powietrzem poszło łatwo. To pierwsze potwierdzono z pomocą kamer monitorujących ruch na punktach opłat. Poprawę powietrza potwierdziła stacja monitoringu, którą znaleziono w pobliżu jednego z punktów poboru opłat. Okazało się, że wkrótce po tym, jak bramki zamieniono na kamery, poziom tlenków azotu spadł tam o 11 proc. Stacja nie mierzyła niestety poziomu tlenku węgla, który jest szczególnie niebezpieczny dla dzieci w okresie płodowym. Ale można przypuszczać, że i ten był sporo mniejszy.

Wcześniaki i niska waga urodzeniowa

Po określeniu wpływu korków na powietrze badacze zwrócili uwagę na zdrowie matek i dzieci. Currie i Walker podzielili matki na dwie grupy. Jedną stworzyły te, które mieszkały w odległości od 2 do 10 kilometrów od autostradowych bramek (uwzględniono 78 takich miejsc). Drugą kobiety żyjące w odległości do 2 kilometrów od punktów poboru opłat. Dystans nie był przypadkowy. Wybrano dwa kilometry, bo badania pokazują, że zanieczyszczenia z autostrad potrafią „podróżować” nawet na taką odległość. W kolejnym kroku wykorzystali bazę danych medycznych. Sprawdzili, jak zmieniło się w tych miejscach prawdopodobieństwo urodzenia wcześniaka (poród przed 38 tygodniem) lub dziecka o niskiej wadze urodzeniowej, czyli poniżej 2,5 kilograma. Uznali, że to będzie dobrym „miernikiem” zmiany. Dzieci w okresie płodowym są szczególnie wrażliwe na część z zanieczyszczeń wydobywających się z rur wydechowych. Poprawę powinny więc być widać bardzo szybko.

Poprawa jeszcze przed uruchomieniem systemu

I tak się stało.

W czasie, kiedy wprowadzano system E-ZPass odsetek porodów z z niską wagą urodzeniową zaczął dramatycznie spadać u matek mieszkających w okolicy bramek. – napisali w raporcie z badania. A co ciekawe pierwsze efekty dało się zauważyć jeszcze przed uruchomieniem systemu. Tłumaczono je wpływem remontów, z którym wiązało się m. in. przekierowanie ruchu na objazdy.

U matek mieszkających dalej od punktów poboru opłat, nic się nie zmieniło.

255 wcześniaków mniej

Później liczby „zważono” jeszcze z pomocą narzędzi statystycznych. Te pozwoliły odfiltrować wpływ innych czynników – takich jak np. palenie – i ustalono, że prawdopodobieństwo urodzenia wcześniaka spadło w promieniu dwóch kilometrów od autostradowych bramek o od 6,7 do 9,1 procenta. A szansa, że noworodek będzie ważył mniej niż 2,5 kilograma o od 8,5 do 11,3 proc. Większy wpływ zauważono u Afroamerykanek, palaczy oraz najbliżej punktów poboru opłat.

W liczbach bezwzględnych wyglądało to tak, że na niespełna 30 tys. porodów, było aż 255 mniej wcześniaków i 275 mniej dzieci o niskiej wadze urodzeniowej.

Tak dużą poprawę odnotowano w krótkim czasie. Dzięki jednej drobnej, sensownej zmianie.

Czytaj również: Najnowsze badania pokazują skalę smogu transportowego w największych miastach Polski.

***

Źródło: Janet Currie, Reed Walker, “Traffic Congestion and Infant Health: Evidence from E-ZPass.”, NBER Working Paper Series, 2009.

Fot. Punkt poboru opłat na granicy Nowego Jorku i New Jersey. Mihai_Andritoiu/Shutterstock.

Autor

Tomasz Borejza

Dziennikarz naukowy. Członek European Federation For Science Journalism. Publikował w Tygodniku Przegląd, Przekroju, Onet.pl, Coolturze, a także w magazynach branżowych. Autor książki „Odwołać katastrofę”.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.